Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Most Wanted Music i Berlin: Dansk fremstød midt i en krisetid

Anders Meisner

Krise eller ej: Samarbejdet med Tyskland er stadig vigtigt for dansk musikbranche – ja, faktisk så vigtigt som nogensinde.

Af Henrik Friis, ROSA/MXD

De er ramt i Tyskland. Et par år med corona efterfulgt af den nuværende økonomiske krise med feberhed inflation og drastiske prisstigninger har skabt usikkerhed på de fleste breddegrader. Også på musikscenen hos vores store nabo i syd: Der er flere eksempler på droppede koncerter, aflyste turneer, festivaler i krise og tabte jobs mange steder i branchen allerede nu. Og en mærkbar fornemmelse af uro fordi den offentlige støtte – der delvist har holdt hånden under branchen – er udset til at slutte.

Men her i november var der alligevel endnu et dansk musikfremstød i Berlin – endda et helt nyt sats: Goss, AySay, Senso, Lucky Lo og Dillistone var med på plakaten hos den relativt nye berlinske festival, Most Wanted Music. Og i samme forbindelse var dansk og tysk branche samlet til get-together på Danmarks Ambassade i Berlin, inviteret af ambassaden, MXD, ROSA og Tempi i håbet om etablering af nye dansk-tyske forbindelser og vedligeholdelse af eksisterende.

Goss – Mads Damgaard Kristiansen – midt ude blandt publikum. (Foto: Christoph Mangler)

Paraplyen for det hele hedder NEUSTART*, som gennem 2022 allerede har stået for flere arrangementer for at genetablere og videreudvikle den dansk-tyske musikforbindelse efter pandemien – og som nu søges videreført i 2023. Som eksempel var der i juni pakket hus til den danske eftermiddag og aften på Berliner-spillestedet Badehaus. 

Og besøget af musiknysgerrige unge berlinere var også fint til hovedparten af Most Wanted Music-festivalens koncerter med danske navne. Især i betragtning af, at det var første gang arrangørerne åbnede dørene op for publikum efter at have startet som et rent branche-event.

 

Lucky Lo i interviewet med Radio Eins Berlin (Foto: Clara Friis)

Nye succes-historier

Branchen trænger simpelthen til at få nogle succeshistorier igen, som den kan arbejde videre med efter den lange pause”, sammenfattede Mik Christensen det danske behov i sommer. Da havde han som labelboss for Lydmor fulgt hende til session hos indflydelsesrige Radio Eins Berlin i forbindelse med juni-fremstødet. Her i november var det så den dansk bosiddende svensker, Lucky Lo, som det var lykkedes for det danske fremstød at få i den P6-lignende berlinske radiokanal til en halv times koncert- og interview-session. Ud over at det er blevet til flere interviews og omtale af de fem danske acts i de tyske musik- og kulturmedier i forbindelse med besøget.

Lucky Lo: Bookingaftale på plads – og mere på vej

Så succes-historierne findes altså – og der er faktisk flere af dem: Lucky Lo’s manager Clara Friis fortæller, at man har lukket en tysk booking-aftale i forbindelse med besøget:

– Aftalen er indgået – den er bare ikke officiel endnu, så derfor kan jeg ikke afsløre med hvem. Men det tegner til en turné i Tyskland til næste efterår – og før kan der også blive tale om en feature-aftale med en tysk artist. Men det er noget af det, vi skal arbejde videre med her efter besøget i Berlin, fortæller hun.

Clara Friis er selvfølgelig obs på usikkerheden på det tyske marked, men trods krise giver det måske endnu mere mening nu, at satse på Tyskland:

Omkostningerne er jo steget overalt, men alene af den grund er det værd at satse på Tyskland. For når det ligger så tæt på, er transport-omkostningerne også mærkbart mindre end andre steder. Så hvis man skal afsted, så er især Tyskland relevant – og realistisk. Og selv om der er krise, så er Tyskland stadig stedet, der kan fungere som afsæt til andre internationale markeder. Det var den rolle det engelske marked havde tidligere, men som er næste umuligt derovre i dag, siger Clara Friis. Samtidig peger hun på, at de danske fremstød i Tyskland med musikorganisationerne og MXD i ryggen (inklusive Factory92’s arbejde med at skabe medieopmærksomhed), og ambassadens involvering i networking-arbejdet alt sammen er med til at give de tyske partnere en fornemmelse af, at samarbejdet hviler på et solidt grundlag.

Om eftermiddagen i de nordiske ambassaders hus, i bydelen Mitte, havde ca. 45 danske og tyske gæster taget imod invitationen til at networke inden koncerterne. Med velkomst fra ambassadør Susanne Hyldelund blev der udvekslet erfaringer rundt om de opstillede borde – og det var her nutidens tyske realiteter og ideer til løsninger blev understreget af de tyske fremmødte.

Fuldt hus til debutant

På aftenen skulle Goss’ publikum lige indenfor – men det kom de undervejs. Og både til Senso’s voluminøse 80’er-poprock, Aysays charme-blanding af Mellemøst- og vest og Lucky Lo’s publikumsomfavnende alt-pop var publikumsinteressen fin.

Selv efter midnat var der godt pakket ved sidste danske act, Dillistone, selv om det var Morten Aamodts allerførste koncert uden for Danmark. Han har ganske vist boet i Berlin gennem flere år nu, men har arbejdet som producer og sangskriver – indtil han besluttede sig for at prøve lykken som elektronisk soloartist, og vandt 2022-udgaven af KarriereKanonen.

Dillistone – tysk debutkoncert med stort publikum. (Foto: Christoph Mangler).

 

– Jeg havde det fedt med det – mit første Berlin-show. Og sjovt at se, om det også duede live hernede efter at have prøvet det i Danmark. Vi (Morten og hans tyske manager, red.) havde inviteret en masse mennesker med til showcasen som også kom og så på. Så håber jeg at få en booker, siger Morten, der godt kan mærke, at stemningen i Tyskland er lidt trykket for tiden men ikke er direkte ramt af det selv, fordi han arbejder i sangskrivnings- og produktionsverdenen i Berlin – og ikke på scenen. Indtil nu: – Jeg vil meget gerne have åbnet nogle døre til support-slots hernede, men ellers er mit primære fokus at bygge mit liveact op i Danmark – og derefter eksportere det til Berlin. Det giver selvfølgelig også god mening, når jeg nu bor her.

Most Wanted Music: Ønsker nye navne i fremdrift

Hvor sommerens NEUSTART-fremstød i Berlin bl.a. havde store danske navne som Lydmor og Saveus på plakaten, var formålet for MXD, ROSA og Tempi denne gang at præsentere danske acts et par trin længere ned af stigen – men stadig i fremdrift. Og her virker Most Wanted Music umiddelbart som en interessant partner. For her er ambitionen at præsentere upcoming acts, der ikke er så etablererede endnu. Både berlinske, øvrige tyske og internationale, og derfor delte de danske navne plakat med navne fra bl.a. Ukraine og Pakistan.

– Vi vil gerne have, at det er en mulighed for både branchefolk og musikerne til at skabe nye kontakter. Så jeg leder efter acts, der har et godt team bag dem, men som på den anden side ikke er verdensturnerende endnu. Og ambitionen for os er ikke at blive kæmpestore, men at være interessante. Vi vil gerne vokse, men langsomt, siger festivalens booker Tim Joppien, når der sammenlignes med andre brancheevents – som eksempelvis storebroderen, Reeperbahn i Hamburg.

Danskere highlights

Tim Joppien så selv Goss’ koncert, som han kalder ”simply amazing” – og de tilbagemeldinger han har fået fra andre fortæller, at flere af de danske navne var blandt koncertdagens highlights. Og han vil også gerne have danske indslag på programmet fremadrettet.

Når talen så falder på lancering af nye navne på dagens tyske scene, er hans holdning klar. Det kan godt lade sig gøre, men det vil kræve støtte fra det land musikken kommer fra. Og professionel back-up.

– For at være ærlig, så er tiden lige ikke den letteste. Så det at organisere en tur indebærer flere risici nu. Støtten fra statslige strukturer til at organisere ture er meget nødvendig, når du vil på turné i Tyskland.

AySay – Mellemøsten møder Vesten. Også populært i Berlin.

 

Tim Joppien – booker for Most Wanted Music.

Mine fem cents er at udvælge artister, som er vokset under corona, og som folk vil se. Navne som skaber nysgerrighed hos den yngre generation. For dét publikum er sultne og går stadig meget i byen. Og derudover bør man arbejde med udveksling af artister, eller gå efter supportslots til større navne.

Tim Joppien er på det rene med, at udsigterne er brogede. Men mørkemand er han ikke. Han er også leder af International Cooperation for Berlin Music Commission, hvor han arbejder for at den tyske branche er ordentligt klædt på, er økonomisk effektive og bedst muligt forberedt, når de laver internationale fremstød. 

Samtidig med at han og Berlin Music Commission indenlands arbejder for at politikerne får øjnene op for alle musikbranchens mange uundværlige led – så man ikke kommer ud for en decideret hjerneflugt.

– Lige nu går det 25-40 årige ikke så meget ud som tidligere, og der er noget ”German angst”, når det gælder forsalg. Det betyder ikke, at det ikke fungerer for nogen. Men det er mere risikabelt. Men jeg tror det kommer tilbage efter vintersæsonen. Og jeg tror, der er en ny generation, som er sultne på livemusik, siger Joppien, der selv håber på en lignende udgave af Berlin Music Week næste år. – Med nye talenter og nye lyde. Nye musikkere – nye stemmer.

 

Sebastian Kröl, CEO Backseat PR, booker Norden Festival, Schleswig: – Vores festival præsenterer musik fra de nordiske lande, Baltikum og Polen, men mange fagfolk har forladt branchen under pandemien, og vi er mærket af højere udgifter til teknikere, scener og andre faciliteter – og musikken. Vi sætter billetprisen op og hyrer mindre dyre bands, men slækker ikke på kvaliteten. Heldigvis er publikumsatmosfæren bibeholdt.

Jackie Strempel, booker, Maladiva Music (bl.a. Jenseits von Nelken und Pralinen festival): – De store festivaler og navne nok skal klare sig, som altid, men mange af de mellemstore festivaler kommer nok i problemer. Mens de små, der kan tænke kreativt i forhold til headliners, måske har det lidt lettere. Vi har klaret os med mindre antal tilskuere og online-deltagelse.

Benedict Weskott, journalist, Deutschlandfunk Kultur:
 – Jeg tror vi kommer til at opleve klubber, som ikke længere kan få det til at hænge sammen. Der er stadig udsolgte shows, men mange udskyder turneer og håber på næste år, og de små, nye bands er frarøvet deres mulighed for at udvikle sig. Nordisk musik er så høj kvalitet, at den stadig vil have muligheder. Men måske skal man slå sig sammen og spille to-tre acts på tur – for at skære på omkostningerne? Det tegner ikke til at blive lettere.

Noren Fritsch, Consence koncertmanager 
(Kesselhaus & Maschinenhaus i Kulturbreuerei): – Mange klubber ved ikke hvordan de skal overleve næste år. Vi har også aflyst enkelte koncerter, men skal ikke klage. Hvor man før gik til koncert tre gange om måneden bliver det kun til en enkelt nu – folk har ikke budget til mere, når alt andet stiger. På nær de unge – de 18-25-årige fester som de plejer.

– – – –
* NEUSTART-initiativet løftes af dansk musiks fire genreorganisationer, JazzDanmark, ROSA, Art Music Denmark og Tempi plus MXD – Music Export Denmark, i samarbejde med Den Danske Ambassade i Berlin, Kunststyrelsen og med støtte fra Kulturministeriet. NEUSTART består af koncertsamarbejder, networking, co-write sessions, residencies, matchmaking m.v. og hovedbyerne er Berlin, Hamborg, København og Aarhus.