Himmelhøje forventninger blev indfriet i helvede – resultater fra When Copenhell Freezes Over 2023

Udgivet
04.05.2023

Af Viktoria Skovhus

Den 28. januar 2023 indtog seks danske up-coming metalbands traditionen tro spillestedet VEGA til en aften med fuldt fokus på dansk metalmusik og genrens potentiale i det store udland. MXD og Copenhell har siden 2013 samarbejdet om showcase-eventen, der også i år skabte stærke resultater for de mange danske musikprofessionelle, der udnyttede muligheden for at få vigtige internationale branchefolk i tale. Udstyret med høje ambitioner og seriøse planer mødte den danske branche de agenter, promotere, labels og PR-agenter, der kan være med til at sætte en helvedes ild under up-coming talenters udenlandske karrierer.

Netværksarrangementet var igen i år velbesøgt – Foto: Sara Lindbæk

Den danske metalscene har det rigtig godt – også i udlandet, der nu ofte kigger herhen, når de skal samle nye talenter op. Det har de især mulighed for denne ene gang om året midt i vintermørket, hvor forventningerne om et glødende VEGA er himmelhøje.

Og med rette. For i år var ingen undtagelse, da hverken bands eller branche gik skuffede derfra. Seks stærke acts indtog Loungen og Lille VEGA, hvor både industrifolk og en hel masse metalglade publikummer stod klar til at ”blive gennemstegt på et metal-rotisserie,” som det stod beskrevet på Copenhells hjemmeside.

 

Spruttet charmetrick førte til international bookingagent

Det var bandet Plaguemace, der havde fået til opgave at gå på scenen som de første. De fem drenge fra Horsens spiller dødsmetal, og de har spillet sammen som band de sidste to-tre år. Forud for koncerten i VEGA, har deres professionelle set-up bestået af egne hårdtarbejdende kræfter. Men det betyder langt fra, at de ikke er kommet nogle vegne. Plaguemace har, som de selv udtrykker det, spillet hele Danmark rundt to en halv gange og en enkelt gang i Trondheim, men nu er de klar til at tage skridtet videre.

Plaguemace – Foto: Sara Lindbæk

”Der er en naturlig grænse for, hvor meget man kan spille herhjemme – og vi vil gerne spille så meget som overhovedet muligt, så nu skal territoriet udvides. Vi er dybt seriøse omkring det, også selvom vi en gang imellem siger noget fjoget oppe fra scenen af – det er egentlig mest for at skille os ud fra mængden,” fortæller Andreas Truelsen, der er forsanger i bandet.

”Vi havde på forhånd smidt et par beskeder rundt til nogle forskellige folk, som vi var interesserede i at samarbejde med. Og så havde vi hyret en god ven af bandet, der også arbejder professionelt med musik, til at være en slags ambassadør for os til netværksmiddagen. Ham havde vi udstyret med en flaske af vores rom, og det gik sgu meget godt,” fortsætter han.

Plaguemace – Foto: Sara Lindbæk

Om det er bandets fjogede udråb fra scenekanten, eller om charmetricket med deres egen flaske rom fra den imponerende portefølje af merchandise, der gjorde udfaldet, er ikke til at sige med sikkerhed. Men bemærket – det blev de. Både fra forskellige labels, som de stadig afsøger mulighederne hos, et PR-bureau og vigtigst af alt det internationale bookingagentur Napalm Events, som de nu har skrevet kontrakt med.

”Efter showcase-koncerten fik vi kontrakten på plads, og for nylig har vi været på en Tysklandstour på fem shows som support for bandet Left To Die. Planen er, at de første tre-fire udenlandske tours bliver som support, så vi kan få opbygget en solid fanbase. Og så skal vi finde den helt rigtige label-aftale, så vores debut-plade kan få en ordentlig udenlandsk eksponering. Vi er rimelig meget oppe at køre over det hele – formalia skal lige på plads, og så skal vi bare af sted,” afslutter Andreas.

Plaguemace – Foto: Sara Lindbæk

 

Underskrivning i øvelokalet

Når den internationale metalbranche tropper op for at se, hvad der rører sig på den danske scene, er der naturligvis flere end de seks udvalgte bands, der har interesse i at gøre indtryk. Et af dem var bandet Katla, der i en periode forud for showcasen havde været i dialog med Thorsten Harms fra pladeselskabet Rodeostar og bookingagenturet Napalm Events. Han var meget interesseret i at opleve Katla live, da han – som de fleste andre musikprofessionelle – ikke laver aftaler med bands, før han selv har oplevet dem i på scenen.

”Vi havde skrevet frem og tilbage med Thorsten i et stykke tid, og selvom vi har haft nogle forskellige shows rundt omkring i Danmark, havde det ikke kunne flaske sig, så han kunne komme op og se os. Men da han så var i København i forbindelse med When Copenhell Freezes Over, blev vi enige om at invitere ham ud i vores øvelokale om fredagen,” fortæller Rasmus Bang, der er trommeslager og sanger i Katla.

”Det var om formiddagen, i øvelokalet på et lille PA og egentlig ikke en specielt ideel setting for, hvordan man gerne vil vise sig frem som band. Men vi blev enige om, at vi bare skulle spille, som vi plejer, når vi øver, og ikke lade som om der var et stort publikum at spille op mod,” supplerer Theis Thorgersen, der er bassist og sanger i Katla.

Netværksarrangementet – Foto: Sara Lindbæk

Katla bevæger sig inden for doom-genren og er en trio, der har eksisteret som band siden 2018. De har stille og roligt fået opbygget deres danske fanbase og har blandt andet spillet på både Copenhell og G Festival på Færøerne – og de føler sig klar til at komme udenfor landets grænser netop nu.

”Thorsten kunne lide, hvad han hørte og sagde med det samme, at han var interesseret i at repræsentere Katla som vores internationale liveagent. Vi snakkede lidt om nogle forskellige løsninger, og han nævnte faktisk alt det, vi kunne have håbet på; alt fra supporttours til fælles tours med andre bands, som vi er på niveau med og forskellige mulige samarbejdspartnere. Hans tilgang til projektet matchede den energi, som vi selv lægger i bandet, så vi var selvfølgelig superglade,” fortæller Rasmus.

Netværksarrangementet – – Foto: Sara Lindbæk

Men det var ikke kun formiddagen i øvelokalet, der blev en succes for bandet Katla. De havde tilmeldt sig det netværksarrangement, der foregik forud for koncerterne i VEGA, og her fik de yderligere bekræftet, at dét at invitere Thorsten i øvelokalet, havde været en rigtig god idé:

”Vi nåede kun lige at træde ind på Ideal Bar, og så kunne vi mærke at rygtet ligesom havde spredt sig. Thorsten agerede nærmest en slags stolt far for os, og han introducerede os til forskellige andre folk – det var som en stor krammer af anerkendelse. Man kunne mærke, at han virkelig mente det alvorligt, og det var tydeligt at han havde fortalt sine kollegaer om formiddagens koncert. Det var en totalt fed start på aftenen,” fortæller Theis.

Netværksarrangementet – Foto: Sara Lindbæk

Efter mødet med Thorsten i januar har Katla fået formaliseret aftalen og er netop nu ved at gøre sig klar til en supporttour med to andre bands i juni og juli.. Thorstens vision er, at de skal hægte sig på en til en start, inden de begiver sig ud i den dybere del a bassinet med egne headliner-shows og større forpligtigelser.

”Det bliver en god måde at komme i gang med det hele på. Vi fik jo snakket med en hel masse mennesker til netværksarrangementet, så der er en masse, vi skal følge op på dérVi satser også på i en nær fremtid at skulle spille i Hamborg, hvor Thorsten arbejder fra, og hvor der forhåbentlig dukker en masse af vores nye kontakter op – så kan vi tage forbi Napalm hovedkvarteret for at møde hele holdet og tage et udvidet møde omkring fremtiden,” fortæller Rasmus.

”Nu skal vi placeres på Europakortet! Vi kigger udad fra nu af, især mod det tyske marked, da bands som for eksempel Cabal og Baest har haft stor succes, og på en måde banet vejen for os andre også. Thorsten arbejder jo internationalt, og han snakker også om, at Sydamerika har et stort fokus på dansk metalmusik lige nu, så det glæder vi os til at høre mere om. Generelt er det bare virkelig fedt at få en kapacitet som ham på holdet – der er så mange drengedrømme han kan hjælpe med at virkeliggøre,” afslutter Theis.

Katla fokuserer lige nu deres energi på at få styrket samarbejdet med Thorsten, lave mere musik, få udgivet en plade og langsomt bygge fanbasen op og ud i verden. De er enormt glade for, at de tilmeldte sig When Copenhell Freezes Over, selvom de ikke selv var på plakaten, og ikke mindst at de tog initiativ til at invitere Thorsten ned i øvelokalet. De kan kun anbefale andre bands at gøre dem kunsten efter i fremtiden.

Netværksarrangementet – Foto: Sara Lindbæk

 

Plads til nicherne

Efter Plaguemace havde sparket aftenen i gang i Loungen, stod næste band klar på scenen til at blæse Lille VEGAs publikum bagover, nemlig Kollapse. I 2021 udgav de det anmelderroste album ”Sult”, der bragte dem til både Reeperbahn Festival, by:larm og Tallinn Music Week – og nu også When Copenhell Freezes Over. Opmærksomheden fra det store udland har gjort dem endnu mere sultne på at få musikken ud over landets grænser.

”Vi har næste plade klar, og den håber vi på at få et større udenlandsk pladeselskab til at udgive, og så vil vi naturligvis også gerne have en agent på teamet, der kan hjælpe med at booke koncerter udenfor Danmark,” fortæller Peter Clement, guitarist i Kollapse.

Kollapse – Foto: Sara Lindbæk

Kollapse er ellers et band, der er vant til at klare tingene selv. Ifølge Peter, har de tidligere ikke været så opsøgende, men nu hvor der er kommet en masse opmærksomhed, er de klar til at undersøge mulighederne for at få skabt et professionelt team omkring sig:

”Vi er ret meget et niche-produkt, for vi falder lidt udenfor kassen af den mere konventionelle metalmusik. Vi ser faktisk os selv som mere et sludge eller noise rock band. Det kunne vi også godt mærke til When Copenhell Freezes Over,” fortæller Peter.

Kollapse – Foto: Sara Lindbæk

Men det er som bekendt sjældent en dårlig ting at skille sig ud fra mængden. Ligesom alle andre musikalske genrer, så indeholder metalmusikken et hav af undergenrer, der varierer bredt i både lyd, fans og naturligvis også samarbejdspartnere. Og mellem de brancheprofiler, der deltog i årets showcaseevent, gemte sig muligvis også nogen til Kollapse:

”Showcasen har affødt, at vi har fået kontakt til nogle folk, som er interesseret i både management og booking-opgaven. Vi har aftalt, at vi skal række ud til dem igen, når vi har label på plads til det nye album,” fortæller Peter.

”Vi så When Copenhell Freezes Over som et fantastisk udstillingsvindue for os – både når det kommer til de internationale profiler, men faktisk lige så meget i forhold til de danske og for vores kollegaer i de andre bands. Vi har base i Aalborg, så vi render ikke ind i branchen til hverdag, så der var mange mennesker til stede, der ikke havde set os spille live før. Nu føler vi, at vi har fået hul igennem,” fortsætter han.

Kollapse – Foto: Sara Lindbæk

Da MXD taler med Peter er de i fuld gang med at planlægge en lille tour med Late Night Venture og Dirt Forge, hvor de skal til både Norge, Tyskland og Danmark. En tour, som de selv har sat op, men hvor de skal spille for nogle af de fans, der har lyttet til deres seneste plade:

”Vinylen er udsolgt, og den er røget ud til alle mulige steder i verden. Vi ved også, at den er blevet spillet på en masse forskellige radiostationer, så det vidner om, at der er et potentiale derude. Vi vil rigtig gerne til Frankrig og Norge især, for vi ved, at der er nogle miljøer omkring den slags musik, som vi spiller,” afslutter Peter.

Med koncerten på When Copenhell Freezes Over har bandet i hvert fald taget de første skridt, til at drømmen om en karriere i udlandet kan blive realiseret.

 

Udfordring af macho-attitude var vel mødt

Nu var klokken blevet 21:30, og næste band på scenen til When Copenhell Freezes Over 2023 har også deres rødder i Aalborg. Punkbandet Omsorg er vokset op i miljøet omkring Tusindfryd, og udsendte deres debutalbum i starten af året. I dagens anledning havde de hyret Mikkel Wad Larsen ind, som har rigelig spilleerfaring fra bandet Hellhorse, han har sin egen konsulentforretning og er tilmed frivilligkoordinator på Musikforeningen 5-øren. Han fik til opgave at sikre, at ingen potentielle samarbejdspartnere gik fra VEGA uden at have hørt om Omsorg.

Omsorg – Foto: Sara Lindbæk

”Jeg hørte Omsorg spille for første gang på Uhørt Festival i sommers, hvor jeg coachede dem efter koncerten. Efterfølgende signede Mathias Binder fra PDH dem, og tingene begyndte at tage form. De er stadig ret grønne, så da de kom på plakaten til When Copenhell Freezes Over, blev vi enige om, at jeg kunne hjælpe med netværksdelen,” fortæller Mikkel.

”De har en kæmpe DIY-energi, og de er virkelig klar til at investere i deres karriere – og det er jo et super godt udgangspunkt. Derudover har de nogle virkelig fede værdier og visioner, som kommer til udtryk i sangene, hvor de behandler emner som ensomhed, misbrug, angst, sorg, længsel og kærlighed. Og de er ikke bange for at udfordre den typiske macho-attitude, som metalgenren tidligere har været gennemsyret af. De vil gerne bryde ud af den slags stigmatiseringer, der findes på hardcorescenen, og det er et frisk pust – det blev der også lagt mærke til,” fortsætter han.

Omsorg – Foto: Sara Lindbæk

Selvom Omsorg kun har eksisteret siden 2021 og kun lige har ladet deres debutalbum se dagens lys, så er de klar til at komme ud og turnere i både ind- og udland. Mikkel fortæller at de elsker at spille, og at de har den stærke arbejdsetik, det kræver for at få nogle sejre på det udenlandske musikmarked. Efter deres optræden til When Copenhell Freezes Over har de da også fået nogle stærke tilkendegivelser på, at udlandet også er klar til dem:

”Der har været bred interesse omkring Omsorg efter koncerten, det må jeg sige. Jeg kan ikke afsløre så meget konkret endnu, men der er masser af dialog i gang med både pladeselskaber, internationale bookingagenturer og en større metalfestival, der er interesserede i at følge med hos dem,” fortæller Mikkel.

”Der ligger en hel masse opfølgningsarbejde forud for mig. Det er ikke sikkert, at alle aftaler lander lige med det samme, men timingen skal også være den helt rigtige for bandet selv,” afslutter han.

I den nærmeste fremtid skal Omsorg spille på SPOT Festival, hvor der også er god mulighed for at tiltrække sig opmærksomhed fra udenlandske såvel som danske branchefolk, og så har de deres egen tour i maj måned.

Omsorg – Foto: Sara Lindbæk

 

Musikalsk diversitet på begge sider af scenekanten

Næste levende billede på scenen var den københavnske kvartet Feather Mountain, der spiller progressiv metal. Med sig havde de deres manager og bookingagent Trine Ulrich, der har arbejdet med bandet siden 2020.

”Jeg gik særligt efter at møde nogle af festivalerne. De har spillet Uhørt Festival herhjemme og ProgPower Europe i Holland, men jeg ville rigtig gerne i kontakt med for eksempel Radar Festival og Hellfest, som var til stede. Generelt var der bare rigtig mange interessante branchefolk, der deltog i When Copenhell Freezes Over i år, og bandet fik rigtig god respons på deres koncert,” fortæller Trine.

”MXD havde virkelig gjort deres arbejde godt i forhold til dem, der var blevet inviteret. Der var en diversitet i de bands, der spillede til showcasen, som tilsammen repræsenterede den danske scene virkelig godt. Det var afspejlet i de mange forskellige branchefolk, der var til stede, og den del er jo præcis lige så vigtig” fortsætter hun.

Feather Mountain – Foto: Sara Lindbæk

Der var både festivaler og pladeselskaber, der var interesserede i at tale videre med Trine om Feather Mountain. Selvom det er for tidligt at løfte sløret for konkrete samarbejder, så fortæller hun, at der er blevet sået nogle rigtig gode frø i kølvandet på denne aften:

”Festivalmæssigt så kigger vi nok mest på 2024 som det år, hvor der kommer til at ske noget i udlandet, for det passer bedre med udgivelsen af næste album. Lige nu spiller de stadig på deres andet album, og vores forår og sommer er allerede booket i Danmark. Det giver os god tid til både at sondere terrænet, og sikre os, at det er de helt rigtige samarbejdspartnere, der kan være teamet omkring bandet de næste mange år frem,” fortæller Trine.

Feather Mountain – Foto: Sara Lindbæk

Trine har deltaget til When Copenhell Freezes Over nogle år i træk, og i år bed hun særligt mærke i, at der var en god bred dækning af forskellige subgenrer i metalmusikken. Både når det kom til de bands, der stod på scenen, og de branchefolk der skulle høre dem:

”Der var virkelig mange forskellige mennesker, og de var alle relevante. Der var mange branchefolk, hvor profilen rent faktisk passede til Feather Mountain, og de spiller ikke death eller trash, som ellers ofte er de subgenrer, sådan nogle folk hovedsageligt arbejder med. Men de var der også, og der var også bands, der passede til deres præferencer. Med andre ord, der var noget for alle. Et line-up der supplerer hinanden, en god repræsentation af den danske scene og en masse sultne branchefolk – det var superfedt. ” afslutter Trine.

 

Nakkeknaekker gjorde Baest kunsten efter

Når internationale branchefolk bliver spurgt ind til, hvilke oplevelser fra de forgangne års When Copenhell Freezes Over, der står stærkest i hukommelsen, nævner mange af dem Baest koncerten i 2018. (Læs evn. mere her.) Der var nemlig bred enighed om, at her var et band, der for alvor var klar til at indtage udlandet. Interessen for dem var stor, og de endte med at gå fra showcasen med et internationalt team bestående af Century Media Records, Doomstar Booking og Mojo/Live Nation – og de efterlod en række musikbrancheprofiler ærgerlige over, at de ikke var med på dét hold.

Nakkeknaekker – Foto: Sara Lindbæk

Noget tyder på at 2023 versionen af When Copenhell Freezes Over har præsteret en lignende situation, hvor mange af de internationale brancheprofiler stod klar til at underskrive kontrakterne on the spot, og hvor der var rift om at komme med på rejsen hos et dansk band. Det unge band Nakkeknaekker fra Silkeborg imponerede nemlig, da de indtog Lounge-scenen i VEGA.

”Nakkeknaekker er et helt nyt ungt dødsmetalband, der faktisk slet ikke har udgivet noget musik endnu. When Copenhell Freezes Over var på en måde deres første spadestik ind i den her musikbrancheverden,” fortæller Jens Karlsson, der er manager for bandet.

Nakkeknaekker – Foto: Sara Lindbæk

Jens er også manager for Baest, som i efteråret havde Nakkeknaekker med som support på deres efterårs-tour. De fem drenge der udgør Nakkeknaekker er bare 16, 17, 18, 19 og 20 år gamle, og de har kun spillet sammen i et enkelt år. Men ambitionerne er tårnhøje:

”Nakkeknaekker vil gerne ud på en rejse a la den Baest har været på, og de er meget motiverede, målrettede og de knokler af sted i øvelokalet. Fordi de er så unge, er det vigtigt at deres bagland også kan nikke ja til de beslutninger, der bliver taget, og at de støtter op om de muligheder, som de står overfor netop nu. Og det gør de,” fortæller Jens.

Op til showcasekoncertern på When Copenhell Freezes Over bestod teamet af Jens Karlsson og hans partner Jonathan Hjort Lyby som management-duo, Thomas Bredahl som bookingagent i Danmark og en af drengenes forældre, Jens Bregendorf, som tour-manager.

Formålet med at spille til showcasen var at udbygge teamet med en international liveagent og et pladeselskab, der skal være med til at sikre, at det ikke kun er danskerne, der bliver bekendte med Nakkeknaekkers musik, når de en dag skal udgive albums og ud på landevejene. En ambition der normalt er forbeholdt bands og artister, der allerede har etableret sig nogenlunde i hjemlandet, eller som har oplevet et momentum på et territorie udenfor Danmark. Men ikke i Nakkeknaekkers tilfælde:

”Vi var heldige at få showcasen, selvom der ikke er udgivet noget musik endnu, og det er en meget unik situation at være i – for det betyder, at vi har mulighed for at sætte det helt rigtige team helt fra den spæde start af. Vi har bevidst holdt kortene tæt til kroppen, for at se hvad responsen ville være på aftenen. De internationale branchefolk vil jo enormt gerne være med til at præge det forløb, artisten skal begive sig ud i, og den mulighed eksisterer ikke, hvis man kommer med en helt færdig pakke. Det er Nakkeknaekker ikke, men de beviste at de besidder det talent og det potentiale, der skal til,” fortæller Jens.

Holdet omkring Nakkeknaekker gik ind til showcase-koncerten med ambitionen om at få fyldt de resterende pladser i teamet ud. De havde på forhånd pitchet idéen om at arbejde med bandet ind til flere branchepersoner, og de mødte talstærkt op for at vise, at selvom det er et ungt band, så sidder der et solidt og erfarent team omkring dem. Den internationale musikbranche skulle ikke være i tvivl om, at de mente det seriøst.

Nakkeknaekker – Foto: Sara Lindbæk

”Men succesen til showcasen handlede naturligvis ikke kun om, at vi som team omkring bandet gjorde vores arbejde. Det handlede først og fremmest om, at bandet leverede en fuldstændig fantastisk koncert i nogle helt optimale og professionelle rammer. Og at de andre bands, der spillede denne aften, også leverede på et super højt niveau. Når talentmassen er så massiv, og man stadig kan brilliere i det, så bliver folk imponerede,” fortæller Jens.

”Koncerten blæste folk fuldstændig bagover, og mange kom direkte over til os og viste deres begejstring. Flere af dem var nogle af de industrifolk, der også havde været interesseret i Baest dengang de breakede til When Copenhell Freezes Over, men som dengang var lidt for langsomme til at komme ud af starthullerne. Det var ret tydeligt, at de ikke ville misse sådan en chance igen. Folk ved nu, at de skal reagere hurtigt og seriøst – så det er ikke kun på artist-fronten, at niveauet er blevet højere og højere gennem årene til de her showcases. Det er også sket på branche-siden. Dem, der deltager, er blevet mere seriøse og har nu en større villighed til at indgå i samarbejde på baggrund af koncerterne. Og det kan vi kun være virkelig tilfredse med,” fortæller Jens.

Nakkeknaekker – Foto: Sara Lindbæk

Efterfølgende har Jens fortsat snakken med tre store internationale pladeselskaber og flere større bookingagenturer. Det har været vigtigt for ham at sammensætte et team, der også ville hinanden indbyrdes, og som var interesseret i at følge Nakkeknaekker på den lange bane. Teamet er sat, og Jens er yderst tilfreds, omend han gerne vil vente lidt med at løfte sløret for, hvem det består af.

”Vi fik det hele: En kontrakt med et major label, en stor agent i Nordamerika og en international agent der repræsenterer resten af verden udover Nordamerika og Danmark. Det er nogle store og erfarne profiler, som jeg glæder mig utroligt meget til at samarbejde med. Derudover er de blevet booket til både Roskilde Festival og fire store festivaler udenfor Danmark,” fortæller Jens.

”Jeg kan sige så meget, at den her aften gik fuldstændig over al forventning. Og forventningerne var faktisk ret højt sat. Det kommer nok til at sende ringe ud i vandet, ligesom Baest koncerten gjorde,” afslutter han.

Beretningen fra Nakkeknaekker vidner om, at det er på begge sider af musikbranchebordet, der bliver sendt ringe ud, når et helt ungt dansk band formår at skabe sig et fuldendt internationalt team på baggrund af en enkelt showcasekoncert – det skete med Baest, og måske det nu er sket igen med Nakkeknaekker. Andre danske talenter ser, at det rent faktisk kan lade sig gøre, og det er historier som denne, der cementerer den danske talentmasses niveau set med udenlandske briller.

 

Nye kvindelige soloartister var også repræsenteret

De bands der udvælges til When Copenhell Freezes Over befinder sig et sted på karrierestigen, hvor det er på tide at kigge mod udlandet. Men vækstlaget på den danske metalscene er bredt, og det er i udvikling, og der er flere talenter, der ikke helt er klar til at underskrive kontrakter med udenlandske musikbrancheprofiler, men som alligevel var repræsenteret til netværksarrangementet.

Netværksarrangementet – Foto: Sara Lindbæk

To af dem var Ikonik og Martiné, der begge er i stald hos den danske managementvirksomhed Prime Collective, som Mirza Radonjica står i spidsen for. Han tog begge artister under armen og drog af sted til netværksarrangementet med ambitionen om at så nogle frø, der først skal høstes senere, når timingen er helt rigtig.

”Jeg havde forud for arrangementet sendt information om artisterne ud til pladeselskaber og festivaler, og det var nogle af dem, vi skulle møde på dagen. Det fungerer ret godt, det der med at få plantet artisten, lade dem møde de forskellige folk, og så arbejde videre derfra. Lige nu er vi kun i gang med at udgive de allerførste singler, så det er først senere hen, at der skal indgås kontrakter og lægges konkrete planer,” fortæller Mirza.

Prime Collective har et overordnet mål om at understøtte en større kønsdiversitet i den danske metalgenre. Udover Mirza består pladeselskabet af fire kvinder, og Ikonik og Martine er begge kvindelige soloartister.

”Det handler faktisk om to ting, vi gerne vil bryde med; dels bandtanken og dels overrepræsentationen af mænd i genren. Og det har vi fået rigtig god respons på. De er meget talentfulde begge to, og så er de rigtig gode til at netværke selv. Det kan være en svær ting, især når man træder ind i en branche og bryder med nogle af de gængse formater. Men det gik sindssygt godt, og jeg kan mærke, at vi kigger ind i et rigtig spændende 2023 og 2024.

Netværksarrangementet – Foto: Sara Lindbæk

Bag Ikonik står Kathrine Wachmann, der bringer et teknisk og friskt bud på metalgenren til bordet, og som for nylig er udkommet med sin debutsingle. Martinés lyd beskrives som en heavy metal udgave af Lana Del Rey, der formår at være både hård og sårbar på samme tid.

”Vi fik faktisk tilbudt pladekontrakter på begge artister, men har valgt at takke nej til den ene – det føltes ikke rigtigt. Jeg har været i gamet i mange år nu, og når jeg ser tilbage, er der da andre situationer, hvor jeg ville ønske, at vi havde været mere tålmodige og mere ambitiøse. Så denne gang er der is i maven,” fortæller Mirza.

Udover interesse fra pladeselskaber fik både Ikonik og Martiné to festivaloptrædender hver i kalenderen på baggrund af deres møder til When Copenhell Freezes Over.

 

Der handles, og der handles hurtigt

Bandet der skulle lukke og slukke dette års When Copenhell Freezes Over var black metaltrioen ORM. De har eksisteret siden 2015, og i efteråret udgav de deres tredje album på Indisciplinarian. Udover pladeselskabet har de All Things Live som dansk bookingagentur og Audible Music i resten af Europa.

Ifølge Jakob Krogholt fra Indisciplinarian gik koncerten rigtig godt, og der var god stemning hos publikum – industrifolket var glade for endelig at få tjekket dem ud. Resultaterne lader stadig vente på sig, men lige nu er ORM også fuldt fokuserede på deres stort anlagte show i DR Koncerthuset i november, og så er der også nogle udenlandske shows på vej til offentliggørelse.

ORM – Foto: Sara Lindbæk

Når man kigger på de resultater, der er blevet skabt på årets When Copenhell Freezes Over, er det svært ikke at være stolt af den danske metalscene. Ti års dedikeret indsats fra MXD og Copenhell bærer frugt. Og i år blev det tydeligt, at det ikke kun er i form af danske talenter og musikprofessionelle, der bliver ved med at hæve niveauet af seriøsitet i deres arbejde med musikken. 

Det ses nu også i branchefolkenes villighed til at handle hurtigt på baggrund af de møder, de har med den danske musikbranche, og de koncerter de oplever i løbet af aftenen. Arrangementet er blevet en seriøs handelsplads, hvor eksporten stortrives, og hvor der er rift om de danske artister. Men samtidigt er der plads til at gøre de rette ting til rette tid, og sørge for at de danske talenter kan træde ind på det udenlandske marked på den helt rigtige og bæredygtige måde.

ORM – Foto: Sara Lindbæk

 

 

Redigeret
04.05.2023