CASE: Fabian Mazur – udenfor landets grænser er mulighederne massive

Udgivet
31.05.2022

Af Viktoria Skovhus

Den danske producer og musikartist Fabian Mazur er godt i gang med at skabe sig et navn på den internationale trap-scene – en scene, der størrelsesmæssigt har sine begrænsninger herhjemme, men som er stor i udlandet. Her er mulighederne massive, både når det kommer til live og streaming, og Fabian er i fuld gang med at skabe sig et navn, der vækker genklang. MXD har taget en snak med ham om, hvordan han og hans team har båret sig ad, og hvor han er på vej hen.

Fabian Mazur

 

Support-tour med flere formål

31-årige Fabian Mazur er for nylig hjemvendt fra en omfattende USA tour, som MXD har ydet støtte til, hvor han har spillet support for den amerikanske duo MEMBA. 16 shows på tværs af landet gav ham muligheden for at optræde for netop det publikum, han drømmer om skal blive sit eget – hvilket han er godt på vej til at lykkes med.

”Vi var af sted i hele februar og marts, og der var mellem 400 og 800 tilstede under hver koncert, så det var en ret vild oplevelse. Som artist er noget af det mest kreativt inspirerende at komme ud, og spille for nogle mennesker, der ikke nødvendigvis kender musikken i forvejen, men som reagerer helt vildt på det, man præsenterer dem for, og det fik jeg jo en helt fantastisk mulighed for her,” fortæller han.

Support-touren kom i stand, da MEMBA selv henvendte sig for at høre, om Fabian kunne tænke sig at tage med. Ligesom Fabian er de kommet frem via Trap Nation, der startede som en Youtube kanal i 2012, der delte kuraterede playlister, og som siden er blevet en af de største musikdelingsfællesskaber i verden.

”Motivationen for at tage af sted var todelt: Jeg skulle i kontakt med nogle flere fans, og så skulle jeg lande et booking agentur i USA, hvor de fleste af mine eksisterende fans befinder sig. MEMBAS musik minder om min egen, og selvom vi ligger nogenlunde lige, når det kommer til streaming-tal, er de et mere etableret live-navn. Det er også på livefronten, mit næste karriereskridt skal tages, og der har jeg været hæmmet af, at jeg har base i Danmark.”

Fabian Mazur under en af de mange koncerter på USA-touren.

 

En rigtig god investering

Fabian og hans team gik derfor all in på denne tour. De så det som en investering, der skulle være et stepping stone til nye karrierehøjder, fremfor en koncertturné, der skulle generere penge på kontoen. Foruden de mange udgifter til rejser, overnatning og så videre, besluttede Fabian og hans management at investere i visuals, så showet kunne gøre så stort indtryk som muligt. De hyrede derudover en kameramand, der fangede alle de vilde øjeblikke på film, og de indkøbte merchandise, der kunne sælges til publikum. Alt sammen med henblik på at se fanbasen vokse og få et liveteam op at stå i USA.

”Det var en rigtig god investering. Vi har haft super god kontakt til fansene, og det har været helt tydeligt at se, at der er kommet flere til. I løbet af de mange shows spillede jeg både for publikummer, der slet ikke kendte til min musik, og for mange af de mennesker, der har fulgt mig online gennem mange år, men som ikke har haft mulighed for at opleve live-showet før nu,” fortæller Fabian.

Men det var ikke kun koncertgæsterne, der kunne lide hvad de så:

”De tre store booking agenturer, som vi gik målrettet efter, er alle interesserede i at arbejde med mig – så nu skal vi faktisk bare vælge. Det har helt klart givet pote, at slå så stort et brød op, selvom det ’bare’ var en support tour.”

Supportshows er sjældent en direkte vej til at skabe en god forretning, særligt når det kommer til dem, der foregår i udlandet. Det koster ofte mere at tage af sted, end artisten bliver betalt, men det betyder ikke, at det ikke er værd at investere i. Da Fabian bevæger sig i en genre, der har et relativt lille livepublikum herhjemme, men hvor mulighederne udenfor Danmarks grænser er massive, er en support-tour guld værd og et virkelig godt sted at starte. Det viste sig også at være tilfældet her. Særligt da de fleste koncerter var udsolgt, og belægningen i alle byer som minimum nåede op over 80 %.

Publikums perspektiv – Fabian Mazur under USA-touren.

 

Clean cut fra DJ til producer

Fabian Mazur voksede op i et hjem med klaver. Begge forældre er jazzmusikere, og som barn var han med dem på tour, hvor han fik en tidlig fornemmelse af, hvad det ville sige at arbejde professionelt med musikken.

”Jeg havde faktisk ikke lyst til at lave musik, da jeg var barn. Det var det mine forældre gjorde, og der var noget i mig, der bare ville noget helt, helt andet. Men som teenager blev jeg virkelig fanget af det. Jeg blev helt opslugt af nogle forskellige DJ programmer, og jeg fandt ud af, at jeg faktisk slet ikke kunne løsrive mig fra dem. Så siden da har jeg arbejdet med musik hver dag,” fortæller han.

Fabian blev hurtigt en populær DJ rundtomkring på Københavns klubber. Fra han var godt 20 år gammel og seks år frem blev det hans levevej. Men samtidigt begyndte han at blive mere og mere interesseret i at skabe sin egen musik:

”Når jeg ikke stod og DJ’ede på en klub, så sad jeg derhjemme og producerede min egen musik. Jeg udgav det via små labels, Soundcloud og Youtube, og jeg kunne se, at det blev hurtigt populært i denne internetsfære.”

”Der var en periode, hvor jeg listede et par af mine egne tracks ind i mine DJ-set, men det kunne jeg ikke rigtig blive ved med, for jeg var jo hyret til at spille andres musik. Det var til sidst for underligt for mig at tage ud og præsentere andre artister i weekenderne, når jeg hele ugen havde fordybet mig i mit eget. Så i 2016 tog jeg beslutningen om at lægge min DJ karriere i graven, for at dedikere mig fuldstændig til selv at blive artist.”

Fabian lavede et clean cut. Ikke flere DJ-jobs, for nu ville han kun spille sin egen musik. Han havde fundet sin egen lyd i det trap univers, som han selv beskriver som en blanding mellem hip hop og elektronisk musik, og som på dette tidspunkt omkring år 2016 for alvor begyndte at få fat i et bredere publikum med artister som Skrillex, Flosstradamus og Major Lazor/Diplo som frontløbere.

Fabian Mazur og hans team gik all in på koncerterne under USA-touren.

 

Masser af streams men få koncerter

”Min musik fik hurtigt rigtig mange streams, måske også fordi jeg var med helt fra begyndelsen, da den her nye niche-genre blev defineret. Men jeg blev ramt af slet ikke at have live-jobs længere. I Danmark har vi ikke rigtig nogen stor scene for undergrunds elektronisk musik, lige udover Distortion én gang om året, og det kunne jeg tydeligt mærke.”

Men de fans, som Fabian hurtigt havde tiltrukket via de forskellige online platforme, var nysgerrige efter mere. Så allerede omkring 2017 kunne han spille sine første små klubshows i Tyskland og Frankrig for omkring 100-150 mennesker. Men fordi han var produktiv, og fordi han tog imod de livemuligheder, der kom hans vej, tog det hele hurtigt fart.

”Jeg begyndte at producere musik hver dag. Jeg lavede faktisk slet ikke andet, og jeg udgav helt vildt meget – primært singler på de store elektroniske labels. Jeg lavede også sample packs og forskelligt lyddesign, for jeg fik en masse henvendelser fra andre artister, der havde fundet frem til musikken og gerne ville bruge enkelte lyde selv. Det begynder så småt at forgrene sig ud fra genren.”

Fabian stiftede bekendtskab med den elektroniske musiks label-kultur, der har en stærk tradition for at løfte artisterne i fællesskab. Han oplevede, at der var en større lyst til samarbejde de forskellige labels imellem, end man ser det i mere poppede genrer. Fabian har udgivet på både Diplo’s pladeselskab Mad Decent, Dim Mak der er startet af Steve Aoki og Spinnin, som er nogle af de vigtigste indenfor genren.

Fabian Mazur 

 

Nye muligheder med Redbull USA

I 2017 får Fabian manageren Alex Ziabko (Cultiv8), der på daværende tidspunkt var bosat i Los Angeles, og som fandt frem til musikken via Trap Nation. Sammen begynder de at kigge på, hvordan Fabian kan udbrede kendskabet til sin musik på en måde, der ikke i første omgang er afhængig af liveshows:

”Alex havde en tilgang til min karriere som artist, som jeg virkelig godt kunne lide. Han sagde ikke, at vi skulle ud og overtage verdensherredømmet med min musik. Han forstod tværtimod fuldstændig, hvordan det er at arbejde indenfor genren, og han var åben og ærlig omkring, at han ikke ville love mig guld og grønne skove. Men han elskede musikken, og han ville gerne se, om han kunne præsentere den for sit netværk, og hvad det kunne bringe med sig af nye muligheder,” fortæller Fabian.

Planen blev, at Alex og Fabian skulle se, hvor bredt de kunne sprede kendskabet til Fabians musik. Og allerede i 2018 bar deres arbejde frugt. Alex landede en publishing aftale hos Redbull USA, der gav Fabian en masse arbejde i Los Angeles og New York, hvor han producerede for deres artister og sangskrivere.

”Det var virkelig et networking-push af en anden verden, og det blev et stort skridt for mig. Jeg producerede blandt andet for Kelly Rowland, jeg har fået et stærkt netværk i USA og det førte både sync og reklamemuligheder med sig, at lave aftalen med Redbull.”

”For en artist som mig, der var vant til at sidde hjemme alene i kælderen, var det også en kæmpestor inspiration at komme ud i verden og have sessions med sangere og sangskrivere, og jeg trækker stadig på det den dag i dag. For eksempel var flere af sangerne jeg mødte den gang featured på min seneste EP.”

Fokus på streaming og klubshows fremfor branchefestivaler

Sammen har Alex og Fabian taget vigtige strategiske beslutninger omkring udbredelsen af musikken. Da livemulighederne herhjemme kunne tælles på én hånd, fokuserede de benhårdt på streaming og online tilstedeværelse, og knap så meget på de ellers vigtige showcase festivaler som ADE, Ibiza og WMC i Miami.

”Jeg har faktisk kun spillet på ADE. Det skyldes også, at WMC og Ibiza er mere fokuserede på house-genren, og så fordi jeg har brugt de små jobs i udlandet i stedet. Alex er virkelig også god til at sørge for, at der er kommet vigtige branhcefolk ud og ser det, og så mødes jeg selv med dem efterfølgende og netværker på tomandshånd. Jeg har faktisk altid en eller anden form for branche-møde, når jeg er i udlandet for at spille.”

Fabian fortæller, at han stadig bliver booket til klubshows rundt omkring i Europa af folk, der har fundet frem til musikken online. I forhold til andre genrer, er der et stærkt community, hvor man som fan sagtens kan række ud til en artist og sætte en lille koncert op, uden det skal gå gennem en bookingagent.

”Det sker stadig, at jeg bliver kontaktet af nogen, der har fundet musikken og er helt vilde efter at høre mig live, og det synes jeg er super fedt. Jeg kan ikke sælge 1000 billetter alene, men jeg kan sagtens spille på en lille klub for 100 dedikerede fans, og det giver altså også en rigtig god oplevelse, for de musikbranchefolk, der kommer ud og lytter,” fortæller han.

På USA-touren spillede Fabian Mazur både for nye og gamle fans.

 

Fremtidens liveshows ligger især i USA

Gennem samarbejder med forskellige labels på sine mange udgivelser, har Fabian fået adgang til at aktivere en masse forskellige fangrupper og nå ud til mange flere mennesker. Han har mere end 1,2 millioner følgere på Spotify, og har leveret lyddesign til blandt andre Martin Garrix, Tiesto og Afrojack.

”Det har givet super god mening for os, at kunne udforske nogle forskellige muligheder. Det kan helt sikkert også noget, at bygge sig selv op som artist, i et længerevarende samarbejde med et label, men at gøre det på den her måde, har givet os en hel anden frihed.”

Fabian fortæller også, at deres pitches til Spotify er målrettet workoutplaylister, som er nogle af dem, der streamer alleredst. Det har resulteret i, at hans musik nu er at finde, på nogle af de mest indflydelsesrige playlister på platformen.

De mange streams har også været en vigtig faktor i beslutningen om, at takke ja til MEMBAs tilbud om, at tage med på den omfattende USA tour. Efter hjemkomsten står Fabian langt bedre, i forhold til at udnytte den popularitet han gennem årene har opbygget via streaming, til at udfolde sig i en livekarriere i både USA og resten af verden.

”Jeg har tidligere haft tours i Kina, Indien og forskellige steder i Østeuropa, men denne her tour var særligt vigtig, da næste skridt jo er at få en live agent i USA i hus. Musikken skal ud til flere mennesker, og det er der virkelig et godt fundament for i USA, fordi jeg streamer så meget derovre. Forhåbentlig skal jeg indenfor en overskuelig fremtid af sted igen – men denne gang på min egen tour,” afslutter han.

 

 

Redigeret
31.05.2022