Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Den vigtigste festival for europæisk musik sætter nu ekstra fokus på dansk musik

Thomas Rohde

Dansk musik vækster i udlandet

Det globale musiksalg steg i 2016 for andet år i træk – Ifølge Ifpi (musikselskabernes brancheorganisation) var stigningen på 5,6%.[1]

Og de danske kunstnere har fået en solid andel af det globale salg. Koda, som repræsenterer ophavsmændenes rettigheder, beretter i deres netop offentliggjorte årsrapport om en stigning i indtægterne fra udlandet på samlet set 32%, fra 2015 til 2016.[2]

Koda fortæller endvidere at indtægterne fra streaming steg med 49% i 2016. Danskerne streamer som aldrig før. Og det udgør også en vækstmulighed for den danske musikeksport. For når danskerne streamer forholdsmæssigt mere end de gør i andre lande, så kan danskernes musikforbrug (som består af megen dansk musik) give danske udgivelser gode placeringer på de internationale charts og vigtigste playlister.

Lukas Graham, MØ, Volbeat, Trentemøller, Thomas Troelsen, Kölsch og Martin Jensen er eksempler på nogle af de danskere, som cementerede deres position på den internationale musikscene i 2016.

Danmark bliver fokusland på Eurosonic Noorderslag 2018

Den stigende interesse for dansk musik i udlandet resulterer nu også i, at den største festival dedikeret til ny europæisk rytmisk musik, Eurosonic Noorderslag, har gjort Danmark til fokusland i 2018.

Eurosonic Noorderslag er i disse dage derfor taget til SPOT Festival i Aarhus (d. 5.-6. maj) for at blive opdateret på den danske musikscene.

Eurosonic Noorderslag (som finder sted i januar måned i Groningen, Holland) præsenterer omkring 360 europæiske bands på 60 scener for ca. 4.200 personer fra den internationale musikverden – fx indkøbere fra musikselskaberne, dvs. pladeselskaber, forlag, booking agenturer, managements etc. Og festivalen er også et udstillingsvindue for de omkring 400 musikfestivaler, der hvert år også leder efter nye talenter på Eurosonic Noorderslag, heriblandt Roskilde Festival, Northside og Tinderbox.

Hertil kommer medier og ”almindelige” musikfans – over 40.000 mennesker besøger hvert år festivalen.

At Danmark bliver fokusland på Eurosonic betyder først og fremmest, at flere danske bands vil optræde på festivalen. Robert Meijerink, der er ansvarlig for festivalens musikprogram, fortæller hvorfor det er interessant at sætte fokus på Danmark i 2018:

”Jeg har fulgt den danske musikscene i næsten 15 år nu, og har set den vokse. I de senere år har adskillige danskere fået internationale gennembrud. Det udsædvanlige er, hvor bredt den danske succes er forankret – de nye internationale navne er kommet fra såvel den danske undergrund som jeres mest kommercielle musik. Dansk musik har altså en kvalitet og bredde, som vil kunne appellere til et ganske bredt udsnit af vores gæster. Herudover kan Danmark også læne sig op ad den store interesse, der er for al nordisk kultur lige nu.”

Eurosonic Noorderslag har tidligere booket blandt andet følgende danske kunstnere: Agnes Obel, Alex Vargas, Alphabeat, Broken Twin, Communions, Efterklang, IceAge, Kashmir, LISS, Liima, Lowly, Lukas Graham, Mew, MØ og WhoMadeWho.

Stilhed før stormen. En af de 60 scener på Eurosonic Noorderslag, som kan være med til at opbygge internationale karrierer for europæiske bands. Foto: Niels Meijer.

Sarah Sølvsteen fra birdseye agency fortæller, hvad Eurosonic Noorderslag betyder for hendes arbejde, når hun booker kunstnere som fx MØ til festivaler og spillesteder, verden over:

”Eurosonic er ganske enkelt den showcase festival, hvor man har mulighed for at spille for flest mulige europæiske promoters og festivaler på én gang. Så med den rette timing i forhold til kunstnerens udvikling, er der virkelig gode chancer for at skabe konkrete resultater og aftaler… MØ spillede første gang på Eurosonic i 2013. På det tidspunkt var hun stadig ikke signet til noget label i udlandet, så det var tidligt i karrieren. Men der var positiv omtale på diverse blogs i USA og England samt i branchen generelt… Så folk kom til hendes show på Eurosonic. Og det resulterede med det samme i adskillige aftaler med europæiske promoters og fik hende på en række europæiske festivaler. Året efter stod hun der igen… Nye tilbud på bordet… Alt dette resulterede i, at hendes shows solgte ud i mange europæiske byer, allerede inden hun fik et hit på radio.”

Fra dansk side projektledes fremstødet af MXD – Music Export Denmark med SPOT Festival som partner. Foruden koncerterne og forskellige netværksarrangementer mellem danske og udenlandske musikselskaber, vil der være omtaler af dansk musik og anden dansk kultur i internationale medier – fokus bliver her lagt på de nære europæiske hovedmarkeder for dansk musik: England, Tyskland og Frankrig.

Fremstødet er muliggjort ved hjælp af støtte fra:

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik

Samarbejdsaftalen mellem Udenrigsministeriet og Kulturministeriet om Danmarks internationale kulturudveksling

 

For yderligere info:

Thomas Rohde, MXD: Thomas@mxd.dk

Carolina Echeverri, MXD: Carolina@mxd.dk

Ruud Berends, Eurosonic: Ruud.berends@noorderslag.nl

[1] http://www.business.dk/digital/streaming-giver-musikindustrien-andet-aar-med-vaekst?referrer=RSS

[2] http://www.koda.dk/om-koda/nyheder/indtaegter-for-dansk-musik-i-udlandet-og-streaming-i-fremgang