Karriereindblik: Sekuoia – Jagten på de rigtige match

Udgivet
05.01.2015

Sekuoia-vega

Af Henrik Friis

Karriere-indblik: Den elektroniske musiker og hans bagland har skabt flot international interesse – og den skal udbygges i 2015. Læs her hvordan det er kommet så langt – og om ambitionerne.

26. november var der endelig nyt fra Sekuoia. Den elektroniske musiker med det civile navn Patrick Alexander Bech-Madsen sendte nummeret ”Waves” ud til det publikum, som ikke havde hørt nyt materiale siden ep’erne ”Trips” i 2011 og ”Faces” året efter. Begge udgivet på mindre tyske labels.

”Waves” er introen til en længere række Sekouia-udgivelser i det kommende år, hvor hovednedslagene bliver en ep til marts og så det første deciderede album i slutningen af næste år / start 2016. I et år, hvor fokus ud over færdiggørelsen af albummet vil være rettet mod internationale profil-jobs.

Manager Rasmus Damsholt - satser på et stort 2015 for Sekuoia
Manager Rasmus Damsholt – satser på et stort 2015 for Sekuoia

Den indledende interesse er nemlig på plads. Selv med blot to ”gamle” ep’er i bagagen er det lykkedes Sekouia selv samt hans bagland, manager Rasmus Damsholt og agent Martin Rintza fra Skandinavian at skabe så meget hype og efterspørgsel, at Sekouia nu har spillet de fleste af de væsentlige europæiske showcase-festivaler med succes – mens den måske vigtigske af alle, Eurosonic i Groningen kommer til januar.

Selv om udspillene har været få, er Sekuoia begunstiget af et dedikeret publikum. Den opbyggende musik, stemningerne og lydlandskaberne tiltrækker et folk, som måske ikke tænder ved første lyt, men som til gengæld udvikler sig til ”nørde-broderskaber”, som Rasmus Damsholt udtrykker det, hvor de over 500.000 plays på Soundcloud fra hele verden suppleres direkte henvendelser til Sekuoia fra de mange fans.

Stærk afslutning på 2014

Desuden er aktiviteterne for i år netop blevet afsluttet her i julemåneden med det første headliner-job i London, stor-stor succes på Trans Musicales Festivalen i franske Rennes og så med 2014-punktum 11. december med JaJaJa Club Night i Berlin.

Meget godt gået af et samarbejde, der først startede for halvandet år siden, hvor Rasmus Damsholt overtalte Martin Rintza til at se nærmere på Sekuoia under Roskilde Festivalen.

Rasmus’ vej ind i musikken var gået via frivilligtjanser på festivaler som SPOT og Trailerpark over praktikophold hos Volcano og arbejde med Frost Festivalen og senere pladeselskabet Tambourhinoceros samt job som producer-assistent på teater. Det var dog manager-gerningen der tiltalte ham mest – han er pt. i gang med Music Management-uddannelsen i København – og har arbejdet for Jonathan Schultz og Schultz and Forever siden 2012. Og så har Rasmus stor interesse for undergrunds-scenen og havde i sommeren 2013 fulgt Sekuoia gennem længere tid.

Martin på sin side havde på det tidspunkt arbejdet for Merger Management og som booker-assistent på Rust gennem flere år og stod over for at skulle på et halvt års praktik-ophold hos CODA Music Agency i London som del af sin Music Management-uddannelse. Han kendte godt Rasmus via en fælles bekendt, men venskaber er ikke altid det bedste i den forretningsmæssige del af musikverdenen, og Martin havde også tidligere takket nej til et forslag fra Rasmus om at arbejde sammen om Jonathan Schultz: ”Jeg syntes nok, at han var lidt for stædig”, griner han i dag.

Speciel oplevelse

Men da de to oplevede Sekuoia sammen i Roskilde sidste år, var der ingen tvivl:

– Vi fik klart fornemmelsen af at opleve noget helt specielt, da vi så ham, siger Rasmus:   – Sekuoia har sin helt egen lyd og er i sin egen verden. Han kunne tage musikken op til et andet niveau live – mere kraftfuldt og voluminøst. Han overraskede simpelthen publikum. Og jeg lavede manageraftale med ham efter meget kort tid. Ja, Martin lavede faktisk bookingaftale med det samme.

Martin: – Sekuoia slog benene væk under os i Roskilde. Så lige inden jeg skulle til CODA i London, blev jeg enig med Patrick om en aftale, hvor jeg skulle booke ham worldwide (på nær US, red.) – og han var også indforstået med, at jeg ikke kunne sætte ham på nogen roster i den tid jeg var hos CODA, siger han. Men det sidste skete til gengæld, da Martin Rintza i februar i år kom tilbage fra London og straks begyndte at arbejde som agent hos Skandinavian CPH – inklusive de artister Rintza arbejdede med dengang, som ud over Sekuoia talte Bottled In England, Kúra og norske Highasakite. (I dag tæller hans roster også Av Av Av, China, Darkness Falls, Emilie Nicolas (NO), Linkoban og Slaughter Beach, red.)

Inden Rasmus og Martin kom ind i billedet havde Sekuoia kun haft en tysk booker – resten havde han stået for selv. Men med aftalerne på plads gik arbejdet med opbygningen af Sekuoias navn og brand i gang. Martin Rintza fortæller:

Opbygningen

– Vi fik ham på support-jobs i starten – bl.a. sammen med MØ i London, var support for med Bottled In England i Kina, han kom med som support for WhoMadeWho m.v. Målsætningen var, at han skulle ud med et decideret band og spille koncerter – med ambitionen om at udvikle sig til at blive ”Danmarks bedste elektroniske live-act”. Ganske enkelt.

Martin Rintza - har tidligt præsenteret sit netværk for Sekuoia
Martin Rintza – har tidligt præsenteret sit netværk for Sekuoia

Martin Rintza tog fat i sit netværk ret tidligt i forløbet – fordi han skønnede at Sekuoia havde klassen til det.

– For det er vigtigt at huske på: Uanset hvad Rasmus og jeg laver, så har vi at gøre med en musiker, som er meget dygtig og som laver rigtig god musik. Patrick laver en musik, som er meget speciel og personlig – og som samtidig ikke er svær at sælge. Jeg syntes, at jeg forstod hans musik, og mente at jeg vidste, hvor den skulle afsættes. Og han var på et niveau, hvor han sagtens kunne bære internationale præsentationer.

– Så vi ”spredte ordet”: Rasmus i forhold til labels og presse – jeg når det gælder showcases, festivaler og andre arrangører, fortæller Rintza.

Ingen dansk pladeaftale

På pladefronten har Sekuoia ikke fået noget dansk pladeaftale – endnu, fortæller Rasmus Damsholt: – Flere større labels herhjemme ser på, at han måske kan ramme mainstream – a la James Blake o.l. Og to har decideret været inde i billedet til forhandlinger. Men det ene ville have ham i en mere kommerciel retning – det andet forstod ikke helt, at han allerede har internationalt potentiale og ville ikke bakke de udenlandske planer ordentlig op.

– Så vi valgte selv at udgive i stedet for at lave aftale – og har lavet distributionssaftale med NO.3/ disco:wax for Skandinavien. Og så har vi lavet enkeltaftaler og licensaftaler med uafhængige pladeselskaber på de lokale markeder i Europa – de selskaber der i touch med lokalmiljøerne. I Frankrig/Belgien med Ventura Records, som laver de kendte Boiler Room Sessions, og som har kontakter, så vi kan få lavet en god video, lige som de har godt netværk til pressen. I Tyskland, Sxhweiz og Østrig med berliner-selskabet Humming, der også har Josef Salvat i deres stald. Og så er der Bad Panda i Italien, som virkelig gør et godt stykke arbejde.

– Alle er super dedikerede mennesker. Det er mega-fedt at have et godt lokalt team, og vi bliver stærkere til at finde de samarbejder. Vi finder de mennesker, der brænder for projektet – både når det gælder marketing og retail. Samtidig med at vi stadig ejer masterrettighederne til musikken, og derfor står frie, siger Rasmus.

Booking – den overordnede plan skal accepteres

Martin har brugt samme taktik på bookingfronten: – Vi har været meget bevidste om samarbejdspartnerne. Uni-T (Frankrig, red.) slog til med det samme, Mojo i Holland skulle så bruge et år på at modne – men de var et rigtigt godt match og de er på plads nu. Mange har sagt, at der er ”early days”, men har alligevel troet på det. Nogle få har ikke, og dem har vi så droppet. Det gælder bl.a. finske GAEA. Der var en masse lange snakke om at promote Sekuoia deroppe. Men da vi så kom til Music and Media-eventen i Finland, var der intet resultat, og de kom ikke en gang selv til showet. Så de blev fyret. Det gider vi ikke, så nu arbejder vi med Full Steam i Finland, siger Martin Rintza og fortsætter:

– Samarbejdspartnerne skal gå ind for den overordnede plan. Og vi lytter meget til vores partnere og bruger dem både til det lavpraktiske og den store strategi. Men når vi involverer dem mere fra et tidligere stadie end andre måske gør, skal de også være med til at skabe succes’en og bygge op, siger Rintza, der også for nylig sagde nej til Live Nation i Belgien: de havde tygget for længe på tilbudet – og i stedet er ToutParTout blevet promoter der:

– Mange danske bands og managers sidder og venter på at få en major agent, men der er andre muligheder – små gode agencies. F.eks. buotiqueksagenturer, der ikke er London-basseret, men som arbejder og fungerer som internationale agenturer og virkelig arbejder for artisten. Det er ikke altid bedst at være på roster sammen med verdensstjerner, siger han

2014 et stort succes-år

De negative resultater hører til sjældenhederne. 2014 har overvejende været et stort succes-år, med første skridt taget på SPOT, siger Rasmus Damsholt:

– SPOT kastede rigtigt meget af sig. Vi fik en aftale med tyske Karsten Jahnke Konzertdirektions Tina Kruger. Og selv om hun senere på året trådte ud og startede eget firma, så var det også på SPOT vi mødte MCT, som har promotet alt fra Robbie Williams til Kraftwerk og er partner på store festivaler som Hurricane og Southside. Den aftale lukkede vi i september på Reeperbahn i Hamburg, fortæller Rasmus om MTC , som skal booke shows og forårsturné op i forbindelse med ep-udgivelsen samt festival-jobs til sommer.

– På SPOT fik vi også meget ud af fokuset på de engelske labels – jeg mødte folk der, som jeg tidligere har brugt og fik nye kontakter. Og så hang det rigtig godt sammen med JaJaJa-fremstødet i London kort tid efter, hvor vi kunne fortsætte dialogen med englænderne.

– Så uanset om der var en decideret sammenhæng eller ej, skete der rigtig mange gode ting for os lige efter SPOT. Ud over JaJaJa var det Talinn Music Week, Reeperbahn, Amsterdam Dance Event og Waves Bratislava, siger Rasmus Damsholt og roser sin makker for at have ”et kæmpe netværk, som er helt uvurderligt for Patrick”:

Sekuoia-holdet - inklusive Martin og Rasmus - ved Reeperbahn Festivalen. Endnu en succesfuld showvase-optræden i 2014
Sekuoia-holdet – inklusive Martin og Rasmus – ved Reeperbahn Festivalen. Endnu en succesfuld showvase-optræden i 2014

– Det er nok lidt unikt, at vi som booker og manager arbejder så tæt sammen. Men Martin og jeg kender hinanden og involverer os i hinandens arbejde. Han tager mig med på råd og omvendt. Jeg er inde over bookingen – han er co-manager, fortæller Rasmus om samarbejdet.

– Det vi har oplevet i år, er et decideret branche-hype, fortæller Martin Rintza; – Vi har spredt ordet, og det virker, når så god musik bliver præsenteret i de rette sammenhænge.. Jobbene på de vigtige showcases kom, fordi han er begyndt at blive hot i industrien. Den slags ved man, når man står til Sekuois-koncert til Talin Music Week både med bookeren fra Eurosonic og Iceland Airwaves ved sin side. Og man ved det, fordi man kan mærke, at de på forhånd havde hørt om Sekuoia, og der var ikke mange forbehold fra dem. De sagde de ville komme – og de gjorde det. Den slags føles godt. Og så kan man arbejde videre der fra.

Eurosonic eller ej

Med de fleste store showcasefestivaler på Sekuoias CV allerede virker januars deltagelse på Eurosonic i hollandske Groningen måske helt naturlig. Men deltagelsen på Europas vigtigste showcasefestival har det to virkelig vendt og drejet:

– Man får som udgangspunkt kun en chance på Eurosonic, så vi tænkte længe på om vi skulle vente til 2016, Eurosonic er så vigtig, fordi alle festivalerne og promoterne kommer. Faren er, hvis der mangler et trin – hvis du ikke er klar. Men vi har besluttet os for at smede mens jernet er varmt. Sekuoia er så fede live nu, at det virker rigtigt, siger Rasmus.

Martin Rintza supplerer: – For at du skal deltage i Eurosonic skal der vare buzz og hype. Der skal være en aktuel udgivelse. Og der skal være et godt internationalt team til at bakke op i de forskellige territorier. Alt det er på plads nu, og derfor har vi sagt ja. Vi skal bruge Eurosonic til at få alle de gode festival-jobs til sommer.

Sekuoia på scenen ved Trans Musicales i Rennes for få uger siden - en stor succes
Sekuoia på scenen ved Trans Musicales i Rennes for få uger siden – en stor succes

Selektive jobs

Det er begge enige om. Sekuoia skal ikke bare ud og spille overalt med 200 jobs i 2015. Han skal væk fra showcase-koncerterne til egne headliner-jobs, koncerter omkring events for tastemaker-selskaber samt profilshows på de rigtige festivaler.

Rintza remser op: – Electronic Beats. Dockville, Haldern Pop, Melt og Fusion i Tyskland. Sonar i Spanien. Live At Leeds, Dot to Dot, Secret Garden, Green Man med flere i England. Primtemps de Bourges og Eurockennes i Frankrig. De er eksempler på cool profilstøttende-festivaler vi gerne vil nå, fortæller Martin Rintza – festivaler som med tiden skal få økonomien til at hænge rigtigt sammen for Sekuoia, for endnu er det stadig investering.

Rasmus Damsholt fortsætter: – Vi håber, at decembers headliner-show i London kan følges op. England er lige så svært at arbejde med som altid. Det er hårdt og dyrt at komme til at spille der, men det er sindssygt vigtigt. Og får du god presse dér, åbner det f.eks. også op for Holland, siger Rasmus og peger på Tyskland, Frankrig, England og Danmark som andre hovedområder – i første omgang.

Det hele er første lige startet

– Og så er det på høje tid, musikken kommer ud. Og at den følges op af mere for vi er kommet sent i gang. Vi skal finde det rigtige set-up, og vi kan godt lave en major-aftale – hvis det giver mening. Men det giver ikke mening for Patrick nu. Det er vigtigt, at en partner forstår, at han stadig arbejder på at finde sin egen lyd og helt sikkert vil udvikle sig yderligere. Og at de vil satse på det, siger han.

Måske kommer sådan en aftale snart, måske om et par år – måske aldrig, hvis Patrick og hans bagland bliver ved med at være glade for deres indie-licens set-up.. Lige nu er tracket ”Waves” som sagt ude. Og udgivelsesforløbet ligger også fast: Single til januar, worldwide udgivelse af ep til marts (digitalt i lande, hvor der ikke er licens.aftaler) – suppleret af remix og videoer og så endnu et par singler inden album-udgivelsen. Ingen kan vide, hvad alt det og live-aktiviteterne i det næste års tid medfører. Sekuoias færd er faktisk først lige startet…

London - Rennes - Berlin. Sekuoia har haft en god afslutning på 2014 - lufthavnene og ventetid til trods
London – Rennes – Berlin. Sekuoia har haft en god afslutning på 2014 – lufthavnene og ventetid til trods
Redigeret
05.01.2015