Danske eksportmuligheder: Japanske indie-selskaber på jagt efter nordisk musik

Udgivet
24.11.2014

Af Kent Dahl, Tokyo

Indie-selskaber på verdens næststørste musikmarked søger aktivt efter nordiske bands. De håber at ride med på den generelle interesse for nordisk livsstil i Japan.

Således udgav det lille japanske musikselskab, Rimeout Recordings, den seneste plade, »From the swing, Into the deep«, fra det århusianske band, NovemberDecember, i Japan i sidste uge.

»Indenfor indie-genren sælger nordiske bands generelt bedre end bands fra England og USA for tiden,« siger ejer Ryohei Onaga fra Rimeout Recordings i Osaka, der specialiserer sig i at udgive og distribuere upcoming udenlandske bands. Han har også solgt en CD fra det danske band, Velour, inden de brød op i 2008.

Ryohei Onaga fra Rimeout
Ryohei Onaga fra Rimeout Recordings i Osaka med sin CD med danske NovemberDecember i hånden.

Lowly på japansk cd

I næste måned udgives et andet århusiansk band, Lowly, på det japanske marked. Lowly blev etableret i år, og EP’en »Coal« er det danske bands første udgivelse. Den bliver udsendt af Sophori Field Company, der ejes af pladeselskabet Monshon. EP’en er produceret i et oplag på 1.000 stk. til at starte med. Den indeholder fem numre, hvoraf to numre (»Zero« og «Unveil«) sælges eksklusivt på det japanske marked.

»Skandinavisk og nordisk livsstil er oppe i tiden i Japan, og det har også skabt en interesse for nordisk musik,« siger Takao Hori, der ejer Monshon i Tokyo.

Takao Hori fra Monshon
Takao Hori fra Monshon med sin japanske CD med det århusianske band Lowly.

Søger nordisk musik på nettet

Derfor søger han efter nordisk musik på nettet, og han fandt Lowly på Facebook og SoundCloud, mens Onaga fandt NovemberDecember på et nordisk site, som var forbundet til Facebook. Ifølge Hori har japanere generelt et godt indtryk af de nordiske lande. Det gælder ikke kun musik, men skandinavisk livsstil generelt. Japanske livsstilsblade bringer ofte artikler om forskellige aspekter af skandinavisk og nordisk kultur og levevis. Det kan være indenfor design, mad, film, vindenergi, ældreforsorg, mode samt også musik. Desuden er de norske lande et populært rejsemål for japanske turister.

Et andet mindre musikselskab, Ratspack Record i Tokyo, er også sprunget med på den nordiske bølge og har etableret et label under navnet Nordic Lights Records. Ejeren, Shingo Sato, har endnu ingen danske musikere i sin fold, men derimod mest bands fra Norge.

Lyden af vinter

Som en tommelfingerregel skal europæiske, inklusive nordiske, bands helst have fået et minimum af succes i England eller USA, inden de kan gøre de større japanske selskaber interesserede. Men det gælder åbenbart ikke for upcoming nordiske bands. Generelt går de mindre japanske musikselskaber efter nordisk musik, som på en eller anden måde emmer af nordisk lyd og stemning.

»Jeg kan mærke den lange nordiske vinter i skandinavisk musik,« siger Hori og fortsætter: »Der er noget kold og måske lidt melankolsk i det. « NovemberDecembers »From the swing into the deep« er både at finde på japanske iTunes, Amazone og i eksempelvis Tower Records butikker, som stadig findes i Japan.

»Musikken sælger bedst på CD,« fortæller Onaga. »Her adskiller Japan sig fra mange vestlige lande,« tilføjer han. Hvor længe interessen for nordisk musik holder i Japan er svær at forudsige. »Japanerne har det med at blive ekstremt interesseret i en ting, og så pludselig miste interessen for den. Nu får vi se,« siger Hori, der gerne hører fra danske bands.

Læs også artiklerne:

Christopher og Nabiha i Tokyo + En tilstandsrapport på det japanske musikmarked.

Den japanske musikbranche: Sådan sælger du danske artister til det japanske marked. 

Redigeret
24.11.2014