Reportage: NEUSTART-showcase i Berlin

Udgivet
04.07.2022

Tirsdag den 22. juni var omkring 100 branchefolk fra det tyske og danske musikliv samlet på Badehaus i Berlin. Spillestedet, placeret midt i det hippe RAW område i Friedrichshain, dannede ramme for en koncert- og netværksdag, hvor hele syv danske artister skulle optræde, og samarbejdet mellem dansk og tysk musik skulle styrkes. MXD-redaktionen var naturligvis med på dagen – både for at tage temperaturen på det nuværende tyske live-marked, og for at blive klogere på, hvordan de mange industrifolk bruger sådan et event.

Badehaus dannede rammen om NEUSTART den 22. juni. Foto: Michael Baumgärtner            

Af Viktoria Skovhus

NEUSTART er et initiativ startet af dansk musiks fire genreorganisationer (Art Music Denmark, Tempi, Jazz Danmark og ROSA), MXD og Danmarks Ambassade i Berlin. Danmark og Tysklands tætte forhold er også gældende, når det kommer til at samarbejde omkring musikkens artister og aktører. Men i lyset af den vedvarende Corona-pandemi, der har sat sine spor i musiklivet, er der skabt et behov for at understøtte og udvikle relationen. 

Initiativet skal skabe et endnu stærkere dansk-tysk samarbejde på musikkens område gennem en række aktiviteter i både København, Aarhus, Hamborg og Berlin. Det var som en del af den agenda, at ROSA, Tempi og MXD var gået sammen om en koncert- og netværksdag den 22. juni på Badehaus i Berlin. En sydende varm sommerdag i den vibrerende gryde midt i Friedrichshain, hvor det, foruden de mange danske deltagere, var lykkedes at samle repræsentanter fra mange af de store tyske selskaber: FKP Scorpio, Freibank, Neubau Music Publishing, Sony RTV, Budde Music, Radio Eins, Tom Weber PR og Kobalt Music Germany var blot nogle af dem, der deltog.

Networking på terrassen. Foto: Michael Baumgärtner

En tysk live-branche i knæ

Den tyske musikindustri oplever netop nu konsekvenserne af den lange periode med nedlukninger, restriktioner, aflysninger og et ændret koncertbillede. Tidligere på måneden måtte den tyske tredages festival PULS Open Air på andendagen melde ud, at på grund af manglende sikkerhedspersonale, var det ikke muligt at fortsætte afviklingen af festivalen. Arrangøren forsøgte at hive ekstra kræfter ind – men der var simpelthen ikke nogen at finde. De tyske aktører, som MXD møder på denne solskinsdag på Badehaus, forklarer, ligesom festivalens arrangører, at det handler om manglende hænder.

De beretter om en industri, der er i knæ. De folk, der plejede at arbejde bag scenen, har fundet andre jobs under nedlukningen, og de er ikke kommet tilbage, efter restriktioner og forbud er ophørt. Og det er ikke kun store festivaler, der er udfordrede. Også mange undergrundstechnofester i Berlins yderområder, der er afgørende for byens status som samlingspunkt for en hel scene, er stærkt påvirket af den nye virkelighed for tysk live anno 2022.

Men den største udfordring, når det kommer til at øge eksport og samarbejdet mellem dansk og tysk musikbranche, foregår på spillestederne. Flere tyske booking-agenter fortæller, at der er godt og vel 50 % færre koncertgængere end før pandemien. De fortæller, at flere tours må aflyses, og at alle andre genrer end ung tysksproget hiphop og  større techno-navne kæmper, når det kommer til at sælge billetter til headliner-shows.

Gensynsglæden var stor. Foto: Michael Baumgärtner

Derfor er de også dukket op i dag. Der er behov for en styrket indsats fra begge parter, hvis dansk og tysk musikudveksling skal fortsætte det samarbejde, der i mange år har været fuldstændigt afgørende for, at danske artister får mulighed for at træde ind på det tyske marked. Det er nemlig, i rigtig manges tilfælde, forløberen for en entré på hele det europæiske marked – og derefter det globale.

Tyskland er nemlig et utroligt vigtigt område, hvis man som dansk artist, har ambitioner om at gøre karriere udenfor hjemlandet. Det er Europas største marked for live-musik, og landet indtager en top 4 placering i den globale musikindustri samlet set. Med sin geografiske placering rummer Tyskland en lang række muligheder for eksport både i forhold til touraktiviteter, salg, streaming og PR. Potentialet er der stadig – men virkeligheden efter pandemien er en anden, og det kan mærkes på denne solrige eftermiddag, hvor de mange branchefolk er mødt op for både at få en smagsprøve på en bred vifte af danske artister og for at vende situationen med hinanden.

Intime showcases med fuldt fokus

Efter ankomsten på Badehaus’ varme terrasse begyndte folk at trække ind i det lille lokale, hvor Lydmor var ved at gøre klar til dagens første showcase. Denne eftermiddag spillede hun et solo stripped-down set kun med vokal og klaver, hvor hun gav en smagsprøve på det akustiske album, hun arbejder på netop nu. Der var fuldt fokus fra de mange industrifolk, og det er tydeligt, at de spidsede ører til den nye stil, som den elektroniske musiker præsenterede.

Lydmor. Fotograf: Michael Baumgärtner

Da koncerten var færdig fandt folk hurtigt sammen i små grupper. MXDs udsendte sørgede som vanligt for at parre de aktører, der har godt af at møde hinanden, men det var tydeligt at mærke, at mange også selv havde sat aftaler op på forhånd. Et af de danske pladeselskaber fortæller, at de især brugte NEUSTART-arrangementet til at få hilst på nogle af deres nuværende samarbejdspartnere. For begge parter er det afgørende, at kunne mødes i virkeligheden, hvis relationen skal vedligeholdes.

PROMUS og Music Cities Network er samarbejdspartnere på arrangementet, og de havde også gjort deres forarbejde: En lang række tyske og danske folk blev sat sammen på deres initiativ, fordi de havde spottet potentielle samarbejdsflader, der meget vel kunne indledes til NEUSTART-dagen.

Mekdes. Fotograf: Michael Baumgärtner

Det varede dog ikke længe før næste showcase var klar indenfor. Denne gang var det Mekdes, der skulle spille sin allerførste tyske koncert. Det gjorde hun sammen med en guitarist, hvor hendes store vokal virkelig fik lov at fylde rummet ud. Hun fangede tydeligt publikummet af branchefolk, der blev imponerede af den kraftulde stemme i det sårbare set-up.

Senere var det Goss, der stod på scenen sammen med en guitarist til endnu en akustisk showcase-koncert. Hans intensitet var som man kender den fra større set-ups, og mellem numrene forklarede han om sine inspirationskilder i både country, techno og elektropop. Det fangede publikums opmærksomhed, og i det helt fyldte lokale, var der mange, der sørgede for at forevige hans sceneoptræden på deres telefoner. Måske så de kunne sprede ordet om den danske artist til deres kollegaer efterfølgende.

Goss. Foto: Michael Baumgärtner

Ordet blev spredt og Badehuset fyldt

Effekten i at samle en masse industrifolk under ét tag viste sig især i forbindelse med Goss’ koncert. Der gik ikke mange minutter efter koncertens afslutning, før en række tyske branchefolk havde proklameret, at ham her, skulle de bare arbejde med. Det fortalte Christian Buhl, der er managing partner i PR bureauet Factory 92, der også var samarbejdspartnere på dagens arrangement. 

”Der var i hvert fald en tre-fire forskellige tyske selskaber, der spurgte ind til Goss efter koncerten. De blev betaget af hans exceptionelle showmanship, som de sagde, og der kan jeg kun være enig, at det er noget, man sjældent ser. Jeg kan godt forstå, at de var imponerede,” fortæller Christian Buhl.

Eksemplet med Goss viser netop, hvad det er sådan et arrangement kan gøre for de artister, der kommer og spiller. I tiden op til NEUSTART-koncerterne på Badehaus har området været klistret til med plakater, og Factory 92 har også fået placeret arrangementet i indflydelsesrige tyske medier, for at sikre, at budskabet blev spredt så vidt og bredt som muligt.

Goss efter sin koncert. Foto: Michael Baumgärtner

”Vi har haft en flot pressedækning på koncerterne. For eksempel har Kulturnews, der vel er Tysklands svar på Gaffa, og som udkommer i 150.000 oplag hver eneste måned, omtalt koncerterne. Derudover har magasiner som Piranha og TipBerlin lavet foromtale, og Diffus var også forbi på dagen,” fortsætter han.

Men det var ikke kun skriftlige PR-omtaler, der kom ud af arrangementet på PR fronten. Lydmor var for eksempel forbi radiostationen RadioEins, der svarer til P3 herhjemme, efter sin koncert. Og Christian havde inviteret hele Factory 92’s brede netværk af journalister og branchefolk til at deltage. Selvom det er hårde tider for den tyske livebranche, var der været stor opbakning og tilslutning til arrangementet:

”Live-markedet i Tyskland er noget rigtig møg lige nu, det kan vist desværre ikke rigtig siges anderledes. Og det gælder også for alle udenlandske newcomere. Det er svært at sælge billetter til selv de store navne i Tyskland lige nu, og alle der har en målgruppe på +25 år kæmper helt vildt. Med de yngre målgrupper går det lidt bedre, men generelt er det bare rigtig svært,” fortæller han.

Derfor er han også tilfreds med, at det rent faktisk lykkedes at få skabt den synlighed omkring koncerterne, som han havde ønsket sig:

”Der var fuldt hus hele dagen på Badehaus, og det er ellers virkelig svært at få lige nu. Det her var jo et rendyrket newcomer arrangement, med artister som de færreste måske kendte til i forvejen, og derfor så vi det faktisk som en stor succes, at det lykkedes at få et så godt flow i løbet af dagen. Der blev solgt omkring 70-80 billetter til almindelige publikummer til aftenkoncerterne, og da det var et relativt lille venue, og vi havde så mange industrifolk inde, var der faktisk helt fyldt. Så vi er meget glade,” afslutter Christian.  

Fuldt hus på Badehaus’ lille scene. Foto: Michael Baumgärtner

NEUSTART skal øge fokus på det dansk-tyske musiksamarbejde

Da dagens intime, akustiske showcases var færdige i Badehaus’ lille lokale, bevægede folk sig udenfor igen, mens den fjerde artist gjorde sig klar i det store lokale.

Mathias Schønberg Jørgensen er projektleder for hele NEUSTART initiativet, og han var naturligvis også tilstede til dagens arrangement. Han fortæller, at projektet opstod ud fra en tanke fra Den Danske Ambassade i Berlin om, at man ville øge fokus på musiksamarbejdet mellem Danmark og Tyskland.

”Vi lancerede NEUSTART i november, hvor rammerne blev sat for, hvordan det skulle foregå. Vi kunne mærke et øget behov for det her fokus, og det lykkedes at få alle Statens Kunstfonds genreorganisationer med ombord. Hver organisation satte dig derefter ned, og begyndte at beskrive, hvordan de hver især ville arbejde for projektet. Så nu har vi en projektplan, der består af omkring 30 forskellige nedslag i løbet af det næste års tid,” fortæller Mathias.

”Det er vidt forskelligt, hvordan de forskellige organisationer arbejder, og de har også stor frihed til selv at vælge, hvordan de vil gribe det an. Nogle laver showcasekoncerter og networking, som det vi er til i dag, men det kan også være residencies, co-writer camps og den slags,” fortsætter han.

Networking udenfor koncertsalene. Foto: Michael Baumgärtner

Mathias fortæller desuden, at der er store fordele i at samle så forskellige genreaktører under samme formål: ”Det er jo ikke fordi det er helt nyt, at der arbejdes på tværs af genreorganisationerne, men jeg har alligevel indtryk af, at det er i en højere grad end tidligere. Normalt sidder de her organisationer jo hver for sig, men her har de mulighed for at sparre med hinanden og drage nytte af hinandens netværk.”

”At gøre det på denne måde hænger også sammen med, at genrerne ikke er adskilt af vandtætte skodder længere. Der er masser eksempler på artister, der er klassisk uddannet, men som bevæger sig over i pop og omvendt,” afslutter han.

Og det er da også et bredt program, der er lagt for dagen. De sidste fire koncerter byder på solid og energisk pop fra Dopha, dansk/kurdisk roots fra Aysay,  gedigen orkesterfunk fra D/troit og et storladent sceneshow fra Saveus, der indtager Badehaus med fuldt band, fuld lyssætning og masser af den hårdtslående energi, som det danske publikum kender ham for.

De mange lokale billetkøbere ankom, og der blev hurtigt fyldt op indenfor, mens Saveus startede alene ved klaveret på scenen med sangen ”Church Full of Bad Men”. Herfra forvandledes Badehaus’ dunkle setting sig hurtigt til at være ét stort festfyrværkeri, da resten af bandet gjorde deres entré på scenen. Det var tydeligt, at Saveus præsenterede sig selv fra sin største vinkel i hvad man må formode er det samme set-up, han skal ud på sommerens festivaler med. Lille klub, stort show, og både branche og publikum virkede mere end tilfredse med det.

Saveus. Foto: Michael Baumgärtner

Den Danske Ambassade i Berlin bakker op

Der var god stemning, også selvom solen langsomt trak sig tilbage fra RAW området, hvor de danske koncerter havde vibreret hele eftermiddagen. Ude på terrassen var der stadig godt gang i netværkssamtalerne, og foruden musikindustrien var Den Danske Ambassade i Berlin naturligvis også tilstede for at bakke op om arrangementet.

Jesper Schou-Knudsen er Kultur- & Kommunikationsschef hos Den Danske Ambassade i Berlin, og her fortæller han om, hvordan de oplever det tyske live-marked netop nu:

”Efter lange og udmarvende lock-downs her i Tyskland er vores umiddelbare generelle indtryk, at der er ved at komme godt gang i live-musikken her til sommer. Men det har uden tvivl været en hård tid for musikmiljøet. Coronastøtten har langtfra kunnet hjælpe hele fødekæden af folk knyttet til livebranchen. Der ses club-lukninger og mangel på folk (som vi øvrigt ser det i hele servicebranchen). Forskellige regler ift. corona har også gjort det svært at planlægge turneer – derfor bliver turneer fortsat aflyst eller udskudt. Musikmiljøet gør opmærksom på, at mange kræfter går med at udskyde og planlægge på ny.“

Saveus. Foto: Michael Baumgärtner

Det er som forventeligt ikke kun i live-branchen man oplever store udfordringer – restaurationsbranchen er, som det også ses i Danmark, også udfordret af virkeligheden efter pandemien.

„Samtidig udtaler branchefolk, at der aktuelt fornemmes en vis tilbageholdenhed i forhold til antal af koncerter pr. musikpublikummer og villighed til at betale dyrt for de store navne. Det forlyder også, at det været og er sværest for mindre kendte navne – ikke kun fra udlandet, men også for de tyske bands selv. På den lidt længere bane vurderes det, at inflationen for nogen kan komme til at betyde, at det sjove må skæres væk; det får især betydning for det unge publikum,“ fortsætter Jesper.

Ambassadens generelle indtryk stemmer altså overens med det, som de tyske branchefolk, der deltager i dagens arrangement, beretter om. Situationen viser også tydeligt, hvordan partnerskaberne mellem de danske og tyske industrifolk er fuldstændigt afgørende for, om man lykkes med sine mål eller ej:

„Et enkelt illustrativt indtryk fra danske newcomerkoncerter dette forår i Berlin: Én koncert havde stort set ikke publikum, mens en anden (med en stærkere Berlin-partner) havde udmærket fremmøde – heraf dog en del gæstebilletter.

Aysay inden koncertstart. Foto: Michael Baumgärtner

I forhold til ambassadens egne musiksatsninger oplever vi heldigvis ingen coronaforskrækkethed; tværtimod er der fuld opbakning og udsolgt til egne koncerter, hvor både jazz og klassisk tiltrækker glade unge og voksne publikummer,“ fortæller Jesper.

Ambassaden er en vigtig samarbejdspartner, når samarbejdet mellem dansk og tysk musikbranche skal styrkes. De oplever, at interessen og gennemslagskraften for at få dansk kunst og kultur til Tyskland vokser, når dialogen styrkes:

”Ambassaden prioriterer det dansk-tyske kultursamarbejde højt. Det gør vi blandt andet ved – med god og sund armslængde – at udbrede kendskabet i Tyskland til dansk kunst, danske kunstnere og danske kulturaktører. Og vi er blevet meget opmærksomme på ikke at sparke åbne døre ind, at sikre efterspørgslen. Gennem de seneste år har der dog været en bevægelse væk fra den mere konventionelle kultureksport til et større fokus på at bringe de kunst- og kulturfaglige miljøer i Danmark og Tyskland tættere på hinanden. Her er dialog og gensidighed helt afgørende. Vi kan nemlig se, at interessen og gennemslagskraften for dansk kunst og kultur i Tyskland vokser i takt med kontakten til og forståelsen for det kunstfaglige miljø, man nu en gang har valgt at satse på,” fortæller Jesper.

”Konkret betyder det flere og hyppigere møder mellem danske og tyske kunstnere, længere og modigere arme ind i alle produktionsled. Og altid i samarbejde med lokale eller regionale partnere. Det gælder sådan set hele fødekæden i kultur- eller kunstproduktet. Fra idé til publikum. Derfor hører både udøvende og producerende kunstnere, institutioner, kulturmedier, agenter og forlag i både Danmark og Tyskland til målgrupperne for kultursamarbejdet,” fortsætter han. 
 

”Endelig har vi som ambassade valgt at satse på større, temabaserede og forhåbentligt mere langvarige kultursamarbejder. Det er den dansk-tyske musiksatsning i 2022 – Neustart – et godt eksempel på; her spiller ikke mindst MXD sammen med dansk musiks genreorganisationer Art Music Denmark, JazzDanmark, Rosa og Tempi en helt central rolle. Det er derfor helt oplagt, at ambassaden bakker op om MXD’s nylige arrangement i Badehaus i Berlin,” fortæller han.

Badehaus. Foto: Michael Baumgärtner

Ambassaden var i stil med de mange musikselskaber mødt talstærkt op på dagen, og de blev både imponerede af de musikalske og brancheorienterede aktiviteter, de oplevede undervejs:

”Ambassaden oplevede arrangementet i onsdags som særdeles vellykket – trods den glødende hedebølge i Berlin. Et fantastisk udvalg af helt forskellige danske navne med absolut internationalt potentiale. Badehaus var en supersej og velvalgt location i et af Berlins mest kreative og boblende gå-ud-steder. Og dertil en lang række interessante og relevante aktører fra den tyske musikbranche,” fortsætter Jesper.  

”Arrangementet var et helt klart highlight i vores Neustart-program i 2022, der blandt andet skal styrke dansk-tysk musikudveksling og danske kunstneres gennembrud på det store tyske musikmarked. Det var tydeligt, at der var respekt for og fokus på koncerterne og musikken, og kunstnerne formåede i høj grad – både unplugged og med fuld forstærkning – at brænde igennem til publikum.”

”Vi er meget glade for at høre, at enkelte af de deltagende kunstnere allerede under selve arrangementet fik tilbud fra nye samarbejdspartnere. En rar og nyttig sidegevinst for ambassaden var også det personlige møde med de danske brancheaktører – dejligt med så mange passionerede og kreative hoveder fra Danmark samlet på ét sted i Berlin. Arrangementet i Badehaus er et flot eksempel på netop den vellykkede (og nødvendige) dialog med og forståelse for – i dette tilfælde – musikmiljøet i Berlin,” afslutter Jesper.

Middag og networking. Foto: Michael Baumgärtner

Vigtigheden af det tyske marked som skridtet mod en international karriere

Opbakningen fra Den Danske Ambassade i Berlin er vigtig, især når man lægger langsigtede og vidtrækkende planer som dansk artist. Tyskland er nemlig for mange artister fuldstændigt afgørende for, at de kan få en europæisk og på sigt global karriere.

Indenfor på Badehaus gjorde den danske sanger og sangskriver Dopha sig klar til at minde de tyske branchefolk om, hvad det egentlig er hun kan på en scene. Dopha optrådte også på 2021 versionen af Reeperbahn Festival, hvor hun fulgte op på sine mange tyske radioplays af blandt andet singlen ”Happy For Me”, og hvor det var ambitionen at følge op på samtaler med tyske live-agenter, der kunne være med til at breake hende her i nabolandet. 

”Neustart har været en mulighed for at følge op med de tyske industrifolk angående Dopha. Fordi Dopha udgav sit debutalbum midt i pandemiens første bølge, og fordi den anden bølge ramte efter Reeperbahn, har det været rigtig godt for os at komme ned og genbesøge vores tyske samarbejdspartnere, og at de kunne se hendes udvikling med egne øjne,” fortæller Katrine Ravn fra The Bank, der er Dophas manager. 

Doha inden koncertstart. Foto: Michael Baumgärtner

For godt to år siden besluttede Katrine og resten af teamet omkring Dopha, at de ville fokusere på Tyskland som det marked, der på sigt skulle skubbe Dopha ud i en international karriere. En strategi, der giver rigtig god mening for danske artister, eftersom der er en stor velvilje overfor danske artister, og fordi det er relativt nemt at komme ned og spille koncerter, når man har skabt en opmærksomhed omkring sin musik gennem radioplays, streaming og medieomtale.

Hvis altså ikke lige der var en corona-pandemi, der kom og satte en stopper for det hele:

”Vi havde haft et godt forløb med vores tyske radio promoter, hvor ”Happy For Me” kom i Top200 på tysk radio. Normalt ville vi have fulgt op ved at spille live på både radiostationer og venues, men nedlukningen umuliggjorde alt det potentiale, der ellers lå ligefor ovenpå sådan en åbning,” fortæller Katrine. 

”Da vi udgav debutalbummet, skabte vi et nyt momentum hos både radiokanaler og medier, og det blev så fulgt op med Dophas optræden på Reeperbahn, hvor vi havde inviteret de tyske agenter, som vi tænkte ville være et godt match. Vi sørgede desuden for at Dopha var massivt tilstede på Reeperbahn i dagene både før og under festivalen. Der var opmærksomhed fra både radio, medier og interesserede samarbejdspartnere. Men så kom der endnu en corona-bølge, og alle de agenter, der havde været interesseret i at sætte Dopha på en supporttour, havde pludselig ingen idé om, hvornår det ville være muligt,” fortsætter hun.  

Det er ellers netop sådan noget som en supporttour for en lokal artist, der virkelig kan være med til at kickstarte en danskers karriere i Tyskland. Katrine fortsatte dialogen med de tyske samarbejdspartnere, og sammen med resten af teamet på The Bank og The Artist, greb hun alle muligheder for at holde Dopha relevant, selvom det var usikkert med live-koncerter. De arrangerede blandt andet en online-session i forbindelse med udgivelsen af singlen ”Pity Party” – noget de fik rigtig god respons på, og som de tyske samarbejdspartnere kunne bruge i deres videre arbejde.

”Vi manglede et ekstra skub, fordi der igen var kommet en nedlukning i vejen, og det er det vi får nu, hvor vi faktisk er hernede fysisk. Vi har fået fulgt op på en masse aftaler, og nu kigger vi på supporttours i 2023 og videre forløb på radio, så vi endelig kan komme et skridt videre med de planer, vi har lagt for Dopha,” fortæller Katrine. 

Dopha. Foto: Michael Baumgärtner

Dophas forløb understreger den situation, som det tyske livemarked befinder sig i netop nu. Corona har trukket alting i langdrag, hvor problemer relateret til svigtende billetsalg og manglende hænder har fyldt i alles bevidstheder. Som Katrine fortæller det, er det de færreste tyske artister, der går og tænker over, hvem de skal have til at spille support på deres kommende tour, når der er så meget andet at bekymre sig om. Derfor er man som dansk artist nødt til at slå ekstra på tromme for sig selv – og det gør man naturligvis bedst ved at troppe op i egen høje person. 

”Det gælder for de fleste artister, men for Dopha især er det rigtig vigtigt at både publikum og samarbejdspartnere får lov at se hende optræde og møde hende i virkeligheden, da en stor del af hendes fortælling ligger i hendes fantastiske energi og karismatiske person. Især også når det kommer til nogle af de radiostationer, der har spillet hendes musik – vi havde en helt fantastisk oplevelse på ungdomskanalen JAM FM inden koncerten, hvor vi mødte ind til en kæmpe storskærm med alt hendes content klippet sammen, og hvor chefen fra RTL selv kom ned og hilste på,” afslutter Katrine. 

Det vidner om, at det også er vigtigt for de tyske radiokanaler og deres lyttere, at danskerne rent faktisk kommer på besøg. The Bank var ligesom mange andre danske musikvirksomheder, mødt talstærkt op med repræsentanter fra både label management og live, for i samlet flok at kunne netværke med den tyske branche. 

Publikum under Dophas koncert. Foto: Michael Baumgärtner

Et arrangement, der var brug for

Aysay på scenen. Foto: Michael Baumgärtner

De mange fremmødte til dagens NEUSTART-showcase fik snakket færdigt og aftalt, hvordan de skulle holde dialogen fremover, mens aftenens sidste to koncerter blev spillet. Først var det aarhusianske Aysay, der præsenterede en smeltedigel af danske og kurdiske musiktraditioner, og som satte gang i danselysten hos publikum. Derefter var det soulfunkede D/Troit, hvis tidsløse lyd allerede har godt fat i mange tyskere. Til aftenens koncert fik de slået fast, at det har de skam stadig – også selvom pandemien stadig ligger friskt i hukommelsen på det tyske live-marked.

D/Troit på scenen. Foto: Michael Baumgärtner

Der er ingen tvivl om, at både den danske og tyske musikindustri har haft brug for at mødes med hinanden. Efter så lang tids uvished og nedlukning, og med de konsekvenser der viser sig nu, har begge parter stærkt brug for at se hinanden i øjnene og finde ud af, hvordan situationen skal håndteres bedst muligt.

Til trods for at det tyske live-marked kæmper en brav kamp i øjeblikket, er det heldigvis ikke gået ud over velviljen overfor hverken de danske artister eller deres teams af branchefolk. Tværtimod. Den tyske live-branche omtaler generelt deres danske samarbejdspartnere som nogle af dem, de er allergladest for at samarbejde med, og sådan nogle relationer er vigtige at opretholde i krisetider. I samtalerne med de mange fremmødte er det et budskab, der går igen: at begge parter har haft brug for netop dette, nu hvor det er tid til at se fremad.

Foto: Michael Baumgärtner

Hvis man har lyst til at læse mere om den nuværende situation på det tyske live-marked – og hvis man vil øve sit tyske – kan man for eksempel læse denne artikel.

 

Redigeret
04.07.2022