I slutningen af november dannede Pakhus 5 på Njalsgade, Islands Brygge, der huser en række af Danmarks mest succesfulde sangskrivere og produktionsselskaber (målt på musikeksport), igen rammerne om en international sangskrivnings-camp.
Campen var arrangeret af GL Music, Deekay Music og Cutfather Productions og var den anden af to camps, som i 2014 er blevet arrangeret i samarbejde med Music Export Denmark (MXD) og Dansk Rock Samråd (ROSA), og som er muliggjort med støtte fra Statens Kunstråd.
Denne gang arbejdede de tre produktionsselskabers sangskrivere med artister og sangskrivere fra UK:
MXD var forbi, mens der blev arbejdet intenst i studierne, og tog i frokostpausen en snak med Lasse Lindorff fra GL Music om, hvad en sangskrivnings-camp kan, hvordan man afsætter sine sange osv.
Og så talte vi med Lindorff om, hvad der er sket i kølvandet på den første camp, der blev afviklet i foråret, og hvor otte topsælgende sangskrivere fra bl.a. USA & UK arbejdede med 15 danske sangskrivere, overvåget af A&R’s fra hele verden.
Blandt de besøgende sangskriverne til den første camp var bl.a. Corey Chorus som har co-skrevet hits som “Made In USA” (Demi Levato) & “Cheers” (Rihanna), Ruth Anne Cunningham som har co-skrevet hits som “Work Bitch” (Britney Spears) & “Too Little To Late” (JoJo), Damon Sharpe som har co-skrevet hits som “Get Outta My Way (Kylie) & “Love Don’t Cost A Thing” (Jennifer Lopez), Talay Riley som har co-skrevet hits som “Look For Me” & “Oopsy Daisy” (Chipmunk), Autumn Rowe som har co-skrevet hits som “Swagger Jagger” (Cher Lioyd) & “Collide” (Leona Lewis/Avicii) samt nye internationale talenter.
Læs mere her: De kommer til Bryggen for at skrive hits.
Og se en kort videoreportage fra den første camp nedenfor.
———
Lasse Lindorff: Jo, der findes ganske vist en del ret endogene sangskrivere derude. Altså hvor inspirationen kommer indefra. Og som derfor foretrækker at arbejde meget alene. Men for mange er det stærkt berigende at sparre og arbejde på sit materiale sammen med kollegaer, selvom deres inspiration også kan komme indefra og fra personlige erfaringer.
Prøv at overføre situationen på andre erhverv. Forestil dig for eksempel, at du var marketingchef hos Carlsberg, og hver dag sad alene på kontor og skulle udtænke store kampagner, uden at afprøve ideer og tanker på nogle af sine kolleger. Innovation kræver input udefra. Og det er lige det en sangskrivnings-camp kan.
Og når der også er artister på campen, som det var tilfældet på den sidste camp, tilføjer det endnu en dimension. En god sangskriver er en god håndværker – Sangen skal passe til og klæde artisten og få artisten til at føle, det er hans eller hendes historie der bliver fortalt. Når man skriver målrettet til en bestemt artist, så er det alt andet lige lettere at gøre det sammen med artisten, hvor ting kan afprøves og justeres, ligesom en skrædder der retter et sæt tøj til. Man kan snakke med artisten om erfaringer og personlige historier, så man kommer endnu tættere på artisten og et resultat som passer perfekt.
Som du kan høre, er der tale om to forskellige situationer. I det ene scenarie skriver vi gode sange med input fra andre tilrejsende sangskrivere. Og sangene kan måske ”ligge på hylden” i nogen tid, før de finder et hjem – altså den artist, som sangen passer til. I det andet scenarie, så skriver vi til en konkret artist, hvor vi skræddersyer sangene til artisten.
Kort sagt kan en sangskriver camp give ny inspiration, idéer, inputs og sparring. Derudover giver en camp nyt netværk til sangskriverne, som de på længere sigt kan bruge til at sætte nye sessions op.
Rent forretningsmæssigt giver det også flere ambassadører for den enkelte sang, hvilket kan få sangen hurtigere placeret på en artistudgivelse eller synkronisering til film, tv eller reklame.
Lasse Lindorff: Et af formålene med projektet har jo været at styrke samarbejdet mellem danske sangskrivere og selskaber. Vi er tre konkurrenter, som er gået sammen og har puljet alle vores ressourcer.
Normalt vil man indenfor mange forretningsområder holde sine kontakter tæt til kroppen i forhold til konkurrenterne. Men med sangskrivning handler det om at skabe de bedste sange for at få dem placeret, og tit så kommer man hurtigere i mål, hvis man sætter sig sammen med andre dygtige folk med andre idéer! Og derudover, som jeg også nævnte før: jo flere ambassadører en sang har, jo hurtigere får man den placeret. Det er jo det, det handler om; At få sangene ud og spille.
Vi har ved disse to camps smidt alle kort på bordet og hjulpet hinanden. Det er en nødvendighed, hvis man skal have succes i musikbranchen, og helt sikkert også mange andre brancher. Netværket betyder alt, og det skader ikke din forretning at introducere folk for andre dygtige folk. Personlig har jeg altid haft den filosofi, at jeg hellere vil være 10% af noget stort end 100% af ingenting. Sammen skaber vi større. Vi er stærkere og får hurtigere skabt resultater.
Der tales meget om svenskernes succes. Du finder her en af forklaringerne. Svenskerne er utroligt gode til at dele og hive hinanden og hele industrien op. Deres mentalitet er ligesom – bare telefonen ringer til Sverige, så skal det nok være mig, som svarer opkaldet en skønne dag! Gode resultater smitter af på andre i nærheden. Og jo flere ”gode varer” (Læs: Sange) vi kan levere ude i verden, jo flere kommer der til landet og skriver flere sange…
Dette projekt har klart styrket vores samarbejde – og ved at pulje vores ressourcer og vha. støtten fra MXD, Rosa og Kusntrådet har vi kunne hive endnu flere tunge sangskrivere, artister og A&R’s til Danmark. Men forudsætningen er naturligvis, at vi har en talentmasse, som udlandet finder det værd at rejse til og arbejdet med. Så et profil-projekt som dette er naturligvis også en cementering af, at danskerne er med helt i top.
Lasse Lindorff: Indtil videre er 6 cuttet og bekræftet til udgivelse: “Missing U” med Cedric Gervais (Worldwide udgivelse på Polydor UK/Interscope US) og “Wild Fire” med de asiatiske superstars Shinhwas (Release I Japan, Korea og resten af SEA på JYP Entertainment). Og så er 4 cuts afsat til SM Entertaintment: Girls Generation “Kiss And Make Up”, Zhoumi “Rewind”, Taemin “ACE” og Red Velvet “Automatic”
Og mange flere er på vej…
Lasse Lindorff: Meget sker jo i dag over nettet. Vi sidder dagligt og pitcher sange mod diverse projekter (artister, film, TV og reklamer) over nettet, men der er ingen tvivl om, at det allerbedste er at præsentere materialet ved personlige møder.
Personlige relationer er den nemmeste måde at placere sange på. Hvis folk kender dig og ved, hvad du står for, har de mere tillid til det du siger, når du præsenterer materiale fra dit sangkatalog… Og det er jo klart, at hvis du har mere erfaring end en ny, ung A&R på et label og har flere store hits og albums i bagagen, så lytter de endnu mere til, hvad du siger. Alle har brug for sparring, når det handler om musik. Det er jo en smagssag, om man kan lide det ene eller andet. Og i sidste ende handler det om, hvorvidt sangen falder i publikums smag.
Ved de personlige møder er kan man også aflæse de subtile signaler, der afslører, hvad den pågældende A&R-person er på jagt efter. Det er også derfor, at vi inviterer dem til at være en del af vores camps – For bedst muligt at kunne afdække deres behov og give dem et medejerskab i sangene.
På de opfølgende rejser har vi også kunnet reaktivere noget af vores gamle materiale – vi fået afsat yderligere 15-20 bekræftede major cuts, udover dem som blev skrevet på to camps. Nogle er allerede udgivet. Andre er på vej. Endelig så har vi via rejserne fået sat nye camps op i 2015 med major artister som allerede kommer fra Januar 2015.
Lasse Lindorff: Der er kommet rigtig god feedback fra både artister og labels på de sange, som blev skrevet på campen. Jeg er sikker på der nok skal komme noget godt ud af det. Enten at nogle af sangene bliver placeret eller at de kommer igen og skriver mere. Nogen gange skal man lige lære artisten at kende, før man rammer det perfekte. Det kan være en følsom og intim proces, før man ramme det helt personlige udtryk i sangene, hvor artisten afspejles i produktionen.
You must be logged in to post a comment.