Reportage fra by:Larm 2017

Udgivet
13.03.2017

Af Mikkel Falk Møller

Der var både prisuddeling, jubilæumsfejringer, vinterbadning og hele 16 danske artister på programmet til årets by:Larm festival, der foregik d. 2.-4. marts i Oslo

Den norske by:Larm festival har siden den spæde start i 1998 vokset sig til at være den største musikbranche festival i Norden. Festivalen foregår i hovedstaden Oslo og samler hvert år tusindvis af professionelle musikfolk fra hele Europa som valfarter hertil for at netværke, deltage i paneldebatter, seminarer, konferencer, uddele musikpriser – og ikke mindst tage til nogle af de utallige showcasekoncerter, som foregår på 18 forskellige spillesteder og venues spredt over hele byen. 

Programmet består næsten udelukkende af nye up-coming musiknavne, og formålet for den deltagende musikbranche er først og fremmest at spotte morgendagens nordiske musikalske stjerner og udveksle erfaringer og skabe nye samarbejder. I år har hele 2500 delegerede meldt sin ankomst og musikprogrammet tæller små 200 forskellige artister især fra Norge og de andre Nordiske lande.Danmark er særdeles godt repræsenteret i programmet og tæller følgende 17 navne i det officielle program: AVAVAV, Bisse, ELOQ, Faustix, Gents, Irah, Katinka, KIDD, Lord Siva, Norell, Off Bloom, Saveus, Silvester, Soleima, The Minds of 99, Code Walk og Yasmin. Godt gået og i den grad et skulderklap til den danske musikscene og branche som i disse år er inde i en sprudlende, kreativ udvikling med masser af høj kvalitet og nye talenter med internationalt potentiale.

Kronprins Haakon på slap line

Turen herop starter med en eventyrsagtig indflyvning over Norge med udsigt til sneklædte bjerge, uendelige nåleskove og frosne fjorde. Efter en ligeledes smuk togtur gennem snelandskabet ind mod Oslo centrum går turen direkte mod check-in og uddelingen af Phonofile Nordic Music Prize. 
By:Larm kan i år fejre sit 20-års jubilæum og det skal fejres med manér. I den anledning har festivalen fået den norske Kronprins Haakon til at åbne festlighederne ved en særlig event i Dansens Hus. Her er der først en kort præsentation af by:Larm og de sidste tyve års highlights fra festivalen og den norske musikbranche. Herefter går den smilende Kronprins på scenen og holder en herlig uformel og underholdende tale om sit eget forhold til musik, hvor han blandt andet fortæller, at når han er sur eller vred, så sætter han da Kvelertak eller System of a Down på derhjemme for at komme frustrationerne til livs. Hele salen griner og stemningen er løssluppen. Det er nu tid til uddelingen af den årlige Nordic Music Price. En pris som festivalen selv har stiftet og som har til formål at sætte fokus på og hylde ny Nordisk musik. Fra Danmark er både Bisse og CTM nomineret, men vinderen bliver norske Jenny Hval for albummet “Blood Bitch”. Kronprinsen overrækker den helt overrumplede sangerinde prisen og klapsalverne runger i salen. 

Kronprins Haakon Magnus af overrækker Nordic Music Prize 2017 til Jenny Hval for albummet “Blood Bitch”

Næste punkt på dagsordnen er endnu en fejring af tyve års jubilæet for by:Larm. Det foregår i Oslos bombastiske rådhus, der ligger lige ud til byens rå fjord. Det er i samme bygning, hvor Nobels fredspris hvert år bliver uddelt og stemningen er lettere andægtig, da byens borgmester holder en kort åbningstale. Til stede er diverse agenter, pr-folk, pladeselskabs repræsentanter, festival ledere, bookere, managere, musikjournalister og andet godtfolk fra den mangfoldige musikbranche. Der bliver drukket champagne, spist kanapeér og minglet til den store guldmedalje indtil det er tid til at komme ud i byen og opleve det som det hele i bund og grund handler om: musikken.

Energi bombe fra Saveus

På klubben John Dee fyrer den danske popkomet Saveus den af på scenen. Den tidligere X Factor-vinder Martin Hedegaard har i den grad fået et mega-comeback med sit nyt band, og han har hele salen i sin hule hånd med sine charmerende up-tempo pop og r&b sange, sin soulede stemme og vindende væsen. Bandet får lynhurtigt skabt en sydende stemning på dansegulvet, hvor der bliver hoppet ivrigt med til de catchy melodier. Man kan mærke at både Martin og resten af bandet vil det her, og det smitter i den grad af hos publikum, der får festen helt op at køre. Materialet halter måske en smule i anden halvleg, hvor der går for meget funkjam a la Jamiroquai eller Zapp Zapp i den, men energien og begejstringen kan ingen tage fra dem.

Saveus, John Dee, by:Larm 2017. Foto: Simon Brendhagen Jensen

Kælen femme fetale

Så er der blidere toner på programmet, da den danske sangerinde Soleima er klar på samme scene lidt senere. Herhjemme har hun allerede hittet med den flimrende sommer hyldest “Wasted” og både spillet på Roskilde Festival og SPOT. Live optræder hun som en underspillet femme fetale i stramme jeans og kokette vrik i hoften. Der er lidt Lana del Rey over hende og især de mere sløve down-tempo numre klæder hende godt, hvor den lettere nasale lillepige vokal knækker kæft og sødmefyldt. Der er arbejdet med melodierne, der ofte sidder lige i skabet, og når hun kælent synger forelsket om “My Boi” i den rullende electropop hymne af samme navn, tror man på hende.

Soleima, Ingesteds, by:Larm 2017. Foto: Boris Danielsen

Finurlige tekster og fornemt ukulele spil

Fredagens musikalske danske højdepunkter starter med Katinka på Rockerfeller. Den unge sangerinde og sangskriver har været et af mest omtalte navne herhjemme, siden hun sidste år vandt Karrierekanonen. I år vandt hun og resten af bandet også en Steppeulv pris som Årets Håb. Og det er ganske velfortjent. Sjældent har man nemlig hørt så ærlige, intime og finurlige tekster fra en dansk debutant. Stemmen er stor og tydelig, og sangene bliver pakket ind i både drømmeagtige elektroniske flader a la Sigur Ros eller Pink Floyd eller mere akustiske og nedbarberede produktioner, der bringer tankerne hen på Sebastian og CV Jørgensen i 70erne. Et bærende element er Katinkas brug af ukulele, som hun mestrer fornemt med et flydende fingerspil, der ligger godt i spænd med det halvelektroniske lydunivers. Live kommer Kantinka rigtig godt ud over rampen, og de virker som et gennemrutineret band, selvom de kun har spillet sammen i få år. Sangskrivningen halter dog lidt nogle gange og med lidt flere gode melodier tilsat de glimrende tekster kan Katinka komme helt til tops som en slags ny udgave af Marie Key eller Anne Linnet.  

Katinka, Rockefelle, by:Larm 2017. Foto: Michael Schult Ulriksen

Tung bas og melankolsk rap

Herefter går turen nu ud i byen mod klubben Revolver, hvor der er fuldt hus og sveddrivende varmt i det lavloftede lokale. Her er Lord Siva på banen. Det er tydeligt, at han allerede er et stort navn heroppe, hvor det unge festpublikum kan teksterne udenad og ivrigt hopper med til de hårde beats, den tunge bas, melankolske rap og de flotte flow. Lord Siva har også tidligere turneret i Norge, ligesom han er ved at slå godt igennem herhjemme med koncerter på Roskilde Festival og en optræden sammen med MØ i et udsolgt Forum i København. Stemningen er hæsblæsende, og man har det lidt som om man er med i et afsnit af den ultra populære norske tv-serie SKAM, hvor unge, fulde gymnasieelever vælter rundt i hinanden, mens der bliver snavet og flirtet i krogene. Natten fortsætter rundt på nogle af Oslo’s cool barer til mingling med musikbranchen med minus på kontoen til følge. 

På hovedet i ishavet

Lørdagen starter med noget helt andet end musik: Vinterbadning! Og det foregår helt centralt i Oslo centrum i det iskolde havnebassin. Omkring tyve spændte musikbranchefolk er mødt op til seancen, der starter med omklædning til badetøj og så ind og op i en kæmpe pyramideformet sauna med panoramavinduer med direkte udsigt til Oslos berømte Operahus. Fire sydende brændeovne sørger for at temperaturen øverst oppe nærmer sig kogepunktet og efter et kvarters tid i den glohede sauna er det tid til at gå udenfor og mærke kulden. Som sagt som gjort. Vi springer skrigende ned i vandet, hvor der flyder store isklumper rundt og temperatuen er på knap to grader. Forpustede og storgrinende kravler vi op ad en stige fra vandet og går tilbage i saunaen. Sådan går det frem og tilbage mellem havet og saunaen i et par timer og der bliver snakket på kryds og tværs og drukket dagens første festivaløl. En bedre start på dagen er svær at forestille sig!

Sexfikseret KIDD

Tilbage i 2011 blev KIDD blev en overnight sensation med singlerne ”Kysset med Jamel” og ”Ik Lavet Penge”.  Han fik dog hurtigt nok og trak offentligt stikket i et live-program på DR med Clement, hvor han nervøst og storsvedende opløste og aflyste KIDD projektet, som han afskrev som en joke. Det holdt dog ikke længe og snart var KIDD tilbage igen med singlen “Fetterlein” og masser af koncerter. Herefter fulgte en pause og sideprojektet Heimdals Sidste Vogter, men nu er han atter tilbage som KIDD. Det ser han i den grad ud til at nyde i stor stil. Lørdag aften i Oslo kommer han kæk og frejdig springende ind på scenen i sort hættetrøje og med et svedent grin. Han fortæller glad, at han lige har drukket en masse vodka-redbull og aldrig har haft det bedre. Hen er helt hypet og spørger hvem der har lyst til sex i aften, mens han stønner i mikrofonen og slikker sig om læberne. Undervejs beder han publikum om alkohol og får en fadøl rakt op på scenen, som han straks bunder. Vi får en del nye numre undervejs og de handler for det meste om pik og patter. “Vi to skal kneppe til jorden går i står” går omkvædet i et af numrene, som det lykkes at få hele den grinende sal til at råbe med på. Det er en fest og KIDD kan sit kram med at underholde og få folk ud på gulvet. Han går uroligt rundt som en løve i et bur og pisker stemningen op og snakker til publikum. Da han fyrer op for de gamle hits går der fællesskrål i den og salen koger. Hænder og håndtegn er i luften, da den nye single “KIDD er din far” ruller ud fra scenen. 

Excentriske Bisse

Natten fortsætter nu i en helt anden boldgade med excentriske Bisse ved roret. Med hele seks albumudgivelser på bare to år har Bisse på rekordfart manifesteret sig som tidens nye dansksprogede sangskrivertalent og anmelder darling. For nylig vandt han hele fem steppeulv priser og roserne er regnet ned over ham især med udgivelsen af albummet “Højlandet” og singlen “Seks hjerter”. Det er med god grund for det er lang tid siden, at en så original sangskriver og performer, der synger på modersmålet, er set herhjemme. Numrene er blandt de mest ordtunge man har hørt og nærmest små, kryptiske miniromaner, der er sat musik til. Musikken er flimrende jazzrocket og psykedelisk og i centrum for det hele står Bizze gennemflamboyant som en anden androgyn glamrock konge med røde negle og løbestift. Han går helt tæt på publikum, smider trøjen og hopper med et skrig ned fra scenen. Resten af koncerten foregår i bar mave og med et fabulerende og insisterende ordforedrag som kulminerer i “Seks Hjerter” i en otte minutter lang version. Salen er helt med og der er ingen tvivl om, at Bisse har vundet mange norske fans ved aftens sitrende performance.

Bisse, Herr Nielsen, by:Larm 2017. Foto: Oivind Svendsen

Tak til by:Larm og Oslo for tre inspirerende festivaldage, hvor det har været muligt at dykke ned i tidens mest spændende nordiske musik med over 200 forskellige artister og masser af danske højdepunkter. Så mangler vi bare at de notorisk høje priser i Norge falder lidt, så man også kan være økonomisk med heroppe uden at komme ruineret tilbage.  

Læs også:

Branchefolk vi mødte på by:Larm 2017

Redbull interview: GENTS & Silvester i Oslo

Redigeret
13.03.2017