NFEA – fjerde masterclass handlede om at udgive musik.

Udgivet
19.03.2024

Forløbet NEW FEMALE ENTREPRENEURS ACCELERATOR er i fuld gang. Her bliver seks kvindelige managers, artister og artister, der agerer management for sig selv, undervist i alt det, der er relevant for en manager at vide. Deltagerne på forløbet har netop gennemgået en todages masterclass, der dykkede ned i label-arbejde og fik besøg fra Spotify.

På masterclassens førstedag stiftede deltagerne først bekendtskab med Maxie Gravy, der er European Project Manager i Secretly Group, som er hjemsted for de fire labels Dead Oceans, Jagjuguwar, Secretly Canadian og Saddest Factory. Maxie gennemgik, hvad hendes eget arbejde bestod af, til stor inspiration for de deltagerne, der både nu og i fremtiden skal have dialog med et label. Hendes rolle kan også beskrives som en projektleder, hvor hun har ansvaret for at styre hele processen omkring en udgivelse. Når artisten først er signet af deres A&R team, bliver en project manager tilknyttet, og står for at alle dele arbejder som de skal, og at budgettet overholdes. Maxies arbejde er derfor også tæt forbundet til artistens manager, således at manageren kan informere videre til bookingagenten, sync-agenten og alle andre involverede, der ikke er i direkte kontakt med pladeselskabet.

Maxie Gedge – European Product Manager at Secretly Canadian

Herefter blev det Rhian Emanuels tur. Hun er UK Managing Director hos Because Music, og er dermed ansvarlig for alt det London-kontoret foretager sig. Rhian startede med at gennemgå, hvilke roller der er tilknyttet kontoret, og hvordan de arbejder både internt og med eksterne partnere. Hun er ansvarlig for ti medarbejdere, der arbejder med vidt forskellige områder; produktion, marketing, sync og A&R. Hun fortalte også om en nyere position i pladeselskabet, hvor man arbejder aktivt med at udvikle og udbygge artistens publikum, i stedet for ”blot” at kigge på den data, som man kan finde på for eksempel sociale medier og via streamingtjenesterne.

Rhian Emmanuel – Managing Director at Because Music UK

Det var interessant for deltagerne at kunne sammenligne, hvordan labelarbejde kan se vidt forskelligt ud, alt afhængig af hvilket label man kigger på. Både Secretly og Because er pladeselskaber, der tænker langsigtet, når de signer artister, og på mange måder minder de om hinanden. Men de har vidt forskellige strukturer, og forskellige måder at arbejde på, hvilket også har betydning for det samarbejde, manageren skal indgå i.

Fælles for både Rhian og Maxie er, at de foretrækker at arbejde med managers, der udfordrer dem. Ikke på en aggressiv måde, men som en god samarbejdspartner. De er begge bevidste om, at både artist og manager sidder på en masse god viden og erfaring, der er rigtig vigtig for pladeselskabet at få med i deres arbejde. De ser labelarbejdet som et samarbejde mellem dem, artisten og manageren – og derfor var de også meget tydelige omkring vigtigheden af den gode kommunikation. Som en afsluttende pointe på masterclassens første dag understregede begge, at man skal huske, at artist og manager ikke kan læne sig tilbage, når man bliver signet til et pladeselskab – det er faktisk dér, der bliver trykket på startknappen, og det store maskineri kan gå i gang, og det kræver rigtig meget af både artist og manager. Det skal man være klar til.

På andendagen dykkede både Maxie og Rhian ned i eksempler på aftaler og budgetter, så deltagerne på forløbet kunne få en fornemmelse for, hvad der egentlig aftales, og hvad der bliver brugt penge på i en albumudgivelse. Hos både Secretly og Because vil man helst lave kontrakter, der gælder tre albums ad gangen, så man kan bygge artisten op over mange år. Derfor har man også allerede en idé om, hvor man gerne vil være henne med album nummer 3, når man går i gang med nummer 1.

Deltagerne fik et overblik over, hvor mange forskellige afdelinger, eksterne partnere og mennesker, der rent faktisk er involveret, når en plade skal udgives. De fik også at se, der egentlig sker på de seks måneder, det typisk tager fra musikken fra den signede artist ligger klar, til lytterne også får den at høre. Og hvad der sker efter – for selvom musikken er ude, går labelarbejdet bestemt ikke i stå.

Efter en kort pause fik deltagerne besøg af Nønne Sif Hoffmeyer, der er Senior Editor hos Spotify Danmark og dermed en del af streamingtjenestens nordiske team, der består af omkring 35 mennesker. Hos Spotify skelner man mellem Editorial og Artist&Label Partnerships, hvor sidstnævnte er den del, der har kontakten til musikbranchen – Nønne tilhører den første, og har mere fokus på lytterne.

Hun beskrev det selv som et ansvar for at holde lytterne glade. Ved at analysere både lytterne og tagge den musik, der kommer ind på tjenesten, sørger hun for at den bliver præsenteret for de rigtige lyttere. Hendes arbejde består derfor i høj grad af at lytte til musik, finde ud af hvilke ”kasser” den passer i, og om den skal videre til andre editors i Spotifys store maskineri, som for eksempel dem, der sidder med nordisk ansvar eller på verdensplan. Hun har også selv playlister med både dansk og udenlandsk musik, som hun er ansvarlig for.

Nønne gennemgik også, hvordan Spotify for Artists fungerer. Her uploader man sin musik, og forskellige mennesker i teamet omkring artisten kan gå ind og finde data på, hvordan musikken streamer. Et værktøj, der ikke kun kan være nyttigt for manageren, men også for eksempel for bookingagenten, som dermed kan få et geografisk indblik i artistens popularitet. Her blev det også understreget, hvor vigtigt det er, at musikken bliver tagget korrekt – genre-tagget er det allervigtigste, for det gør, at musikken lander hos den helt rigtige editor, og dermed kan komme videre i systemet.

Alt i alt var det to dage med mange perspektiver, tips og tricks, og en rigtig masse konkrete værktøjer, som deltagerne kan tage i brug, når de nu og i fremtiden enten selv skal udgive musik eller samarbejde med et pladeselskab.

Herunder kan du høre Hanne Bjerringfelt, der er ejer, manager og booker hos Alpha Management and Artist Services, fortælle om de to dage, og hvad hun ser frem til at lære på forløbet fremover.

 

 

Redigeret
19.03.2024