Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Ja Ja Ja Vienna satte et ekstra fokus på dansk musik i år

Thomas Rohde

Ja Ja Ja besøgte Wien igen d. 26. januar. Denne gang med et ekstra fokus på dansk musik. Østrigerne havde nemlig valgt at lægge sig i slipstrømmen på den megen medieomtale af de danske bands som optrådte på “Denmark Blooms At Eurosonic” (se sidste afsnit) og inviterede således Velvet Volume og Goss til også at optæde på Ja Ja Ja Vienna. 

Herudover optrådte The Holy fra Finland, Úlfur Úlfur fra Island og Pom Poko fra Norge

Spillestedet WUK (Kapacitet: 750 pers.) blev udsolgt – hvilket sådan set ikke var nogen overraskelse, for dansk og anden nordisk musik har over en årrække opbygget et stort og meget loyalt publikum i Østrig. 

Ja Ja Ja Vienna fik således igen megen opmærksomhed fra de østrigske medier. Ligesom det gjorde sig gældende ift. Eurosonic, så havde mange medier valgt at fokusere på Velvet Volume i deres reportager. Bandet er endvidere blevet signet af Ink Music, som er MXD’s samarbejdspartner og den lokale promotor bag Ja Ja Ja i Wien. 

Hannes Tschürtz fra Ink Music fortæller, at både Goss og Velvet Volume blev rigtig godt modtaget af den østrigske musikbranche og at Ink Music nu er igang med at booke en turné til efteråret/vinter for Velvet Volume. 

Vi følger op på resultaterne på MXD.dk

Nedenfor følger et udpluk af omtalerne i de visuelle medier (excl. SoMe). Herudover var der airplay og interviews i den nationale radio – ORF Radio Ö1 og FM4 airplay på den nationale radiokanal FM4 (svarer til DR’s P3/P6).

Månedsmagaziner som VORmagazin (40.000 læsere) og The Gap (40.000 læsere): 

Nationale dagblade som blandt andet Kurier (589.000 læsere pr. uge):

Samt også online udgaven af dagbladet, Kurier:

“Infoscreen” – 775 skærme i den offentlige transport i Wien var 2 dage dedikeret til Ja Ja Ja Vienna:

Uniscreen.at – 70 skærme på universiteter og coffee shops:

Ugeavisen Falter (cirkulation, Østrig: 35.000), ugeavisen Meinbezirk (online og print – cirkulation: 687.000):

Vienna.at (populært online event- og nyhedsmedie), City Bike Vienna – nyhedsbrev med 589.000 læsere og Viennawurstelstand, populær blog om kunst, kultur og det moderne liv: 

Om Ja Ja Ja Vienna

MXD, Spot Festival og det østrigske musikselskab, Ink Music, har igennem 9 år været nogle af hovedarkitekterne bag udviklingen – med SPOT on Denmark fra 2010 og fem år frem. I 2015 inviterede danskerne sine nordiske kolleger med ombord, hvorefter fremstødet er blevet markedsført under det fællesnordiske brand, Ja Ja Ja. 

Om Denmark Blooms At Eurosonic

Goss og Velvet Volume var et af de 22 bands, som den vigtigste musikbranchefestival for europæisk musik, Eurosonic Noorderslag, bookede til årets udgave, hvor de havde valgt at gøre Danmark til fokusland. 

Læs mere her: Denmark Blooms At Eurosonic