Carmen vil leve af at producere musik – K-pop kan være et vigtigt skridt på vejen

Udgivet
15.01.2025

Carmen Tynell – aka TMI Tammi – har været på producer- og sangskrivercamp, september 2024, i Seoul arrangeret af MXD, Musikforlæggerne og DPA i samarbejde med GL Music og i partnerskab med sydkoreanske SM Entertainment, Kreation Music Rights og en række indie-selskaber. Den 28-årige producer synes både, at K-pop er sjovt, inspirerende og udfordrende. Og håber, at kunne være med til at pushe poppen.

Af Henrik Friis

Der er full speed på Carmen Tynell. Dagen før denne samtale fandt sted, var hun kommet hjem efter en hel måneds sessions i Berlin – for lige at ramme jorden i et par dage inden en hel uges decembercamp med nordiske kolleger i København. I juli var hun på den anden af to ture med sessions i Stockholm, og i september var hun med på det store danske camp-fremstød i Seoul i Sydkorea. Så den 28-årige producer – også kendt som TMI Tammi – har ikke spildt tiden, siden hun i juni forlod konservatoriet i København med en bachelor i musikproduktion i computertasken. Og straks derefter indgik aftale med GL Music Publishing.

Det er da også GL, der har været medarrangør af alle ovenstående camps og sessions, som Carmen har kastet sig ud i. Fordi hun som nyslået “fulltime freelance producer” har lyst til at rejse og prøve kræfter med en masse forskelligt, mens hun profilerer sig og finder sin vej inden for branchen. Og det gælder i den grad også K-pop:

– Arbejdet med K-pop spillede også en rolle, da jeg indgik i samarbejdet med GL – fordi jeg véd, at de har et godt netværk i Asien og med god mulighed for at komme derud, siger Carmen. – For jeg synes, at K-pop i det hele taget er grineren at arbejde med. Fordi du kan eksperimentere så meget, fordi man må gøre så mange ting. Så det er både megasjovt og meget lærerigt og udviklende at arbejde med.

Carmen og den koreanske guitarist Opro

En kæmpe øjenåbner

Carmen havde prøvet en smule kræfter med K-poppen i andre sessions, inden hun sammen med GL-kollegerne Jacob Buchardt og Kasper Larsen deltog i den danske camp i Seoul, i september måned. Carmens sessions var arrangeret i samarbejde med forlaget Singing Beetle, og camp’en var virkelig en øjenåbner for hende: Normalt “prepper” hun ikke særligt meget inden sessions, men møder i stedet op på dagen, mærker efter viben i rummet – og er så med til at skabe nummeret fra bunden med ideer og kreative indspark.

– Men Korea var noget helt andet. En helt anden stemning. Heldigvis havde Christian (Fløe Svenningsen, red.) her fra GL sagt: “Husk at preppe – for det er sådan, de arbejder derude”. Og allerede første dag mærkede jeg det. Jeg blev sat sammen med en amerikansk og en sydkoreansk sangskriver – og så camp-arrangøren, som med det samme sagde: “Play some beats”.

– Så spillede jeg måske 15 forskellige beats, som jeg havde med hjemmefra. “Number 3 and number 7 – let’s hear them again”, sagde han. Så specifikt var det. Det går meget hurtigt, og det skal man bare være forberedt på, siger Carmen om måden, numrene skrues sammen på og udvikles i fællesskab mellem de tre-fire-fem deltagere, der er sammen i studiet.

Men hun kan godt lide formen – også ærligheden – som musikken bliver mødt med. Under arbejdet med omkvæd oplevede hun på et tidspunkt, at der blev sagt “the chorus is not doing it for me” fra arrangørernes A&R’s. Og så måtte Carmen og de andre bare i gang med at lave et nyt fængende omkvæd. Set udefra kan det måske godt virke lidt hårdt over for deltagerne, hvis man sidder og arbejder benhårdt på en sang. Men, når man tænker på, at ordene kommer fra den person, der skal ud og sælge sangen efterfølgende, så er det bedre at få at vide i løbet af dagen og have muligheden for at gøre det bedre, ræsonnerer Carmen. Meget hellere det end at have spildt en hel arbejdsdag, for med sangskrivning som dette bliver man først lønnet, når sangen er cuttet/taget af et label.

Deltagerne på campen i Seoul blev delt op i et hold med erfarne og et med upcoming sangskrivere/producere. Carmen var med på det sidstnævnte som producer og kom hver dag på teams med nye sangskrivere, som hun kunne spille musikalsk ping-pong med: amerikanske, sydkoreanske, hollandske og engelske – plus udskiftninger undervejs, de var ca. 30 involverede. Lærerige samarbejder – “jeg prøvede bare at suge alt til mig” – hvor der blev skrevet og produceret en sang til pitch dagligt i de enkelte teams.

Lange dage i studiet

Hver dag var der introduktion til sessionen via briefs om indhold og konkret opgave – og så gik Carmen & co. i gang med at ramme en god pop-sang med kant. Bl.a. til en ny K-pop-gruppe. Og der blev virkelig arbejdet igennem.

– Jeg har aldrig arbejdet så sent – fra kl. 11 formiddag til kl. 01-03 om natten, men fordi der bare var sådan en arbejdsmoral fra koreansk side, så tror jeg alle deltagere tænkte: “Nu skal vi sgu også have noget ud af det og lande de her sange” – for når man er så langt væk hjemmefra, er det også ekstra vigtigt at lukke en sang på selve dagen. Ellers bliver det alt for besværligt at hente hjem bagefter – alle har jo travlt i hverdagen.

Svaret lyder “både og”, når man spørger Carmen, om det er svært at skrive til K-pop. “Det vigtigste er at have et godt pop-øre”, siger hun og understreger nødvendigheden af at sætte sig ind i genren. Hun havde skrevet pitch-sange, før hun tog med til Sydkorea, men besøget derude gav en helt anden indsigt i forretningsmodeller m.v. – og så musikken, selvfølgelig.

– Der er måske nogen, der tænker, det er let at gøre, men det synes jeg ikke. For du skal gøre det smooth og godt, og du skal vide, hvad det er, du laver. Hvad betyder det f.eks., når der er syv bandmedlemmer, der alle skal shine i ét nummer… Det er man slet ikke vant til herhjemme, hvor vi er meget mere solistbårne.

Carmen sammen med Slay (koreansk producer, sangskriver, artist).

Begejstret for formatet

Uanset hvad synes Carmen, at K-pop-formatet er sjovt og spændende.

– Når jeg går ind til en K-pop-session, er det i forventningen om, at nu skal vi bare have det mega-sjovt en hel dag. Vi laver et nummer, og vi afslutter det på dagen, og det kan gå loco, hvis det er det, vi vil: Du må jo nærmest lave skift, så der er fire sange i én sang – og det kan man bare ikke på samme måde i Danmark, hvis man skal lave noget, der rammer radioen. Men her – i min rolle som producer – så er det grineren at lave.

– Noget af det, jeg har været med til, er f.eks. et trap-nummer, hvor der kommer march-trommer i c-stykket og så et eller andet stykke mega-føleren-lidt-melodi-grand-prix-agtigt som bro… du ved, det kan være så meget forskelligt, siger hun.

Så turen var lærerig for Carmen. Dels at arbejde sammen med nogen, der har prøvet gamet i rigtigt mange år, dels den særlige måde at tænke på i forhold til pitch-tracks. At være obs på, at pitche til en gruppe. At lægge harmonierne i et track og huske at skabe plads til rapperen, til ham den følsomme, til hende den rå, til et moment, hvor alle synger sammen… og at se kollegerne tappe ind i de forskellige skift mellem sangenes forskellige karakterer, bare som et knips med fingrene.

– Det er bare en anden måde at lave musik på, og det vil jo være “the dream” at se en musikvideo en dag med koreografi og det hele, som man har været med til at producere.

K-poppens internationale afsmitning er ikke til at tage fejl af, for den har efter Carmens mening været med til at skubbe til forestillingen om, hvad popmusik kan være – ud over at man ser flere og flere artist-samarbejder mellem Vesten og Korea. Som eksempel peger hun på sangen “New Woman” med spanske Rosalia og thailandske Lisa (fra K-pop-pigegruppen Blackpink) – skrevet sammen med den svenske hitveteran Max Martin og Tove Lo.

Ambition om at pushe til poppen

– Der sker SÅ mange ting i den sang – og ved Rosalias vers dropper nummeret helt ned i BPM – og kører bare op i tempo igen bagefter. Det er altså ikke mange sange, der gør dét, og det var ikke tilladt for få år siden, men det virker SÅ godt, synes jeg. Den slags er virkelig spændende, og det ville da være min drøm, hvis jeg kunne være med at pushe til popmusik på den måde, siger Carmen og fortæller, at den sydkoreanske Top 50 er en af de playlister, hun ofte tjekker ind på – for at følge med og spore nyt.

Carmen startede med musikken, da hun gik på efterskole, og allerede dengang producerede hun selv sit guitarspil, sang mv. via GarageBand-programmet. Arbejdet med beats og elektronisk produktion kom til i gymnasiet, men det var først på højskole, at hun investerede i lydarbejdet for alvor. I starten stod hun selv i front for et projekt med mørk elektronisk popmusik, men så gik det op for hende, at det var sjovere at producere i stedet for at stå ude på scenen – så efter de første produktioner for andre blev hun optaget på producer-linjen på RMC – Rytmisk Musikkonservatorium i København.

Samtidig med uddannelsen medvirkede hun i flere camps, og så har hun søgt ind i projekter, hvor hun kunne suge yderligere producer-erfaring til sig. Alt sammen med ambitionen om både at lægge til sin kunnen og udvide sit netværk. Signingen med GL Publishing i sommeren 2024 var ifølge hende selv et stort delmål, fordi “man ellers kan være rigtigt meget på egen hånd og bare-sig-selv, som freelancer”.

– Bare det med at have en til at tjekke ind med, og som kan sætte ting op for dig, betyder meget, siger hun om samarbejdet med GL’s A&R manager Johannes Bruun. – Dels til at få opbakning og sparring til det, man laver – dels til at sætte skibe i søen. Og de har et helt andet og større netværk, man kan trække på. Både herhjemme og i udlandet, fortæller Carmen, der ud over opholdet i Berlin, hvor GL lavede aftalerne med studier og writers, også har besøgt Stockholm til projekter med Hanna Ferm, Shadi G og Johanna Frostling samt altså campen i Seoul – som det i øvrigt ser ud til, at GL har skaffet penge til, at hun kan besøge igen i det kommende år til nye sessions.

Der er ingen tvivl om, at Sydkorea og K-pop har et stort plus hos Carmen. Ikke som det eneste, der skal satses på, for hun er stadig ved at afsøge de forskellige afkroge af producer-jobbet og kan f.eks. også godt lide at producere for bands og arbejde sammen med artisten i studiet (som man jo ikke gør i K-pop). En af hendes helt store ambitioner er at “hjælpe andre til at finde den lyd, de drømmer om til deres projekt”.

Store smil i Seoul: Den hollandske sangskriver Kris Jana, koreanske producere Dong pino, junotheloner – og så Carmen.

Gode sangskriver-forbindelser

– Men jeg har fået virkelig meget ud af turen. Dels kendskab til superdygtige sangskrivere fra Holland, UK, USA og Korea, som jeg gerne vil arbejde sammen med igen – også uden for K-pop. Dels har det at være i Korea givet mig en anden forståelse for, hvad K-pop er. Bare det at være i Seoul og være inde i K-pop-butikkerne: Det er en helt anden fankultur, end man kender den herhjemmefra, og der bliver jo også solgt cd’er f.eks., som stadig er en stor ting. Bare at få lov til at se, hvad kernen er i det – for kernen i K-poppen er jo også meget fans’ene. Hvis der ikke var fans, ville der jo ikke være nogen stjerner.

– Der er så også nogle ting, jeg har det lidt ambivalent med, fordi det også er en forbrugerkultur, som er helt vild, siger hun i bevidstheden om, at et bandalbum med eksempelvis syv medlemmer giver kampagne-mulighed for at lave syv forskellige forsider – som de helt store fans vil have. Hver og en. Plus utalligt andet merchandise: – Så det er også ting, jeg tænker over. Det er et rigtigt godt marked at komme ind i, fordi de gerne vil købe ting. Men det er også med en jord, som er ved at blive ødelagt pga. vores forbrug, så det ér en speciel ting. Det tænker jeg også meget over.

Lige nu glæder Carmen sig til at se, hvor K-poppen fører hende hen i forhold til at få landet nogle udgivelser. Og dermed muligheden for at skabe en del af den økonomi, hun skal bruge for at kunne ernære sig af at være producer.

Som hendes A&R Johannes Bruun siger: – Den generelle målsætning er, at Carmen kan skabe sig en karriere og tjene penge på at lave noget musik. Det kan være hendes levevej. Det vil vi gerne skubbe hende længere hen mod. Og der handler det for mig som publisher om at have en masse investeringer ude – forstået på den måde, at Carmen kan lave K-pop, og hun kan lave sine danske projekter herhjemme. Ligesom hun også har lavet noget med svenske artister og har lige været en måned i Berlin. Så for mig handler det om, at Carmen er en superdygtig producer, som jeg mener kan gøre sig gældende i mange forskellige genrer og miljøer – og derfor giver det også mening at tage hende med til Seoul.

Carmen selv siger. – K-pop er noget, jeg prioriterer lige nu og synes er mega sjovt. Men det er også noget, jeg gør sideløbende med andre ting – for det er også vigtigt for mig at prioritere det, jeg har kørende i Danmark, Tyskland og Stockholm. Det gælder også den undervisning i lydproduktion, som jeg har stor glæde ved at stå for.

Til det sidste bruger hun tit sin egen favorit, Timbaland, som eksempel – “som altid har sin egen lyd lige meget hvem, han arbejder med – og som også hjælper mange nye navne på vej”.

– Jeg vil jo gerne etablere mig mere som producer og få min hverdag til at være mere stabil og bæredygtig. Og så har jeg nogle spændende ting på hold, som det vil betyde meget for mig og min karriere at få ud – som producer har du bare ikke et ‘final say’ om, hvornår eller om det skal udgives. Men drømmen om at lave ting, som kommer bredere ud, er der helt klart. Det gælder både Danmark og Norden – og Sydkorea. Så det er spændende at se, hvordan det udvikler sig. Men J-pop er også en kæmpe ting, og GL har også landet noget i Kina, ved jeg…

– Der ér nogle ting, man skal være tålmodig med – vi lægger mega meget arbejde i det. Men det ville også være naivt at tro, at man bare kunne slide ind og blive en fuldt etableret musikproducer, uden også at have arbejdet virkeligt hårdt for det. Så jeg synes, jeg er, hvor jeg skal være.

 


Baggrund

I 2024 arrangerede Music Export Denmark (MXD), Musikforlæggerne og DPA – i samarbejde med GL Music og i partnerskab med sydkoreanske musikselskaber – songwriting camps og sessions i København og Seoul for danske og sydkoreanske sangskrivere og artister.

Formålet var at styrke de danske kunstneres håndværk og forståelse for at skrive musik til K-pop-artister samt at etablere netværk og samarbejder med den sydkoreanske musikindustri.

Ud over partnerskabet og støtten fra ovennævnte danske organisationer er projektet muliggjort gennem “Strategisk Indsats for International Udbredelse af Dansk Musik”, der er søsat af Kulturministeriet via Musikhandlingsplanen, og som løftes af Koda og MXD i fællesskab. Læs mere her.

Den strategiske indsats sætter blandt andet fokus på den sydøstasiatiske region, hvor der er gode vækstmuligheder for både danske sangskrivere og artister.

Redigeret
16.01.2025