Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

H.E.R.O. – det seneste danske stjerneskud i Solens Rige

Henrik Friis

Se video ovenfor med H.E.R.O.’s gennembrud i Japan 2018-2019. Video: Rasmus Volden.

Succesen i Japan har været lærerig på mange måder – også når det gælder gruppens arbejdsmetoder, tempo og prioriteringer.

I januar spillede de support-jobs i Tokyo og Osaka for en af deres gamle helte, Guns N’Roses-guitaristen Slash foran tusinder af tilskuere. I marts-april var de i fire uger nummer 1 på det internationale chart med nummeret ”Superheroes” og gav navne som Bruno Mars og Cardi B baghjul. Og da totaltallene for de mest populære internationale sange i første halvår af 2019 blev talt op, indtog samme nummer en imponerende 11. plads foran PINK, Calvin Harris m.fl.

Vi taler om H.E.R.O. – Danmarks seneste eksport-succes i Japan. Og et nyt resultat af de danske musikforbindelser til Solens Rige. Herhjemme er de popmelodiske hårdrockere nok mest kendt for de store support-job for Dizzy Mizz Lizzy for nogle år siden – inden et decideret debut-album udkom i dette forår. Men i Japan er forventningerne blevet kogt godt og grundigt op gennem de seneste par år, fordi landets navnkundige dj Masa Ito har givet gruppens numre airplay og sat dem i tung rotation i sine radioshows – alt sammen startet som følge af Nordisk Handelsmission i Tokyo–fremstødet i november 2016 (Hokuo Music Fest – skabt af MXD og de andre nordiske musikeksport-kontorer), hvor Mik Christensen første gang spillede H.E.R.O. for den japanske rock-radio-guru.

H.E.R.O.’s ”This Means War” på Masa Ito’s playliste på BayFM78 – Ito er det japanske storikon ud i rock-radioværter

Fik det at vide via Facebook

– Vi begyndte først selv at opdage, at noget var på færde i løbet af 2017. Vi fik nogle likes på Facebook fra japanere, der postede billeder af det radioprogram, de lyttede til på nettet – og af playlisterne, hvor vores sange var på, fortæller gruppens sanger Christoffer Stjerne, der udgør H.E.R.O. sammen med Søren Itenov (guitar) og Anders Kirkegaard (trommer).

– Det var alligevel Sørens, tænkte vi, og spurgte Mik, hvordan det var gået til, og så fortalte han, at han havde været ovre i Japan og præsentere vores musik for radio-dj’en. Og at den nu var på hans playlister i både Osaka og Tokyo. Derefter havde Mik givet ham ep’en, som vi udsendte herhjemme i 2016, og så begyndte Masa Ito også slavisk at spille alle numrene fra den – hvilket gav endnu flere likes, og kommentarer fra japanerne, som skrev at nu blev vi spillet endnu mere – og om vi ikke snart kom over og gav koncerter?

Mik arbejder i skyggerne

Nu er Mik Christensen – med Christoffer Stjernes ord – ”en, der arbejder i skyggerne og først siger, når der er noget konkret”. Så ud over flere updates fra de japanske fans, skete der egentlig ikke meget mere, før gruppen blev præsenteret for ideen om at spille ved Nordisk Handelsmission i Tokyo i november 2018 (Hokuo Music Fest).

I den mellemliggende to år havde Mik Christensen og siden også gruppens mangeårige manager Rasmus Volden fra Arrowman Music nemlig arbejdet på det rigtige øjeblik for at præsentere gruppen – både for Sony og efterhånden også den store koncertarrangør Creativeman. Sony var blevet mere og mere interesseret – gruppens høje rotation på Masa Itos airplay-charts havde bare gjort den interesse endnu større – og til sidst sagde Sony’s vicepræsident for A&R og marketing Yuichi Nakanishi til Mik Christensen: ”jeg er nødt til at se dem live – det er den sidste streg jeg mangler på min chekliste…”.

Masa Ito nyder så stor respekt hos den menige japaner, at de dårligt tør henvende sig til ham. Den barriere er der heldigvis ikke til H.E.R.O.s Christoffer Stjerne

Det kom Yuichi Nakanishi så til ved handelsmissionen, hvor H.E.R.O. blev udpeget til at være del af metal-showcasen ”Loud & Metal Mania” (i øvrigt arrangeret af Creativeman), hvor Sony-repræsentanterne – efter en stærk koncert og super fan-modtagelse – gerne ville hilse på bandet, og stod med chefen Yuichi Nakanishi forrest i en lang hierakisk række (som det er super-vigtigt at overholde, når der uddeles håndtryk): ”Vi er klar til at gå i gang. Vi synes det er fedt, og vi glæder os til snart at se jer igen, Og nu skal vi lige have en udgivelsesdato på plads for det album…”

Album-krav – og deadline …

H.E.R.O. mente egentlig, at de allerede havde et album klar – næsten. Jo, der manglede måske et par numre. Trommerne skulle også lige indspilles hos Jakob Hansen i Ribe – og ham var der kø til. Musikken skulle og mixes. Og der var alligevel også noget grafisk arbejde omslage. Så det var nok ikke så færdigt endda…

Store smil og tid til gruppe-foto: H.E.R.O.s hold møder Slash’s team

Og ind imellem skulle den hurtigt opståede mulighed for at spille support i januar 2019 for Slash i både Tokyo og Osaka også udnyttes. ”De japanere kan virkelig trykke på nogle pedaler og trække i nogle snore – de support-job, som vi kun troede var nævnt som en lille mulighed, blev meget hurtigt til konkret virkelighed, da Creative Man tog fat”, siger Christoffer.

– Pludselig blev vi faktisk meget nervøse for, om vi kunne nå at få albummet færdigt, eller om vi ville miste kontrakten, mindes Rasmus Volden. – For hvis man overskrider deadline over for japanere, så er det lukket land…

Fint med den danske udgave – men hvad med den japanske?

– Så med en uge til deadline var der virkelig run på, supplerer Christoffer Stjerne. – Vi mente dog stadig, vi havde rimeligt styr på det. Indtil Mik sagde: ”Det er jo fint med den danske udgave – men hvad med den japanske? For det japanske marked skal jo have noget ekstra. Hvad har I…?

– Ikke noget! (Panik). Men heldigvis havde vi optaget noget video og lyd fra koncerterne i januar, hvor vi supportede Slash. Så det brugte vi to numre fra. Og tilføjede et par numre fra ep’en. Vi nåede det – men der var fisme knald på i de dage, siger Christoffer.

H.E.R.O.-udstilling i Tower Records, Osaka. Endda med hilsen på dansk …

Singlen ”Superpowers” – i øvrigt den første sang gruppen skrev sammen helt tilbage i 2012 – ramte de japanske gader i slutningen af marts og røg hurtigt helt til tops, mens albummet blev udsendt en måned senere og også solgte fint. Igen fandt Christoffer ud af at, når japanerne nævner en mulighed, så kan det hurtigt ende som virkelighed. For Sony havde talt om at få ham over på en interview-turné. Og efter topplaceringen var det pludselig en realitet: Fra slutningen af maj og en uge frem var Christoffer på en uge intensiv promo-turné:

38 interviews på fem dage

– Jeg vidste nok, at der ville blive travlt. Men da jeg kom der over, lå der en fin udprintet 8-10 sider lang info på hvad der skulle ske: 38 interviews på fem dage – og hver dag en ny by!
Med mindst to til at afhente mig i lufthavn, og så flere lokale folk under besøgene, så der var 7-8 mennesker – inklusive tolk – der fulgte mig. Overalt. Og med briefinger om byen og mediet før hvert interview.

Det kan godt være, at 38 interviews med udsagnet om at man godt kan lide sushi kan blive lidt ensformigt i længden. Men det er part of the game – og det ved Christoffer

– Så kan det godt være at spørgsmålene om, hvad man synes om den pågældende by, hvad man har fået at spise osv. bliver lidt ensformige så mange dage i træk. Men det slår især en, at man bliver mødt med sådan en kæmpe taknemmelighed, fordi man kommer og besøger netop deres radiostation. Ja, der var nogen der var så taknemmelige og generte, at de næsten ikke turde komme hen og trykke en i hånden. Det samme med de lange køer efter vores koncerter i januar, hvor man bagefter går ud og hilser på og skriver autografer: I Tokyo var der kø i halvanden time. Vi havde jo ikke engang udgivet noget dengang – folk kendte os bare fra radioen, kunne vores melodier, stod med Dannebrog osv. Jeg er jo dansk, så det kan godt være svært at få ind i hovedet – bare fordi vi har udsendt noget musik.

Der pusles også med planer om H.E.R.O. på det tyske marked – og det nordiske m.v. Men selvfølgelig skal den japanske chance dyrkes i speciel grad – om muligt også med udvidelse af fremstødet via Sony til andre asiatiske markeder. I Japan planlægges der turné i efteråret, og næste sommer er der god chance for deltagelse på store festivaler – selv om mange er udskudt grundet ombygning af de store hoteller og sportsarenaer pga. OL i 2020. Japanerne gør jo ikke noget halvt…

Har lært meget af japanerne…

– Hvad vi har lært af det hele ind til nu? At tage noget af deres punktlighed med hjem. Helt sikkert. Og der er noget i deres arbejdsomhed, der inspirerer. Vi er allerede blevet mødt med ”jamen, det er fint med det nye album, men nu kommer der vel et nyt næste år?”. Og det gør da så! Til april. Det er en fed deadline at få – der er ingen grund til at sidde og nusse med noget i flere år. Det bliver det sikkert ikke bedre af. Så bare det at se dem knokle, mens vi herhjemme har en tendens til at være mere privilegeret – det har været en øjenåbner, siger Christoffer og afslutter:

– Jeg er jo vokset op med Dizzy Mizz Lizzy i hovedtelefonerne, og har også fulgt med i deres japanske eventyr – og har drømt om det samme. Nu kom muligheden – lige pludselig. Og den skal vi udnytte.

– – –
Rasmus Volden har er øvrigt stoppet i manager-rollen for H.E.R.O. efter 4 ½ år – og tre rejser til Japan alene i år. Dét, der i starten var et hyggeprojekt, er pludselig blevet en hovedprioritet. Og så mange huller er der ikke i Voldens i forvejen travle musiker- og aftale-kalender. Det er Rasmus Volden, der har sammenklippet videoerne fra H.E.R.O’s koncert-ture og Christoffers promo-turné i det japanske.

H.E.R.O. håber at vende tilbage til flere fyldte japanske koncertsale til efteråret …