NFEA – Crash course i økonomi på forløbets tredje masterclass

Udgivet
27.02.2024

Gennem syv måneder får seks kvindelige managers, artister og artister, der agerer management for sig selv, undervisning fra en række kompetente musikbranchekræfter fra ind- og udland på forløbet NEW FEMALE ENTREPRENEURS ACCELERATOR. I januar måneds masterclass fik gruppen besøg af Trine Ulrich, der er manager og grundlægger af konsulentvirksomheden Account The Beat.

Trine Ulrich gennemgik, hvad man skal være opmærksom på, når man driver sin egen virksomhed, og når man hjælper andre med at drive deres. Mange managers forvalter deres egne virksomheder som selvstændige, samtidigt med at de skal jonglere med artisternes forretninger. I den forbindelse er der flere ting, som man skal være opmærksom på. Både i forhold til, hvad der er lovpligtigt, når man ejer en virksomhed, men også når det kommer til, hvordan man kan drive den på smarteste og bedste vis.

På denne masterclass, der er den tredje i rækken på forløbet NEW FEMALE ENTREPRENEURS ACCELERATOR, gennemgik Trine Ulrich de grundlæggende og formelle spørgsmål, man skal stille sig selv som virksomhedsejer: Skal jeg have en enkeltmandsvirksomhed, en personligt ejet mindre virksomhed eller et interessentskab? Eller skal virksomheden være et anpartsselskab eller et aktieselskab? Hun gennemgik også muligheder for momsbetaling, bogføringsloven, fradrag, forsikringer og rådgivningsmuligheder.

Men det var ikke kun et crash course, der skabte overblik over de økonomiske aspekter i dét at være manager i musikindustrien. Trine Ulrichs oplæg var nemlig med til at opløse noget af den berøringsangst, der kan være forbundet med at skulle sætte sig ind i disse ting. Det fortæller Lorri Lin, der er manager for Brimheim og deltager på forløbet, på lydbidden nedenfor.

For Lorri Lin var oplægget en rigtig god introduktion til flere sider af virksomhedsdriften, som hun har implementeret i sin eget og Brimheims virke straks efter masterclassen. For eksempel blev hun gjort opmærksom på, at bogføringsloven har ændret sig, og at man nu er forpligtiget til at bogføre elektronisk – hvilket betyder at en skoæske med kvitteringer ikke længere holder som regnskabsmetode.

Vigtigheden i at have et likviditetsbudget var også en pointe, som Lorri Lin tog med sig fra masterclassen. Et likviditetsbudget viser den estimerede saldo på din bankkonto, hvor der er taget højde for, hvornår indtægter kommer ind, og udgifter skal betales. Et regnestykke, der er enormt vigtigt for artister, hvor for eksempel koncerthonorarer og udgifter til indspilninger ikke kommer ind og ud på kontoen på samme tid. Uden et likviditetsbudget risikerer man pludselig at stå uden penge til at betale sin moms, hvis det koncerthonorar der skulle dække momsen, først udbetales måneden efter.

Lorri Lin, manager Brimheim.

Trine Ulrich gav også holdet et par gode råd med på vejen omkring prissætning for sit eget arbejde. For eksempel, at man skal tage sig betalt, når man tilfører et projekt værdi, og at man som manager i eget band skal huske at fordele indtægterne rimeligt, så dem der yder mere, får en større bid af kagen. Som en fin sløjfe på oplægget, gav Trine Ulrich også sine bud på, hvordan man kan navigere i forventningerne til sig selv som virksomhedsejer. Hun opfordrede blandt andet til, at man finder et netværk, hvor man kan tale åbent med ligesindede – også om økonomi. Og det er NEW FEMALE ENTREPRENEURS ACCELERATOR gruppen så heldige allerede at have i hinanden.

Trine Ulrich (Acount the Beat) sam men med NFEA 2024.

 

Redigeret
27.02.2024