Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Godt at nogen kan åbne døre for dig – men så er det op til dig selv

admin
Go Go Berlin på scenen i Eindhoven - en optræden som førte gode resultater med sig... (Foto: Sara Lindbæk)

Go Go Berlin på scenen i Eindhoven – en optræden som førte gode resultater med sig… (Foto: Sara Lindbæk)

Go Go Berlin og gruppens management Heartbeat Music er godt på vej op ad den lange karriere-trappe: Der kom to nye aftaler i hus i den forløbne uge oven på SPOT On Denmark i Eindhoven  – og mere synes på vej.

Da Aarhus-gruppen Go Go Berlin i forrige weekend spillede på Hit The City Festivalen i hollandske Eindhoven, var det endnu et vigtigt skridt på gruppens vej mod international opmærksomhed.

Som del af MXD’s og ROSAs SPOT On Denmark-pakke fik Christian Vium & co. ikke bare den fremmødte hollandske presse fra bl.a. Oor (landets største musikmagasin) og Volkskrant til at spærre øjne og ører op for gruppen: Go Go Berlins bagland Heartbeat Music var med i Eindhoven og mødtes med såvel hollandske som belgiske agenturer, og har i løbet af den seneste uge landet booking-aftaler med henholdsvis Peter Verstralen (Belgien og Luxemburg), samt Mojo Concerts (Holland).

Dermed er endnu en positiv udvikling i de to parters samarbejde i hus. Og skal føjes til aftalen med det tyske selskab A.S.S. som er Go Go Berlins bookere for GAS-landene (Tyskland, Østrig og Schweiz) og det øvrige Europa. Og en del mere som vi skal komme tilbage til.

Herning-drenge
Heartbeat Musics hovedmænd er den tidligere Volbeat-guitarist Thomas Bredahl og Stefan Facius med fortid i Copenhagen Music. To gamle venner fra drengeårene i Herning, som hver især havde opbygget en masse knowhow og et aktuelt netværk – og havde lyst til at lave noget sammen hvis chancen bød sig.

Og da de oplevede Go Go Berlin, fik de grunden til at starte et firma sammen (i september 2012): ”Det band har bare et potentiale, der rækker ud over grænserne”, var fornemmelsen hos begge – og ind til videre har de haft ret.

Januar: Eurosonic
Første internationale kapitel var Eurosonic Festivalen i hollandske Groningen i januar 2013, som er Europas største showcase-festival i vinterhalvåret – hvor Go Go Berlin ikke spillede, men hvor Thomas og Stefan var ude og skabe kontakter:

– Vi satte en masse møder op med forskellige parter og gjorde reklame for Go Go Berlin – bl.a. Mojo Concerts som jeg kendte i forvejen og A.S.S. Concerts fra Hamburg, samtidig med at vi mødte en masse nye folk. Og så spurgte MXD’s Anders Meisner om vi havde en halv time, hvorefter han præsenterede os for  en lang række vigtige Europæiske branchefolk. En virkelig stor hjælp for os, når det gælder om at få sat ansigter på de væsentlige personer inden for musikkens verden, siger Thomas Bredahl.

Maj: SPOT – tømte pengekassen
Næste større kapitel var SPOT Festivalen i maj:

– Nu havde vi et band, der skulle optræde (fredag eftermiddag i Scandinavian Center, red.), vi  var også med til modtagelsen af de internationale SPOT-gæster på Rådhuset, lavede en bunke andre aftaler m.v. Og så valgte vi at tømme vi pengekassen helt og holdt brunch for de internationale gæster på Raabar – og fik Go Go Berlin til at spille ved samme lejlighed. For én ting er at lytte til promo-materiale – noget andet er at opleve et band live. Og den beslutning samt SPOT i det hele taget var vildt givtigt for både bandet og vores firma, fortsætter Thomas Bredahl:

Heartbeat Musics Stefan Facius (t.v.) og Thomas Bredahl: Lang vej endnu, men....

Heartbeat Musics Stefan Facius (t.v.) og Thomas Bredahl: Lang vej endnu, men….

I det hele taget er Thomas Bredahl helt opmærksom på den stærke tyske interesse i nordisk musik – også den danske:

– Både når det gælder tøj, design og musik er de meget åbne – de ved at vores trends kommer ned til dem, et halvt år efter de er kommet her. Og når det gælder musikken, er vi gået fra at være en svensk lillebror til at være et spændende område i os selv.  Især musikken fra Island og Danmark er interessant for tyskerne, siger Bredahl og mener en væsentlig del af grunden skyldes ”professionaliseringen” af dansk musik:

– Hvor meget tidligere var selvgjort og autodidakt, er der anderledes styring i dag: MXDs støtte og initiativer, en lang række nye og dygtige iværksættere, vores kollegaer i Volcano Management, MusicManagement-uddannelsen osv. Det gør en forskel.

September: Reeperbahn: Nye aftaler
Go Go Berlin brugte sommeren på at spille danske festivaler på stribe – i alt bliver det til 80-90 koncerter i år for bandet – samtidig med at gruppen fik indspillet det debut-album ”New Gold”, som mange havde sukket efter.

Hvorefter næste store udenlandske fokus var Reeperbahn Festivalen i Hamburg i slutningen af september, hvor gruppen samtidig var på sin første deciderede turné syd for grænsen – efter et par support-jobs i foråret. Og modtog stor interesse. Så stor at gruppen måtte valfarte mellem Hamburg og Mainz for at opfylde turnéforpligtelse og efterspørgsel fra Reeperbahn Festivalen og dens akustiske koncerter og radioshows. Ud over deltagelsen i MXD’s ”Danish Night”.

”Danish Night” på Reeperbahn Festivalen er ikke kun showcase-optrædener – det er også networking-møde med hundreder af internatonale branchefolk.  Bl.a. var A&R Worldwides boss Sat Bisla til festivalen, og inviterede Go Go Berlin til at spille på Musexpo og Global Rock Summit i Los Angeles til april. Lige som den nordtyske festival også medførte møder med en række pladeselskaber omkring Go Go Berlin inden de to besluttede sig for Sony Music – i første omgang for GAS-landene.

Og i sidste weekend var det som omtalt Eindhoven…det går stærkt lige nu. Thomas Bredahl siger:

– Gruppen ved godt, at ”det er mange timer i sadlen”. Det skal man være klar over. Man bliver nødt til at komme over den der første teenage-romantik, man har i starten. De er stadig beærede over at spille, men hver gang de kommer på scenen, kommer de til at skulle levere. Jeg har selv prøvet det i omkring 500 koncerter alene med Volbeat.  Det er hårdt arbejde.

Fremtiden
Næste skridt er udgivelse af Go Go Berlin’s debut album i GAS- og BENELUX- landene med tilhørende tournéer og en travl festivalsommer i 2014.

– Vi er slet ikke i mål. Det når vi nok aldrig, men vi er på vej, siger Thomas Bredahl, inden hans makker Stefan Facius – der har sluttet sig til – siger, at det har været en stor fordel at SPOT og MXD med støtte såvel som vejledning har åbnet døre for gruppen og Heartbeat Music:

– Den hjælp er der mange andre lande, der misunder os herhjemme. Men: Efter de døre er blevet åbnet, er det op til dig selv at udnytte mulighederne og bygge videre. Ellers nytter det hele ikke noget