Dette indhold er fra websitet MXD.dk.

http://mxd.dk//projekter/roskilde-festival-koncert-paa-sxsw-online-2021/

Roskilde Festival-koncert på SXSW ONLINE 2021

Publiceret

Den 16. marts 2021 slår South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas, dørene op til deres digitale bud på en showcase-festival.

Årets udgave byder blandt andet på en Roskilde Festival-koncert med dansk musik.

MØ byder publikum velkommen, hjemme fra sin lejlighed i København. Den svenske tv-journalist, Per Sinding-Larsen, som vi kender fra Roskilde Festivals ikoniske Orange Scene, er naturligvis konferencier for denne koncert. Det vil sige, han står på scenen som et hologram. For da koncerten blev filmet tilbage i januar måned i København, var Danmarks grænser lukkede, og Per Sinding-Larsen måtte derfor præsentere og interviewe de danske bands på scenen som et hologram, live-transmitteret fra et tv-studie i Stockholm. 

Koncerten hedder “Roskilde Festival Introducing” og introducerer den internationale musikindustri og andre gæster på SXSW ONLINE 2021 for nogle af de danske artister og bands, som Roskilde Festivals bookere finder spændende lige nu – nemlig: Iceage, Ydegirl, Astrid Sonne og School of X.

Koncerten sendes lørdag d. 20. marts kl. 23:00, dansk tid. Se en trailer for koncerten nedenfor (klik på billedet).

Roskilde Festival Introducing åbner døre for dansk musik, mens der er lukket ned for live-musik og landegrænser

MXD har tidligere på året samarbejdet med Roskilde Festival, da en af de vigtigste europæiske musikbranchefestivaler, Eurosonic Noorderslag i Holland, ligeledes var tvunget til at afvikle deres festival online. Her kom Roskilde Festival de danske bands og MXD til undsætning; Roskilde Festival hjalp med at producere videokoncerter med danskerne til Eurosonic Noorderslag.

Ud over selve produktionen giver det bandene og MXD en mulighed for at bruge det internationalt stærke Roskilde Festival-brand i markedsførings- og eksportarbejdet, hvilket ikke mindst i denne tid er et kæmpe aktiv.

MXD’s direktør, Thomas Rohde, fortæller:

MXD’s arbejde består blandt andet i at markedsføre den danske koncert mod den internationale musikindustri. For eksempel har vi sammen med de danske musikselskaber omkring de fire bands kortlagt, hvilke samarbejdspartnere i udlandet de har brug for. Og dem inviterer vi så ind til koncerterne. I den næste tid vil vi således sende flere hundrede personlige mails afsted til branchefolk i USA og resten af verden. Kampen om industriens opmærksomhed og interesse for éns koncerter på SXSW er i al almindelighed meget hård. I år er den kun tifold hårdere. Folk er trætte af Zoom-møder og af at sidde bag skærmen. Alle i musikbranchen modtager hver dag mange invitationer til online koncerter og events. Der skal noget specielt til for at få folk til at åbne de mails og til at besøge en koncert, som fx en invitation fra Roskilde Festival.

Herudover har MXD i samarbejde med de danske musikselskaber udvalgt en række amerikanske PR-firmaer, som vil bruge de fire artisters/bands optræden på SXSW som afsæt for større, individuelle PR-kampagner i USA.

Sådan ses koncerten 

Koncerten sendes live via SXSW ONLINE lørdag d. 20. marts kl. 23.00 dansk tid (kl. 17.00 lokal amerikansk tid). Showcasen vil også være mulig at tilgå on-demand i tiden efter SXSW via SXSW ONLINE. Man skal dog være registreret til festivalen hvilket man kan gøre her.

Billetter til SXSW ONLINE sælges for 300 USD. 

Hvis man ikke er registreret til SXSW, vil man få chancen for at opleve showcasen via Roskilde Festival til foråret. 

Videndeling

Ud over MXD’s vanlige evaluering af projektet, vil Roskilde Festival og MXD efterfølgende dele deres erfaringer med dette format med den danske musikbranche. 

For mere information eller spørgsmål kontakt:

Anders Meisner: anders(@)mxd.dk

Projektet er muliggjort vha. støtte fra: