Dette indhold er fra websitet MXD.dk.

http://mxd.dk//om-mxd/formaal/
Opdateret

Foreningen Music Export Denmark (MXD) blev stiftet i 2005 og har til formål at udvikle og understøtte eksport og international formidling af dansk professionel rytmisk musik.

MXD’s mission

I henhold til MXD’s strategi for perioden 2019-2022 er det MXD’s mission:

At øge eksporten af dansk professionel populærmusik.(1)

At styrke både den kunstneriske udvikling og forretningsgrundlaget for danske kunstnere og musikselskaber ved:

  • at udbygge netværkene og styrke samarbejdet mellem danske kunstnere/musikselskaber og udenlandske kunstnere/musikselskaber/medier.
  • at medvirke til en professionalisering af den danske musikbranche(2) ift. musikeksport.

Musikeksportens betydning for dansk musik

For mange danske kunstnere er indtjeningen fra udlandet nødvendig for at skabe en bæredygtig økonomi under deres erhverv. 

Hertil kommer, at udviklingen af ny dansk musik er blevet en kreativ proces, der i høj grad finder sted med partnere i en global værdikæde. Hvilket er vigtigt at understøtte, da det styrker dansk musik kvalitativt og konkurrencemæssigt.

Hvis dansk musik ikke har et højt internationalt niveau, hvilket dansk musik kun kan få ved at samarbejde med de bedste kunstnere og selskaber i andre lande, står vi svagere i konkurrencen med udenlandsk musik.

Dette gælder både i relation til dansk musiks konkurrenceposition på eksportmarkederne og hjemme i Danmark. For megen af konkurrencen foregår nu ligeledes på et globalt niveau; Ny musik er blevet globalt tilgængelig på udgivelsesdagen via streamingplatforme som fx Spotify, sociale medier og YouTube, hvor mange af musikforbrugere i dag opdager ny musik. Digitaliseringen har således gjort udbuddet øjeblikkeligt og større end nogensinde. 

Så når en kunstner som fx MØ har succes i udlandet og i de globale distributions- og mediekanaler, er det også med til fastholde det hjemlige publikum omkring hendes musik. Ligesom det aspirerer unge talenter til at sætte høje karrieremål og er med til at styrke et dansk kulturfællesskab omkring vores egen musik.

 


(1) Populærmusik defineres som rock- og popmusik og dens subgenrer (fx electronica, metal).
(2) Musikbranchen defineres som dem, der arbejder med og omkring musikkens skabere og udøvere.