Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

1 million seere, landsdækkende presse og totalt udsolgte koncerter

admin

0G3B5991

Dette års JA JA JA i Wien (d. 29. januar 2016) markerede en foreløbig kulmination på flere års intensivt arbejde for MXD på det østrigske marked. Forsalget var højt, og da dørene åbnede på spillestedet WUK, var der kun 30 ud af i alt 700 billetter tilbage, til salg i døren. Og de blev revet væk, hvorfor temmelig mange nordiske musikfans desværre måtte gå forgæves.

Det var andet år i træk, at MXD projektleder en JA JA JA-aften i Wien. Tidligere har MXD og SPOT Festival opbygget interessen for nordisk musik igennem 5 års “SPOT on Denmark”-fremstød i Wien.

MXD’s Anders Meisner kommenterer:

“Der er opbygget et meget loyalt publikum til nordisk musik i Østrig. I år var konkurrencen endda hårdere end nogensinde, idet Red Bull indtog hjemlandet for første gang med et Academy i Wien mellem d. 28-31 januar. I lyset af det er vi meget stolte af det brand, vi har opbygget sammen med vores lokale partner, Ink Music”.

Interessen for dansk og anden nordisk musik ses også via en massiv omtale i de østrigske medier:

ORF.at (østrigsk største webside, analog til dr.dk) bragte en stor feature om nordisk musik og Ja Ja Ja. Radio FM4 (som svarer til DR’s P3) havde Ja Ja Ja-artister i deres morgenshow. Ö1 (en anden national radiostation) bragte en feature om festivalen. Falter City Magazine (som svarer til Politikens ibyen guide) fremhævede Ja Ja Ja som ugens højdepunkt. På selve aftenen bragte ORF TV (Østrigs nationale TV-station) et indslag om den nordiske aften i kl. 18-nyhederne:

 

  1. 2016-01-29_1805_tl_01_ZIB-FLASH_Newcomer-im-Wiener-W__11821366__o__0001800590__s11841202___UK_ORF1HiRes_18021501P_18025204P_Q6A-1


De nationale aviser Kurier, Wiener Zeitung og Heute (som svarer til Berlingske Tidende, Politiken og Jyllandsposten) bragte artikler om Ja Ja Ja.

Herudover blev Ja Ja Ja fremhævet på infoscreens i Wien metro, s-tog og sporvogne. Og noget så eksotisk som den nationale TV-stations Text TV (ORF Teletext) valgte også at fremhæve Ja Ja Ja som weekendens kulturhøjdepunkt.

JJJ_Teletext_2016

Kill J indtog scenen som sidste band på propfyldte venue

Herudover var der en fyldig lokal dækning af fremstødet. Iht. de officielle medietal ramte Ja Ja Ja langt (meget langt!) over 1 million østrigske læsere, lyttere og tv-seere.

Fra dansk side optrådte Kill J på Ja Ja Ja i Wien.

0G3B6729

Kill J indtog scenen som sidste band på det propfyldte venue