I den første uge af oktober afholder GL Music en sangskriver camp med fokus på at skrive sange til det kinesiske musikmarked. Hos MXD har vi længe fuldt og understøttet den positive udvikling for dansk musikeksport til Asien over en bred kam, senest via den nordiske handelsmission til Seoul (Nomex-samarbejdet). Kina er dog et helt specielt marked og bestemt ikke nemt at tilgå for danske musikeksportører.
GL Music har i samarbejde med MXD valgt at åbne op for den viden, de er ved at opbygge omkring det kinesiske marked, så flere danske kollegaer kan blive klogere på det enorme marked i Kina. Dette vil finde sted d. 5. oktober via en Masterclass med Outdustry’s General Manager, Marcus Rowland. Efter Masterclass’en vil der være en middag for deltagerne og herefter er alle velkomne hos GL Music til kulminationen af deres sangskriver camp, en listening session, hvor vi vil høre den musik, der er blevet skabt til de kinesiske samarbejdspartnere.
Hvor: GL MUSIC, Gørtlervej 4, 2400 København
Hvornår: Torsdag D. 5. oktober
Tidsplan:
15.00-17.30: Masterclass
17.30-18.30: Pause, fri diskussion og vidensudveksling
18.30-20.00: Netværksmiddag
20.00-? Listening Session hos GL Music
Hvem henvender projektet sig til:
Projektet henvender sig til sangskrivere, labels, artist managers og publishers som ønsker at blive klogere på det kinesiske marked.
Tilmelding: Via dette link. Deltagere udvælges af MXDs bestyrelsesleder samt MXDs direktør.
Deadline 1/10. Som udgangspunkt udbydes 10 pladser.
Hvorfor har I valgt at lave en sangskriver camp målrettet det Kinesiske marked?
Vi har arbejdet aktivt i Kina siden 2016, fordi vi med erfaringen fra Japan og Korea troede på at Kina havde potentiale til at blive et ligeså sundt marked for os og vores sangskrivere som de primære Asiatiske markeder var på det tidspunkt. Vi oplever år for år en større efterspørgsel efter sange fra vores sangskrivere, og med en sundere og sundere økonomi – senest har Outdustry (vores partner i Kina) licenseret direkte til de lokale DSP’er, så vores aktive katalog nu generer streaming royalties i Kina.
Campen er Outdustry’s første udenfor Kina, og er vores fælles forsøg på at skabe den tættest mulige relation mellem deres A&R hold, deres lokale sangskrivere og vores lokale sangskrivere og producere. Med tiden håber vi på at kunne sende sangskrivere til Beijing og Shanghai for at skrive sange med lokale artister direkte.
Har dit syn ændret sig på det kinesiske musikmarked de seneste år?
Ja, af to årsager: Direkte licensering til DPS’s og sync.
Direkte licenseing til DSP’s har gjort markedet meget mere interessant på den lange bane – før det modtog vi såkaldte ”recording rights fees” og hvis vi var heldige, en sølle royalty for uspecificeret salg. Nu modtager vi fast royalty to gange om året, og den er både tilfredsstillende og stigende.
Det Kinesiske sync marked har også været en øjenåbner for os. Da de ikke har kollektiv forvaltning ligesom i Danmark, skal alle live optrædender i TV cleares som en sync, hvilket betyder at et hit i Kina kan generere rigtig mange syncs, på baggrund af det promo arbejde som artisten laver. Vi havde den mest streamede sang i Kina i 2020 (Lover af artisten Kun) som streamede 4 milliarder gange og blev synkroniseret mere end 25 gange det år – den laver stadig 3-5 synkroniseringer om året og har vist sig at have et meget længere liv end selv vores største K-POP hits.
Hvorfor er det vigtigt for dig at dine kollegaer opnår viden omkring mulighederne i Kina?
Vi tror fuldt og fast på at Kina allerede nu er et vigtigt marked, og at det kun bliver vigtigere i fremtiden. Derfor tror vi også på at jo bedre hele den danske branche er klædt på, jo bedre kan vi som samlet branche gøre det i Kina, og potentielt også i de andre emerging markets, såsom Indien. Vi har i mange år snakket om at vi skal blive bedre til at samarbejde og dele ud af vores erfaringer og netværk, og denne camp og masterclass er vores forsøg på at gøre netop det.
About Outdustry:
Outdustry is a music rights and services company focused on China and India. Founded in 2009, we provide market-leading creative A&R and Marketing services for a wide range of top tier international artists and music companies, and our publishing and recordings catalogues include both major Chinese pop hits, A-list international talent, and partnerships with some of the most exciting independent catalogues locally and overseas.
We are a leader in Chinese music licensing, having secured landmark DSP deals for both Beggars Group and Merlin, as well as market-leading deals for our publishing catalogue, Outdustry Songs.
Our belief is that through rigorous rights protection and management, as well as next-level creative thinking, we will help create a healthy music industry both for our local and international partners alike.
About Marcus Rowland:
Marcus currently acts as Outdustry’s General Manager for China, based in Taipei. Having worked in the UK as a blogger, DJ, promoter and PR, he moved to Beijing in 2011, eventually joining Outdustry in 2015 to build the A&R team. Over the next 5 years, he worked on many creative projects, including A&Ring three albums for Chinese megastar Bibi Zhou, securing brand deals with Bose, Shell, Sprite and Burberry, and helping Chinese artists connect with international talent such as Jessie Ware, Honne, DJ Mustard, Charli XCX, Umi, among others. As General Manager, he currently oversees Outdustry’s entire business operation in China, including A&R, Rights (Publishing + Recordings) and Marketing.
Marcus speaks fluent Mandarin Chinese, and enjoys hiking, surfing and DJing whenever someone is crazy enough to book him.
You must be logged in to post a comment.