Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Dansk aften i Wien gjorde stort indtryk

admin

Det var fjerde år i træk, der blev afholdt SPOT On Denmark arrangement i Wien, og atter blev det en meget succesfuld aften, med tilskuerrekord på over 600 gæster!

Allerede i løbet af ugen op til SPOT On Denmark var der solgt flere billetter end det samlede antal ved sidste års event.

Sidste år blev SPOT On Denmark da også rykket til spillestedet WUK, for at imødekomme et større antal tilskuere. Det tiltrak 400 musikglade østrigere. I år var over 600 publikummer kommet, for at få en varieret snert af dansk musik da Broken Twin, The Eclectic Moniker og Rangleklods charmerede den østrigske hovedstad.

Melankolsk og stemningsfyldt
Aftenens første danske indslag var Broken Twin – bestående af unge Majke Voss Romme som havde Nils Grøndahl (Under Byen) med sig på violin og backing vokal.

Broken Twin fremførte sine indtagende melankolske sange.

Broken Twin fremførte sine indtagende melankolske sange.

For Broken Twin var det ikke første gang, der blev stiftet bekendtskab med det østrigske marked: Ep’en “Hold On To Nothing” blev præsenteret i november til Autumn Leaves festivalen i den østrigske by Graz og fik pæne anmeldelser med på vejen.

Broken Twin indledte aftenens tre koncerter afdæmpet med følsomt klaverspil og melankolske stemningsfyldte sange, og selv om det ikke var alle blandt det store publikum, der var klar til stille musik en fredag aften, lykkedes det alligevel Broken Twin at skabe nærvær oppe ved den store scene og at blive genstand for stadig større lydhørhed som hendes koncert skred frem.

Det klædte helt klart koncerten, at Majke Voss Romme fremførte de sidste to numre stående, frem for bag klaveret. Det huede også publikum bagest i salen, der efterhånden som koncerten nærmede sig slutningen, holdt inde med small-talk og koncentrerede sig om musikken mens WUK blev mere og mere fyldt.

The Eclectic Moniker charmerede Wienerne
Medlemmerne i det syv-mand store orkester The Eclectic Moniker har mange jern i ilden, flere af dem er engagerede i andre bands. Deriblandt forsangeren Frederik Vedersø der også er med i The White Album, som nyder en vis succes i England, og som er hyret til at optræde på SPOT Festival til maj.

I aften var det dog deres primære band The Eclectic Moniker, der havde til opgave at bringe sydlandsk calypso-stemning til wienerne. Det lykkedes til fulde. Og det var komplet umuligt at stå stille, da The Eclectic Moniker spillede op til en, omend ikke Wiener-vals, så en herlig, løssluppen og glad fest, der bragte et strejf af sommervarme og lyse nætter til Wien.

Et ellevildt publikum tog vel imod The Eclectic Monikers første koncert på østrigsk grund

Ellevildt publikum tog vel imod The Eclectic
Monikers første koncert på østrigsk grund.

The Eclectic Moniker underholdt fra start til slut, og beviste under den timelange koncert ,at de er et fremragende live-band. Der er en god intern kemi i bandet, de har det sjovt med det de laver, og deres spilleglæde smitter af på publikum.

Gebrokken publikumssucces
Frederik Vedersøs noget gebrokne tysk fik især grinet frem blandt folk: – Es freut uns sehr das ihr sind hier, und wir sind hier, das ist eine gluckliches situation…

Der var god publikumskontakt under hele showet, og det østrigske publikum holdt sig ikke tilbage, hverken med bifald, jublende tilråb eller med at danse lystigt til musikken.

Bandet var tydeligt overvældede over publikums applaus, og kvitterede straks med et ekstranummer – Gibts lust fur ein mehr????

– Jaaaaaah skreg publikum.

Thomas Heher fra Waves Vienna-festivalen (den østrigske pendant til SPOT Festival) var begejstret over The Eclectic Monikers optræden: – De formåede virkelig at få folk med, og skabte en rigtig rigtig god stemning.

Rangleklods fuldendte aftenen
Aftenens helt store trækplaster var uden tvivl Rangleklods.

Singlen “Clouds” har været i heavy rotation på Østrigs svar på MTV, musikkanalen GO-TV, og der har været fokus på arrangementet i flere østrigske medier, bl.a. online musikmagasin The Gap og den store avis Wiener Zeitung, som begge bragte et interview med Rangleklods i dagene op til arrangementet.

Veloplagte Rangleklods gav et brag af en koncert i Wien.

Veloplagte Rangleklods gav et brag af en koncert i Wien.

Esben Andersen sprang i forgrunden af alt sit elektroniske udstyr, og brugte i det hele taget scenen aktivt, mere end vi har været vant til at se herhjemme. Med sig havde han Pernille Smith-Sivertsen, hvis rolle på scenen også er større, efter at hun her fået nyt legetøj i form af en drum-pad med sig. Tilsammen fungerede konstellationen bare rigtigt godt.

I Wien råber man ikke på ekstranumre, men “we want more” Desværre for publikum valgte spillestedet at tænde for lyset for at markere, det var slut, men mon ikke Wien får mulighed for at opleve Rangleklods snart igen. De er nemlig i stald hos det østrigske label Ink Music.

Rangleklods udnyttede også turen til at spille koncert i den østrigske by Linz dagen inden SPOT On Denmark, og i den tjekkiske by Brno efter.

Wien: porten til Østeuropa
Traditionen tro ved SPOT On Denmark-arrangementer afholdes der ikke kun koncert, der var også lagt op til et uformelt møde og netværksmiddag mellem de tilrejsende danske og norske branchefolk og de østrigske. Her fik man i dagsprogrammet mulighed for at udveksle erfaringer med hvordan det er at agere på relativt små markeder.

En vellykket netværks-middag for de danske, norske og østrigske branchefolk.

En vellykket netværks-middag for de danske, norske og østrigske branchefolk.

Det østrigske marked er især påvirket af det tyske og det engelske marked.
Man læser tyske musikblade, lytter til tyske radiostationer og læser tyske websites primært pga. sprogfællesskabet, men også fordi der er en række fælles initiativer landene imellem.

– Playing liveshows is very important, forklarer Hannes Tschürtz og fremhæver danske Reptile Youth som et band der på kort tid har opnået stor succes i Østrig, og har fået masser af airplay – bl.a. på baggrund af deres energiske liveshows, som de tidligere har vist til netop Spot On Denmark i Wien.

MXD’s direktør, Thomas Rohde, var begejstret: – Det er rigtig dejligt at se, hvordan tingene har udviklet sig… da vi startede med SPOT On Denmark konceptet for 5-6 år siden, var vores primære fokus at tiltrække de internationale branchefolk. Det er stadig et hovedformål for disse fremstød, men undervejs har vi også opgraderet den lokale promo-indsats. Vi har efterhånden fået et jernsolidt PR-set-up på vores prioritets-markeder. Og de knokler… En fyldt og begejstret koncertsal er immervæk et af de stærkeste salgsargumenter, vi kan diske op med, over for musikindkøberne. Så det er fedt at se, at SPOT On Denmark også har udviklet sig til at være en effektiv publikumsmagnet for dansk musik i udlandet.