Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Covid-19 nedlukningen fik Lydmor til at opdage nye sider af sig selv og sine fans

Viktoria Skovhus

Lydmor – fotografer: Liv Rossander & Kamil Dzienlinski

Lydmor er en af de danske musikere, der under Covid-19 nedlukningen, var hurtig til at omstille sig. Fra at have været en artist, der var meget afhængig af tours – både personligt og karrieremæssigt – opdagede hun nye måder at kommunikere digitalt med sine fans på. Nu skal hun snart ud og turnere igen, men det er med et udvidet og tættere fællesskab til sine fans, der også i højere grad er begyndt, at kommunikere med hinanden.

En underlig tom tilværelse 

Bag kunstnernavnet Lydmor står den danske sanger, sangskriver, komponist og producer Jenny Rossander. Som så mange andre artister, blev hendes kalender ryddet, da Covid-19 pandemien i starten af år 2020 lukkede verden ned. Danseforestillingen ”Sensuality Happens” skulle netop til at premiere, og Jenny havde kalenderen fuld af koncerter både på sommerens festivaler og i en række byer på en efterårsturné:

”Jeg sad og var i fuld gang med forberedelserne til danseforestillingen ”Sensuality Happens” på Det Kongelige Teater, hvor jeg har komponeret musikken til. Den blev aflyst blot en uge før premieren. Jeg var også gået i gang med at komponere musikken til Oslo Nye Teaters opsætning af ”Helligtrekongersaften” – det hele er udskudt til i år,” fortæller Jenny.

Ud over aflysningen af Jennys teaterprojekter blev hendes efterårsturné også udskudt, og det skabte bekymring hos hende:

”Det sendte mig hjem til en underlig og tom tilværelse. Især da det stod klart, at nedlukningen ikke ville være overstået efter nogle uger, sådan som vi alle sammen håbede på til at starte med. Når jeg tænker tilbage på det nu, så var det faktisk ret heldigt, at jeg havde gang i så mange komponist-projekter lige på dét tidspunkt, for det kunne jeg godt arbejde videre med hjemmefra. Men udsigten til ikke at kunne turnere i udlandet bekymrede mig meget,” fortsætter hun.

Jenny fortæller, at hun var begyndt at undersøge sit virke som komponist et godt stykke tid inden Covid-19 ramte, men at det var det, hun arbejdede videre med, da det stod klart, at hun ikke kunne komme ud og spille live. Foruden teaterforestillinger har hun skabt musik til både spillefilm og en TV-serie. Hun endte faktisk med at være travlt beskæftiget resten af året i 2020, især fordi hun også blev radiovært på P6 Beat programmet ”Mon Amie Complexe” sammen med Louise Lolle.

Jenny Rossander

Et tæt forhold til fansene

Men live koncerterne har altid været en helt essentiel del af Jennys karriere. Erkendelsen af at hun ikke vidste, hvornår hun igen kunne komme ud at spille, ramte hende hårdt:

”Jeg har altid turneret meget i udlandet. Jeg plejer at sige, at godt nok er jeg lillebitte, men jeg er til gengæld rigtig mange steder. Min karriere har altid været baseret på at spille på en masse undergrundsvenues og festivaler rundt omkring i hele verden, og det satte corona-pandemien en stopper for,” fortæller Jenny.

”De første par måneder af nedlukningen tog aflysninger og omlægninger ret meget af mit fokus. Koncerterne og turnéerne er en virkelig stor del af, hvordan jeg kommunikerer med mine fans. Jeg synes, det var hårdt, at den nye virkelighed betød, at jeg ikke kunne komme ud til dem. Jeg spejler mig i mit publikum til koncerterne, og jeg elsker at mærke deres energi” fortsætter hun.

Jenny har altid haft et tæt forhold til sine fans. Hun har blandt andet spillet intimkoncerter for dem på sine ”Trust Tours”, hvor hun er taget hjem til fans forskellige steder i verden og har spillet solo shows og overnattet i deres hjem.

”Jeg har altid kommunikeret meget følelsesmæssigt med mine fans. Jeg oplever, at det at række ud og vise skrøbelighed, vækker resonans hos dem. Det er på mange måder en del af den kunstner jeg er, det her med at dele svære ting og indrømme, at det hele ikke altid er nemt,” fortæller hun.

En coping-mekaniske og ikke et promotion stunt 

Det var også netop behovet for og lysten til at dele sine tanker med fansene, der fik Jenny i gang med en ny slags kommunikation med sine fans. Hun begyndte at lave live-streams på sin Facebookprofil fra sit liv i hjemmeisolationen,  hvor hun lavede alt fra at spille musik og lave tutorials til at producere musik, til at læse op fra bøger, og nogle gange startede hun også bare en live-stream for at sige hej.

”Til at begynde med var det en coping-mekanisme for mig. Jeg kan godt sidde og kigge tilbage på det nu, og se at det har udviklet kulturen i kernefangruppen. Man kan sikkert kalde det fancare og community-building og så videre, men jeg gjorde det faktisk fuldstændig for min egen skyld,” fortæller Jenny.

”Jeg synes det var fucking hårdt, at sidde derhjemme og få alting aflyst. Men det kunne jeg også fornemme, at alle andre synes. Der er jeg bare et menneske af den slags, der får behov for at tale om det og dele mine følelser, og det gjorde jeg. Det var på ingen måder tænkt som et promotion stunt. Det var en ny måde, hvor jeg kunne mærke energien hos publikum, nu hvor jeg ikke kunne komme ud og spille live,” fortsætter hun.

Det var først efter en måneds tid, at Jenny kunne se, at der skete en udvikling fansene imellem. Der var en gruppe på omkring 40 mennesker fra hele verden, der var meget aktive, når hun live-streamede, og via kommentarfelterne havde de også fået etableret en kontakt til hinanden. Jenny kalder dem sine superfans, og de kan være enormt vigtige for en bæredygtig karriere.

Fanpleje har været vigtigt for musikbranchen

I en artikel fra april 2020 beskriver Forbes netop, at pleje af superfans – de fans, der er de allerførste til at reagere på nyheder, dem der ivrigt kommenterer på opslag, og dem der tæller dage ned til en tour-announce – har været helt essentielle for mange musikere under Covid-19 nedlukningen.

Forbes beskriver superfans som en gruppe mennesker, der engagerer sig i musikerens virke på en måde, der rækker langt ud over blot at lytte til musikken eller at købe en koncertbillet. Det er den indre kerne af fans, der aktivt opsøger en interaktion med kunstneren. Kim Kaupe, grundlægger af virksomheden Superfan Company, der har specialiseret sig i kreative måder at udvikle fanbasen på, fortæller til Forbes, at Covid-19 nedlukningen faktisk skabte nye muligheder for netop denne slags fanpleje. Han forudså, at digitale oplevelser og produkter mellem fans og artister ville blive afgørende, mens begge parter var tvunget til at blive hjemme under nedlukningen.

Hvis man kigger på Lydmors digitale initiativer, fik han ret. Jenny kom i kontakt med sin egen superfanskare på nært hold, ved at tilbyde dem et digitalt alternativ til den kommunikation, hun plejede at have med dem til koncerter. Ser man mod udlandet nævner Forbes artister som Taylor Swift, Weezer og Delta Rae som eksempler på nogen, der er rigtig gode til at pleje deres superfans, ved netop at være kreativ på de digitale platforme.

Et støttende fællesskab

Den nære kontakt med de mest engagerede fans er noget, som Jenny allerede begyndte at arbejde dyrke inden Covid-19 nedlukningen. For nogle år siden oprettede hun en hemmelig gruppe på Facebook, hvor hun tilføjede de mest aktive fans:

”Jeg startede gruppen, fordi jeg oplevede ikke at have tid nok til at svare alle dem, der skrev søde beskeder til mig i forbindelse med releases, tours og den slags. Jeg prøvede at svare, men så skrev folk jo igen, og jeg fik dårlig samvittighed over ikke at kunne fortsætte samtalerne. Derfor hev jeg de mest aktive fans med ind i den her hemmelige Facebookgruppe, hvor vi kan kommunikere direkte og i fællesskab, uden at medier og alle mulige andre følger med. Jeg havde et behov for et privat rum sammen med dem, hvor de også fik deres eget community,” fortæller Jenny om gruppen.

Jennys lukkede fangruppe er vokset med cirka en tredjedel efter Covid-19 nedlukningen, hvor hun også har mærket, at de er begyndt at interagere mere med hinanden, hvilket de også gør på hendes åbne Facebookside. Der er skabt en platform, hvor fansene finder støtte i det fællesskab, der er omkring Lydmor. Og Jenny finder også selv støtte i dem:

”De er utroligt empatiske overfor både hinanden og overfor mig. Når jeg udgiver ny musik, skriver de de mest rørende beskeder til mig. De kender mig efterhånden så godt, at de ved, jeg får en slags forventningspres, når jeg skal udgive ny musik, og derfor er de også hurtige til at skrive søde beskeder ved releases. Men det er også helt fantastisk at se, hvordan de holder øje med hinandens kommentarer. De følger op på det andre har skrevet i nye kommentarfelter, især hvis nogen har udtrykt, at de har haft en dårlig dag.”

Lydmor i en livestream på Facebook

Værktøjer fra teaterfaget

Den udvidede digitale forbindelse som Jenny fik skabt til sine fans, brugte hun også til at undersøge nye sider af sit kunstneriske virke. Hun lærte mange nye ting, og hun brugte sin erfaring på en ny måde.

”Hele år 2020 handlede for mig om at gøre ting, jeg ikke havde gjort før. Jeg lavede radio, jeg producerede soundtracks, og så skabte jeg den her digitale tilstedeværelse, hvor jeg kunne kommunikere med mine fans. Det var lang tid siden, jeg havde haft den der oplevelse af usikkerhed, man kan få, når man betræder nye og ubekendte territorier. Når jeg er på scenen til et liveshow, så er jeg virkelig i mit rette element. Men her skulle jeg skabe kontakten til fansene, uden den selvtillid og styrke, som jeg havde på scenen,” fortæller Jenny.

Erfaringerne fra de teaterproduktioner, som Jenny har været engageret i, havde givet hende nogle værktøjer, som hun kunne tage med sig på den nye digitale scene i sine live-streams:

”Man har nogle samtaler på teatret, som man slet ikke har i live musikken. Vi snakker om kontakten til publikum, om hvordan man kan transformere situationen i rummet. Jeg har også tidligere lige haft dyppet tæerne i performancekunsten, så de her værktøjer passer godt til mig, og de har været vigtige. Især fordi at de live-streams, som jeg har lavet, har krævet et vist niveau af overskud – faktisk lidt ligesom opgaven i at være radiovært. Man faciliterer en oplevelse for nogle mennesker, og man har sit eget show, men det er også en interaktiv ting. Det hele har været enormt lærerigt,” fortsætter hun.

At skabe noget sammen

Jenny investerede ikke i noget nyt udstyr, da hun begyndte at live-streame til sine fans. Hun installerede programmet OBS (Open Broadcaster Software), der kunne facilitere streamingen, og så begyndte hun ellers at eksperimentere med forskellige formater:

”Til at begynde med var interaktionen med dem, der fulgte med, live i chatten. Men så fandt jeg på at lave nogle forskellige formater, hvor jeg også delte min skærm med dem, hvilket gav os mulighed for faktisk at skabe noget sammen. Jeg lavede en producer-tutorial live, og jeg skrev en sang sammen med mine fans, hvor de sendte lyd til mig, som jeg kunne bruge. Jeg lavede også en musikvideo sammen med dem, hvor de lod sig inspirere af hinandens små video bidrag, og så klippede jeg det sammen i en live-stream over fire omgange. Det var vildt fedt.”

Det er musikvideoen til ”The Gadget Song”, som Jenny har skabt med sine superfans. De fik adgang til den via en onlinemappe, og hun gav dem et helt simpelt brief: Der var ingen regler for, hvad de skulle filme, men de skulle prøve at lade sig inspirere af hinanden. Det resulterede i en video, hvor naturen i de områder, som fansene bor i, er gennemgående. Dermed fik Jenny også indblik i, hvordan omgivelserne er hjemme hos fansene, der befinder sig vidt forskellige steder i verden.

Musikvideoen til The Gadget Song

Ser frem til det fysiske møde

Med disse initiativer er det ikke kun gruppen af mennesker, der er blevet større. Den er også blevet mere aktiv, og de har sammen skabt en historie, som Jenny føler er vigtig for begge parter.

”Jeg ser virkelig frem til at komme ud og smadre rigtigt igennem på en scene igen. Jeg kan godt blive bekymret for, om jeg kan genfinde det momentum, som det var lykkedes mig at opbygge i Tyskland, Asien og Latinamerika på live fronten. Til gengæld er jeg ikke så lille længere herhjemme i Danmark, men det er helt klart i udlandet mit fokus ligger, især når det kommer til turneaktivitet. Det bliver virkelig godt, at komme ud og møde dem alle sammen igen,” fortæller hun.

Den digitale tilstedeværelse er fortsat vigtig for Jenny, og det har den altid været. Det er her, hun finder støtte, når hun ikke står på scenen. Det, ikke at kunne være fysisk tilstede hos sine fans, har været en stor udfordring, men hun har formået at skabe et rum for både hende selv og fansene, hvor de fik det bedste ud af det, og hvor deres relation styrkedes.

”Jeg kunne godt finde på at lave flere live-streams for hyggens skyld i fremtiden. Men jeg glæder mig virkelig til at skulle spille meget live igen. For ikke så lang tid siden havde jeg en koncert på en efterskole, hvor jeg fik lov til at være helt rockstjerneagtig på scenen. Det var som at møde en del af mig selv, som jeg havde glemt fandtes,” afslutter Jenny.

Det lader heldigvis ikke til at fansene har glemt, at liveoplevelsen med Lydmor findes. I efteråret tager hun på en tour med sit seneste album ”Capacity”, hvor hun foruden 3 danske byer besøger både Sverige, Norge, Tyskland, Paris, Belgien, Ungarn og Tjekkiet.

 

Lydmor has been supported by MXD