Carsten Holm på Reeperbahn #2 – Branchetjek med Troels Kjeldgaard, Phonofile

Udgivet
24.09.2016
fullsizerender-4
Troels Kjeldgaard. Daglig leder af Phonofile i Danmark.

Af Carsten Holm

’Det jeg laver, er at jeg er leder af den digitale distributør, Phonofile. Mit arbejde består i at hjælpe pladeselskaber og artister med at udgive deres musik digitalt. Jeg sørger for at musikken bliver udgivet, for at give artisterne penge og for at plugge musikken til playlister og forsider, så de kan få nogle ekstra penge.’

Hvorfor er du på Reeperbahn?
Fordi Phonofile er merget med et tysk selskab, der hedder Finetunes, som har hovedsæde i Hamborg. Så det er i netværksøjemed. I min fritid er jeg også manager sammen med min kone i Early Modern, som har to artister på plakaten på Reeperbahn. Den ene er Den Sorte Skole og den anden er Blondage’.

Hvad betyder Reeperbahn for danske bands?
’Det betyder meget. Det er jo en indgangsvinkel til det tyske marked, som man kan tjene mange penge på – hvis man gerne vil turnere. Det er jo et kæmpe land, og det næstvigtigste eksportmarked i Europa. Det vigtigste er trods alt England – dér sidder alle tastemakers. Og får man dem med på vognen, er det lettere at komme ud i Europa, og dermed naturligvis også til Tyskland. Men Tyskland er generelt vigtigt pga. økonomien, hvor man kan tjene nogle gode penge her, som dansk artist.
Men man kan også sagtens skabe sig et navn i Tyskland. Hvis man gør sit forarbejde meget godt, så kan det godt lade sig gøre.

Hvad taler folk i den danske musikbranche om, når de taler om Reeperbahn Festival?
’Der er jo nogle få af de her branchefestivaler, der er blandt de bedste for os danske musikbranchefolk. Der er SPOT i Aarhus, By:larm i Norge, The Great Escape i England og så er der Reeperbahn. Det er de fire vigtigste festivaler, og det gør at der også er en rigtig god buzz omkring Reeperbahn, for det er en rigtig god måde at sælge sig selv hernede.

Har de bands, som du igennem tiden har arbejdet med, også fået noget ud af at spille her?
’Ja! ALLE har fået noget ud af at spille her. Fordi de folk, der er her, er her for at købe ting – og ellers er de her for at sælge ting. Så de folk er rigtig gode til at komme hen og se de ting, som vi har prøvet at få dem hen for at se, og som de er interesserede i at købe. Så der er rigtig god kommunikation.
De ting, jeg har været involveret i, er det primært live-ting – altså booking-aftaler, turnéer og sådan.

Du står lige på kanten til en fodboldkamp på Millerntor, og skal opleve St. Pauli. Hvorfor er du her?
’Fordi min tyske chef har en fritidsbeskæftigelse – og det er at være præsident for FC St. Pauli. Og fordi, at når man er her i St. Pauli, så skal man næsten lige ind og se en fodboldkamp. Fodbolden er sekundært – det er fansne man kommer for at opleve, fordi det er et sammenrend af punkere og ikke-fodbold-agtige-typer, der er her, hvilket gør at atmosfæren er helt speciel og fantastisk.

Redigeret
24.09.2016