Sådan får du fans til at promote din musik og koncerter på nettet

Udgivet
21.05.2013

Rasmus Ardahl, Martin Ibsen og Toke Riis Ebbesen er forfatterne bag bogen, De Nye Fans.
Rasmus Ardahl, Martin Ibsen og Toke Riis Ebbesen er forfatterne bag bogen, De Nye Fans.
Senest blev de sociale mediers betydning understreget af flere af de tyske promotere, der deltog i seminarer og paneler på Spot Festival. Netop dette handler en ny dansk bog om, De Nye Fans, skrevet af tre af Danmarks førende social media-eksperter inden for musikbranchen. Rasmus Ardahl, digital chef på Universal Music, Martin Ibsen, Partner i YourWaves og Toke Riis Ebbesen. MXD har talt med en af bogens forfattere, Martin Ibsen.

Hvem er de nye fans?
De nye fans er den nye generation af forbrugere, der er vokset op med de sociale medier og digitaliseringen. De er født ind i det digitale og har fire karakterer der er kendetegnende for dem, og relevante at være bevidst om. De er mobile, dialogiske og globalt orienterede, og den traditionelle mellemmand mellem afsender og modtager er ikke længere en nødvendighed. Det er jo en helt ny situation, og det skaber nye muligheder for alle musikere.

Hvad kan man som musikere bruge de nye fans til?
I bogen arbejder forfatterne med en model, de kalder Fanpyramiden. Modellen forholder sig til det faktum at passionerede og loyale fans i det nye mediebillede kan blive dine nye PR-agenter. Passionerede og loyale fans skaber nye fans ved at hjælpe dig med at sprede dit indhold. Det skal du som kunstner og arrangør udnytte.

Hvordan gør man publikum til fans med de sociale medier?
Der er ikke et entydigt svar, da det afhænger meget af, hvem man er. Det bogen anbefaler er, at man forsøger at blive bedre til at kommunikere, hvorfor man driver virksomhed, spiller musik eller arrangerer de koncerter, man gør. Fremfor konstant at fokusere på at formilde, hvad man sælger.

”Vi er på sociale medier for at positionere os i fællesskaber og liker ting, som sætter os i et godt lys som individer eller støtter en sag eller et formål, vi deler med afsender. Og så hjælper det at forsøge at kommunikere med følelser, inddragelse, eksklusivitet, opleveler og kreativitet.” Fortæller Martin Ibsen.

Kan du komme med eksempler på nogen, der gør det godt på de sociale medier?
”Hvis jeg skal nævne én er det svært at komme udenom Tina Dickow. Dickow har opbygget et stærkt fanfælleskab omkring sin musik. Hun er inspireret af tanken om et fællesskab og om at være sammen med sine fans om at skabe noget. Tina Dickows univers handler om håndspillet, autentisk musik, så langt fra teknik og digitalisering som muligt. Blandt andet derfor virker det så stærkt, når Dickow inviterer fans, der ofte heller ikke er født med en tablet i hånden, til at lege med.” Slutter Martin Ibsen.


Bogen er udgivet som almindelig bog og er på vej som e-bog. Læs mere på www.nyefans.dk

Bogen kan købes her.

© Fotos af Rasmus Bjørn Dahl

 

Redigeret
21.05.2013