ESNS Dag 1: Tips til de danske delegerede før showstart

Udgivet
17.01.2018

Af Eva Laksø

I dag starter Eurosonic Noorderslag 2018 i Groningen. Det er næppe gået nogen næsen forbi, at den markante showcasefestival i år har valgt at fremhæve Danmark som særligt fokusland og sætte hele 22 danske bands på programmet.

Men hvorfor er Eurosonic egentligt et godt vindue for danske bands i januar 2018? Og hvilke fordele giver det de danske delegates på Eurosonic, at der er et særligt stort fokus på Danmark?

Det fortæller projektleder for Denmark Blooms At Eurosonic fra MXD – Music Export Denmark, Carolina Echeverri om i denne artikel, hvor den erfarne Eurosonic-delegerede Niels Lindgreen (booker hos The Artist) giver gode råd til, hvordan du som delegeret får det største udbytte af festivalen.

Danmark som fokusland: Et tegn på stor efterspørgslen på dansk musik

“Det er et klart tegn på den store efterspørgsel på dansk musik, som vi i øjeblikket ser internationalt, at Eurosonic selv har valgt Danmark som fokusland i år, ” fortæller Carolina Echeverri fra MXD. Efterspørgslen følger i slipstrømmen på de internationale successer Mø og Lukas Graham, der har de sat dansk musik på dagsorden bakket op af nicheartister som Eurosonic-aktuelle Iceage og den boblende talentmasse, som er rigt repræsenteret på Eurosonics program.

Carolina Echeverri fra MX – Music Export Denmark

Talentmassen er med 21 danske artister flot repræsenteret på Eurosonic, hvor de mere end 4200 internationale delegerede fra særligt det europæiske marked kigger efter bands at signe til deres label, booke til deres festival, omtale i deres medier eller repræsentere som lokal promoter eller international agent.

“Eurosonic er Europas største showcasefestival målt på delegerede og tiltrækker især folk fra liveindustrien på grund af den gode tidsmæssige placering i januar, som gør det muligt for festivaler at booke et band, de har set på Eurosonic til deres festival samme år,” uddyber Echeverri. Det er en fordel ved Eurosonic som Niels Lindgreen fik erfaring med, da han repræsenterede Lukas Graham som agent i 2013. “Da Lukas Graham spillede Eurosonic var vi allerede i gang i GAS (Tyskland, Østrig og Schweiz, red.). På det tidspunkt havde vi været i gang med en live-partner for GAS i noget tid, så Eurosonic jobbet blev primært brugt på at få GAS-festivaler ind og se Lukas med henblik på sommeren 2013”.

Eurosonic: vinduet til det europæiske marked

Netop Tyskland og Benelux-landene er centrale for mange danske bands med internationale forhåbninger. Med landenes gode placering tæt på Danmark er tourmulighederne gode, og med landenes historisk set store interesse i dansk musik, er de nærliggende eksportmål for danske artister. For artister med ambitioner i Tyskland er Eurosonic den helt rigtige showcasefestival, uddyber Carolina Echeverri: “Eurosonic tiltrækker mange delegerede fra særligt Tyskland, Benelux-landene og UK, som typisk er de vigtigste territorier for eksport af dansk musik. Det er dog lidt af en jungle, så MXD-holdet er på Eurosonic for at hjælpe alle de danske bands hernede med at komme i kontakt med de rette internationale delegates. Husk at bruge os hernede! Og deltag f.eks. også i vores arrangement Meet The Danes, hvor du kan møde både andre danske og internationale delegerede.”

Niels Lindgreen bruger netop Eurosonic til at styrke sit netværk og forhåbentligt indgå aftaler med booking agencies fra især Tyskland. I år repræsenterer Niels ikke nogle artister, der spiller på Eurosonic, men er især taget afsted for at repræsentere Hugo Helmig, der oplever succes på tysk radio og pt. ligger nr. #21, hvilket forventes at stige. Dermed er momentum for at indgå aftaler i Tyskland godt. “Det handler om at få plejet gamle og eventuelt nye kontakter, når man tager til Eurosonic – og så se, hvad som dukker op!” fortæller Niels Lindgreen, som her giver sine fire tips til at være på Eurosonic som delegeret:

Fire tips til delegerede på Eurosonic fra Niels Lindgreen:

  1. Brug festivalen til at holde kontakter ved lige og som en anledning til at mødes med nye kontakter, som du kun har mailet med.
  2. Opsøg steder og barer under festivalen, hvor de forskellige landes repræsentanter holder til.
  3. Husk at mange danske festivaler er tilstede på Eurosonic. Ift. Roskilde Festival kan et godt gig på Eurosonic være vigtigt, fordi det viser formen på danske navne, hvor de ikke er på hjemmebane, men i modvind foran et branchepublikum, som intet kender til dem udover forudgående hype.
  4. Som artist skal du brænde igennem fra nul til 100 % på 4-5 minutter, når du spiller foran et branchepublikum. Ellers er folk videre med det samme. 

Denmark Blooms at Eurosonic is produced by MXD – Music Export Denmark in partnership with Spot Festival.
Denmark Blooms at Eurosonic er supportet af Udenrigsministeriet, Kulturministeriet og Dansk Kunstfond.

Redigeret
17.01.2018