Af Viktoria Skovhus
Hvad får man, hvis man blander en 4 milliarder musikalske streams med en global filmsucces på rekordtid? Tilføj et massivt antal arbejdstimer fra et team, der i mange år har været tunet skarpt ind på at udnytte det internationale potentiale, og så er svaret: Christopher – den danske superstjerne, der netop nu tager stejle skridt op ad karrierestigen i det store udland.
Sidste gang MXD dykkede ned i historien om drengen fra Amager, der har indtaget det ene verdenshjørne efter det andet med sin musik, var i 2021. Siden da er der sket en hel del, og det er kun gået én vej. For nylig kunne hele Danmark også få historien fra artisten selv gennem P3 podcasten Hvem er Christopher?, men hos MXD tager vi som altid temperaturen fra et brancheperspektiv, og derfor har vi snakket med hans allertætteste allierede.
Stor rift om opmærksomheden
”Efter mange års hårdt arbejde, har Christopher opnået en topprioritet hos Warner. Det er en kæmpe bedrift at være nået hertil.”
Sådan lyder svaret på, hvor stor en popstjerne Christopher egentlig er lige nu. Det kommer fra Martin Bergholt Buhl, der er Senior Marketing Manager hos Warner Music Danmark. Sammen med Katja Sønderhauge, der er Nordic Export Manager, er han en del af det hold, der har været med til at skubbe Christopher gennem den store globale lydmur.
Siden man begyndte at kigge udenfor landets grænser for godt og vel 10 år siden er der sket rigtig meget med både den globale musikbranche og med Christopher selv som artist og som menneske. Det hele begyndte, da han optrådte i et kinesisk TV-show og efterfølgende indtog førstepladsen på Kinas QQ Western Music Charts tilbage i 2014.
Her blev han til en topprioritet først hos Warner i Asien, begyndte at turnere i hele territoriet, lave collabs med lokale superstjerner og sætte tid af til al den benhårde promotion, der kræves, hvis man vil ind på netop dét marked. Et marked, der i mellemtiden også er blevet mere konkurrencepræget, da det naturligvis ikke kun er den danske popstjerne, der har fået øjnene op for potentialet i for eksempel Kina. Andre vestlige artister vil også være med – og netop derfor, er det afgørende, at han nu også er højt prioriteret i både Norden og Centraleuropa hos det store pladeselskab.
Hvor Martin Bergholt Buhl primært koncentrerer sig om lokalområdet, som i Christophers tilfælde er hele Norden, og fungerer som en slags dag-til-dag kontakt for Christopher på labelsiden, så har Katja Sønderhauge snor i resten af verden. Hun sidder med alt det, der skal ud af Norden, og har dialogen med alle de lokale Warner-teams i de lande, som Christophers musik skal i berøring med.
”Mit arbejde er alt fra at udforme og koordinere kampagnerne til de forskellige territorier, hvilket sker i samarbejde med vores globale marketingafdeling i London, til at være meget detaljeorienteret i for eksempel hvilken slags promo, der giver mening at prioritere under en tour til Sydkorea,” fortæller hun.
Foruden Katja og Martin består Christophers tætteste team af A&R Chef hos Warner Jan-Erik Stig, der har været med lige siden den spæde start, samt management hos svenske Monza Music Entertainment ved Tomas Jernberg, der forinden han tiltrådte rollen som manager, var International Exploitation Manager hos Warner Music og en af hovedkræfterne bag Christophers første karriereskridt ind på det asiatiske marked.
”Det er en ret unik konstellation, som nok er svær at kopiere. I og med at Tomas Jernberg har siddet i eksportrollen tidligere, så har han jo en kæmpe know-how og en masse gode kontakter. Jeg tror, det er en af grundene til, at Christopher er der, hvor han er, i udlandet lige nu,” fortæller Martin, og understreger, at man har brug for et stærkt netværk til at kunne lykkes med den her form for eksport. Selvom det er et major label, så skal netværket stadig plejes – det foregår blot internt, og der er stor rift om opmærksomheden.
”Jeg kan se en kæmpe velvilje fra de forskellige territorier, når det kommer til at ville samarbejde med os. Men man skal huske på, at der er et sindssygt flow af artister og releases fra hele verden, der gerne vil være relevante som eksport til de markeder, som vi også gerne vil være på. Så der skal være en form for gnist, der antænder det hele, og gør dem interesserede” fortæller han.
Martin har tidligere arbejdet hos både Sony/Disco:wax/NO3 og Universal/A:larm Music, og han beskriver Warners set-up i forhold til eksport som rigtig stærkt. Men trods solide tal fra hjemlandet og stor interesse fra andre territorier, skal man stadig overbevise de forskellige lokale kontorer om, at de skal prioritere en dansk artist. Det er især her Katja kommer ind i billedet.
”Alle lande arbejder hovedsageligt med deres egne ting. Det er jo utrolig sjældent at nogen rent faktisk bryder igennem eksportmuren. Det gælder både ind i Danmark og ud af Danmark, og det gælder i alle andre lande, hvor der er et Warner-kontor. Så der er helt klart både en stor opgave i at skabe relationer, hvis den her gnist opstår, hvor vi kan få de andre lande til at kigge på en artist fremfor måske hundrede andre projekter, der også kunne have en form for relevans i deres land. Med det relationsarbejde følger så et lige så stort salgsarbejde,” forklarer Katja.
Warner har oprettet en global marketingsafdeling i London, der ved at fokusere på eksport dér kan hjælpe med at løfte europæiske artister ud i andre markeder end deres eget – og rigtig gerne ud til resten af verden.
”Det kontor hjælper os med at samle kontakter og skubbe på for at få hjulene i gang, når der er gode grunde til det. Og de kom i høj grad med på projekt Christopher her for godt og vel et års tid siden,” fortæller Katja.
Warners globale kontor er især vigtige at have med på vognen, når det kommer til at skabe synlighed på markederne uden for Norden. For selvom Katja kan have en rigtig stærk relation til sine kollegaer på de andre lokale Warner-kontorer, så er det ikke sikkert, at de har mulighed for at allokere ressourcer til eksportartister, da de prioriterer deres egne lokale artister.
Her hjælper det, at Warners konstellation med en global afdeling har mulighed for at gå ind og hjælpe der, hvor der er et potentiale, der kan forløses. Det kræver dog – som i Christophers tilfælde – et langt og sejt træk, hvor artisten selv beviser sit værd, før det potentiale kan siges at være der.
Man skal forstå det marked, man vil ind på
Da MXD sidste gang tog fat i Christophers bagland, for at høre hvordan det stod til, var sangeren på vej ud på sin største asiatiske tour nogensinde efter corona-pandemien havde udskudt den et par gange. Dengang var der fokus på især Kina og Sydkorea, samtidigt med at Norden, Tyskland og det øvrige Europa var prioriterede markeder for teamet.
”I Asien er det lige nu stadig Kina og Sydkorea, der er øverste prioritet. Vi arbejder med Japan, Taiwan, Indonesien og Filippinerne også, men det er lige niveauet under i forhold til Kina og Sydkorea, hvor han er en del større. I Europa har vi selvfølgelig fokus på Norden, men nu også Spanien, Frankrig og Tyskland. Lidt sekundært, men stadig som prioritet, har vi Italien, Benelux-landene og Polen,” fortæller Katja Sønderhauge.
I sommeren 2024 har Christopher både haft single features med britiske Griff og med sydkoreanske Youngji, hvilket ifølge Martin Buhl har været en strategi for både at kunne være til stede i Europa og i Sydkorea.
Singlen It Could Have Been Us med Griff har i skrivende stund har streamet intet mindre end 6,7 millioner gange på tværs af forskellige streamingtjenester. Griff er ligeledes en stor prioritet for Warner, og ligesom Christopher er hun godt i gang med at skabe sig en international karriere. Blandt andet ved at varme op for artister som Taylor Swift, Dua Lipa, Ed Sheeran, Sabrina Carpenter og Coldplay. Det var til en koncert i Danmark med sidstnævnte, at Christopher selv oplevede hende for første gang. Ved et tilfælde skulle de begge to spille koncert i New York sidste år, hvor de mødtes og aftalte en session i Stockholm, hvor de færdiggjorde sangen sammen.
”Det er en anden måde at aktivere et marked på. Generelt set gælder det for mange af områderne, at man kan skubbe døren op ved at have en feature med en af de lokale artister. Det har helt klart haft en effekt i Christophers tilfælde,” fortæller Martin.
Det er da også langt fra første gang Christopher benytter sig af den strategi. Tidligere har collabs med lokale artister skabt muligheder i både Kina og Korea, hvor Christopher endda også har lært sig en smule mandarin, for at kunne synge med på lokalsproget.
”Dét virker. I Danmark og resten af Norden er vi jo rigtig gode til engelsk, men i de lande, der er enormt båret af musik på lokalsproget, der har det en kæmpe effekt,” supplerer Katja.
”Det Jan-Erik og Tomas har været rigtig gode til lige fra starten af, er at have læst markedet i forhold til musikken. Det har selvfølgelig været i tæt samarbejde med Warner-folkene ude i de forskellige territorier, men de har været gode til at spotte, hvad det netop er, musikken skal kunne, for at ramme det lokale publikum. Musikken skal i et eller andet omfang også passe til dem, og her hjælper det virkelig at få en lokal artist med ombord,” supplerer Martin.
Både Martin og Katja understreger vigtigheden af, at man forstår det marked, man bevæger sig ind på. Og heri altså også en forståelse for publikums præferencer, når det kommer til musikken, udtrykket og måden at udkomme på. Alt sammen noget, der med fordel kan udforskes som del af et collab, når man bevæger sig ud i nye territorier.
Fed idé, lad os vente med det
Udover collabs med artister i de områder, som teamet gerne vil eksportere Christopher til, så har medvirken i TV-formater også været en stor del af den strategi, der har gjort, at de er lykkes så godt med det. Christopher har medvirket i alt fra store quiz-shows til reality-TV a la Big Brother, og under corona-pandemien var han sågar med fra et studie i København, for at holde lidt gang i ilden under den globale nedlukning.
Men den helt store game changer for Christopher som en global artist blev hans medvirken i den danskproducerede Netflix-film A Beautiful Life. En beslutning, som Christopher selv beretter om i podcastenHvem Er Christopher? Her er fortællingen sat en smule på spidsen, og det kan lyde som om, at Christophers team var entydigt negativt indstillet overfor idéen om Christopher som skuespiller. De branchemæssige overvejelser var naturligvis lidt mere nuancerede.
”Alle artister kan jo have tendens til selektiv hukommelse, og det gælder også for Christopher,” fortæller Jan-Erik Stig, der har været med lige siden en meget ung Christopher trådte ind ad døren og blæste pladeselskabet bagover med sit talent tilbage i 2010.
”Han kaster os jo lidt under bussen i podcasten,” siger Jan-Erik grinende og med den slags overbærenhed, som man vist kun finder hos en erfaren musikprofessionel. ”Men hvis vi snakker om hele beslutningen om at skulle medvirke i A Beautiful Life, så var det faktisk ham, der var meget insisterende,” indrømmer han.
Da instruktøren Mehdi Avaz kontaktede Christopher med idéen om at lave en film sammen, stod teamet i en situation, hvor de netop kunne begynde at turnere og lave promotion igen efter corona-nedlukningen.
”Boots on the ground, kalder vi det, når man er til stede i lokalområdet – det havde vi ikke haft noget af under corona. Og Christopher havde jo haft en masse ting kørende i Korea inden, hvilket alt sammen havde været på pause, og vi var bange for, at han var ved at forsvinde helt fra det marked. Vi skulle tilbage til Korea og ikke lave film i Danmark,” lyder det fra Jan-Erik.
Men sangen Bad, der godt nok allerede blev udgivet i 2018, og som var startskuddet til hans massive popularitet i Korea, var stadig at finde på de koreanske hitlister. (Det er den i øvrigt stadigvæk – i skrivende stund på top 40) Derfor var teamet ivrige efter at genstarte Christophers tilstedeværelse dér, men også i Europa hvor han inden Corona-nedlukningen var begyndt at sælge flere billetter. Den oplagte strategi var at gå tilbage til de markeder – boots on the ground – og samle op på sit hårde arbejde, der hvor det var muligt.
”Så da han kom op med den her idé om at lave en film og udgive de nye tracks, som vi havde gået og gemt lidt på indtil timingen var helt rigtig, var vores reaktion sådan her: Fed idé, men lad os vente med det,” fortæller Jan-Erik.
”Og i øvrigt, så var Netflix ikke involveret på det her tidspunkt,” supplerer Tomas Jernberg. Han fortæller, at han heller ikke selv var særlig positiv overfor idéen til at starte med.
Jan-Erik husker at have foreslået Christopher, at han i stedet skulle tage på tour og lave en masse promotion, inden hans første barn meldte sin ankomst. På den måde kunne han komme hjem til Danmark efterfølgende, bruge tid sammen med familien og lave filmen i samme omgang. Det var før de vidste, hvad det egentlig krævede at spille hovedrollen i sådan en film.
Men for dem begge to ændrede stemningen sig i det sekund Netflix kom ombord. Med Netflix var der nemlig pludselig tale om et projekt med globalt potentiale, og det var dét, der ifølge både Tomas og Jan-Erik gjorde, at det faktisk blev en god idé, de ikke skulle lade passere. Ambitionen var at filmen skulle klare sig rigtig godt i Danmark og i Korea. De håbede, at en succes på de to markeder kunne betyde, at Netflix-algoritmen ville skubbe den videre ud i resten af verden. Men de havde aldrig forventet, at den ville gå nummer 1 på globalt plan. Og slet ikke i løbet af få dage. Men det var det, der skete.
”Vi havde håbet på at filmen ville genstarte hans karriere, men vi fik jo langt mere end det – det gik helt amok,” fortæller Jan-Erik.
En ny kunstnerisk zone
Vejen hen til den globale filmsucces var dog – som den slags veje sjældent er – ikke snorlige. Den var faktisk ret udfordrende for både artist og team. Christophers inaktive periode i musikken blev forlænget, eftersom han skulle på filmoptagelser, men det var også en proces, der krævede rigtig meget af ham som kunstner og som menneske.
”Christopher er jo ikke skuespiller. Han har ikke gået på skuespilskole og har lært, hvordan man gør. Så han blev nødt til at tage en hel masse tid ud af kalenderen for at tillære sig de her ting. Han var væk fra musikkenmeget længere tid end til selve filmindspilningen,” fortæller Tomas Jernberg.
”Når du optager en film, så kan du ikke lave noget som helst andet. Du kan i hvert fald overhovedet ikke være en musikalsk artist, der har succes i flere territorier rundt omkring i verden. Så det blev sat på pause,” supplerer Jan-Erik Stig.
”Han gik virkelig ind i karakteren. Han trænede at græde, øvede sig i at finde forskellige følelser frem, og trænede skuespillet i det hele taget. Ham og Mehdi tog på ture sammen, hvor Mehdi på en måde skulle nedbryde ham og bygge ham op igen. Og det var sindssygt hårdt for Christopher,” fortsætter Tomas.
Det var en frustrerende tid for Tomas som manager, fordi hans artist pludselig befandt sig i en anden kunstnerisk zone. Men det blev også tydeligt for ham, hvor meget Christopher faktisk havde brug for sin manager.
”Jeg vil faktisk sige, at det endte med at bringe os tættere sammen, både professionelt og venskabeligt, fordi det var så krævende en proces for ham,” lyder det.
Ligesom Jan-Erik Stig og Tomas Jernberg havde Martin Bergholt Buhl og Katja Sønderhauge haft en idé om, at filmen ville blive stor i Danmark, i Korea og muligvis i Norden. Deres opgave blev at finde ud af, hvordan de kunne samarbejde med Netflix, så premieren på filmen og udgivelsen af musikken kunne løfte hinanden. Derfor forsøgte de at række ud til Netflix’ lokale afdelinger inden filmens premiere:
”Det er ikke bare sådan lige at række ud til for eksempel Netflix Korea, fandt vi ud af. På det tidspunkt arbejdede Netflix nemlig local-to-local – jeg skal ikke kunne sige, om de gør det anderledes i dag. Men det betød, at vi ikke kunne gøre så meget for at skubbe på,” fortæller Martin.
At bane vejen for Christopher og filmen ved at gå i dialog med Netflix’ lokale afdelinger var med andre ord ikke en mulighed. I modsætning til udbredelsen af et musiknummer, der finder sted på en række forskellige streamingtjenester, i radioen og via sociale medier, så foregår væksten af en Netflix-films popularitet jo inde i et lukket system. Hvis mange mennesker streamer den, så vil den blive præsenteret for flere, lader det til.
Det hele afhang altså af publikums modtagelse af filmen.
Det vigtige globale mærkat
Den 1. juni 2023 udkom A Beautiful Life på Netflix. Blot fire dage senere lå den nummer ét i hele verden. Publikum havde talt.
”Det gik jo heldigvis den rigtige vej. Filmen blev nummer ét på rekordtid – og ikke bare her i Skandinavien, som man måske kunne have forventet, men i hele verden. I løbet af få dage var filmen en global succes for Netflix,” fortæller Martin Bergholt Buhl.
Det var på dette tidspunkt, at Warner Global for alvor stemplede ind. For på trods af selskabets størrelse, har de ikke tidligere haft en artist, der gennem et soundtrack og en hovedrolle i en stor fiktionsfilm har fået så mange øjne fra hele kloden rettet mod sig:
”Det var ikke noget, nogen havde prøvet før. Ikke på den her måde, hvor det hele gik så hurtigt. Man skal nærmest forestille sig, at der blev oprettet en form for kommandocentral, hvor alle kræfter samlede sig for at monitorere udviklingen og lægge strategien derefter. Jeg tror aldrig jeg har haft så mange øjeblikke, hvor jeg tænkte ’okay, nu kan det ikke blive større’, og så blev det bare større. Og større, og større,” fortsætter han.
Lige pludselig var markeder som Australien, Sydamerika og USA jo også med på vognen – der var hele tiden nye territorier, der åbnede sig i takt med at filmen bredte sig længere og længere ud,” fortæller Martin.
Midt i denne kommandocentral sad Jan-Erik Stig og Tomas Jernberg. Da A Beautiful Life gik nummer et blev de ligesom resten af team Christopher pålagt en kæmpestor arbejdsopgave: Momentum skulle udnyttes.
”Når en mulighed som den her opstår, så er det bare med at komme i sving. Det betyder ingen fridage, ingen runde fødselsdage, ikke noget af den slags – der er behov for, at man arbejder så meget som overhovedet muligt, for at få så meget ud af situationen, som man kan,” fortæller Tomas, og Jan-Erik medgiver, at der blev knoklet massivt igennem.
Konkret betød det en omstrukturering af teamet på globalt plan. Christopher havde brug for et nyt agentur, der med lynets hast kunne få ham ud og spille i de nye territorier. Spillesteder bliver jo booket lang tid i forvejen, så der var behov for en ny samarbejdspartner med en god portion indflydelse, der ville være i stand til at udfordre avails og få en tour sat sammen. Og det skulle gå rigtig hurtigt.
”Ved et helt vanvittigt tilfælde var Tom Windish fra Wasserman i Sverige på det her tidspunkt. Jeg sad selv i mit sommerhus på Vestkysten, og skrev til ham at han lige skulle holde øje med Christopher, fordi det hele bare bragede af sted. Han var på vej til Stockholm, så det var jeg pludselig også selv,” fortæller Tomas.
Tom Windish er en af de helt store agenter på det globale marked, der blandt andet har været med til at udvikle live-karrierer for Lorde og Billie Eilish. Tomas mødtes med ham i Stockholm, de gav hinanden hånden, og så var aftalen i hus. Christopher kom i stald hos Wassermann Touring og var fra da af repræsenteret af Tom Windish og kollegaen Rob Challice. Indenfor et par uger havde de sammensat en tour med både europæiske og amerikanske venues, og allerede i slutningen af juni måned gik salget i gang.
”Der var ikke engang gået en måned efter filmens premiere. De amerikanske koncerter blev udsolgt lige med det samme. Og i Europa solgte vi bedre, end vi nogensinde har gjort. For eksempel i Hamborg, hvor vi havde arbejdet os op til at sælge omkring 500 billetter, der solgte vi lynhurtigt 1600. Vi så en kæmpe vækst, og at der var et helt nyt publikum,” fortæller Tomas.
”Inden filmen kunne han slet ikke spille i USA, og nu solgte han så 800 billetter i både New York og i LA,” supplerer Jan-Erik.
På under én måned var Christopher blevet en artist, der nu kunne turnere i både Europa, Asien, Latin Amerika og USA. Og det gav Tomas et helt nyt mærkat og vigtigt til sin artist:
”Fra et management perspektiv var hele idéen at gøre Christopher global. Og med de nye territorier kunne vi netop markedsføre det som en World Tour,” fortæller Tomas, og understreger vigtigheden i at kunne præsentere sin artist som netop dét; global. Fra at have været en succesfuld artist, der kunne tage på tour i flere verdensdele, kunne de nu omtale ham som én, der kan spille over det hele.
”Filmen vil altid være et bevis på, at nogle gange løber du en risiko, men så betaler det sig,” siger Jan-Erik, og fortsætter: ”For sådan nogen som os, der har en strategi og går meget op i at arbejde nytteeffektivt og vækste, så er det en kæmpe udfordring, når hovedpersonen vil løbe sådan en risiko. Men det virkede sgu. Og jeg synes han gjorde et fantastisk stykke arbejde med den film.”
Bare seks uger efter premieren havde et verdensomspændende publikum set på Christopher i A Beautiful Life i svimlende 48 millioner timer.
Uddelegering, kontroltab og ingen redigeringsret
Fra både Martin, Katja, Tomas og Jan-Erik forstås det tydeligt, at det er vigtigt, at alle knokler igennem, når et momentum af denne størrelse opstår. De fortæller alle om møder i massevis og meget lange arbejdsdage, og om vigtige beslutninger der skulle tages meget hurtigt – som oftest helt udenom artisten selv.
”Et virkelig godt råd, som artister i mindre skala også kan drage nytte af, er simpelt: Uddeleger. Som artist bliver du nødt til at have et kontroltab i en situation som denne. En artist, der oplever stigende succes, men som vil være i kontrol over det hele, kommer simpelthen ingen vegne,” fortæller Jan-Erik og understreger, at det skam ikke er fordi Christopher ikke gerne vil have kontrol over sin egen karriere – for det vil han.
”Men når det hele går amok, så kan man ikke være i kontrol ene mand. Og jo hurtigere man anerkender det og begynder at uddelegere til professionelle branchefolk, des bedre,” fortsætter han.
”Og man skal have en klar strategi om, hvad man egentlig vil med sin karriere” supplerer Tomas, og fortsætter: ”Det nemme valg for os på det her tidspunkt ville have været at sende Christopher ud og spille halvtreds firmashows i København. Men vi ville hellere ud af landet og opsøge nye muligheder i stedet for bare at tjene en masse penge.”
Hurtige penge versus langsigtet investering. Det er måske det ultimative dilemma, man som musikprofessionel står overfor, når man oplever stigende succes: skal man gå efter at vækste sin artists karriere på den lange bane, eller skal man gå efter de nemme og velbetalte jobs?
I Christophers tilfælde har teamet altid haft det lange lys på, og det bliver de ved med. Også i 2025, hvor den danske artist igen bliver Netflix-aktuel med dokumentaren A Beautiful Real Life – et portræt af manden og musikeren bag den karakter, der gjorde ham til et globalt fænomen. Her følger et kamerahold Christopher i den livsomvæltende periode, hvor filmen udkommer og han skal jonglere karrieren med familielivet.
”Et stort arbejde gik – og det gør det faktisk stadigvæk – med at få folk til at forstå at Elliot, filmens hovedperson, jo ikke er Christopher. Det har været en betingelse, vi lige har skulle vænne os til,” fortæller Martin Buhl.
”Jeg tror faktisk at fansene i de territorier, hvor han stadig er ret ny, får en endnu større indsigt i hvem han er, og at det giver dem lyst til at dykke mere ned i hans musik og brand,” fortsætter han, og Tomas Jernberg stemmer i:
”Jeg har ikke nogen tal til at underbygge det, men min fornemmelse er at 95 % af dem, der har set filmen, ikke på nuværende tidspunkt ved, at Christopher også er musiker i virkeligheden. Så jeg tror, at effekten af dokumentaren bliver massiv. Jeg tror, det er her, vi kommer til at se den helt store game changer. For musikken, selvfølgelig, men også for ham som en profil i det hele taget, og hvordan han bliver opfattet hjemme i Danmark – for de kommer helt tæt på.”
Christophers team har ingen kontrol over, hvad der kommer med i dokumentaren. Det er ”the name of the game,” som Tomas Jernberg forklarer det. Hvis man siger ja til en dokumentar, så er det også et ja til at blive portrætteret uden redigeringsret. De forventer at A Beautiful Real Life viser, hvad det kræver at opnå det, som Christopher har opnået – på godt og ondt.
Tid, penge og motivation
I september spillede Christopher sine hidtil største danske koncerter herhjemme, da han gik på scenen to aftener i streg i Royal Arena. Det var egentlig planen, at han skulle bevæge sig videre ud på en europæisk tour, men den er blevet udskudt, så han kan få sig en velfortjent pause efter to og et halvt år med arbejde nonstop.
Der er sket rigtig meget på rigtig kort tid, men det er også vigtigt at kunne vende tilbage til sin sædvanlige strategi, når man ikke befinder sig midt i stormen.
”Netflix gav os en mulighed for at sprede os ud over virkelig mange områder samtidigt. Men når vi ikke er midt i en kampagne med en Netflix-film, så er vi tilbage i det intensive arbejde på at få de enkelte markeder op at stå. Normalt er det faktisk virkelig vigtigt, at man ikke spreder sig for meget over forskellige territorier men i stedet fokuserer, sådan som vi for eksempel har gjort det med Sydkorea og Kina, hvilket har båret frugt,” fortæller Katja Sønderhauge.
Det handler om tid:
”Det handler om at vi prioriterer tid til at holde møder med de lokale kontorer om, hvilken slags indhold, de kan se, der virker, og generelt hvordan man skal operere i netop deres territorie. Og så skal Christopher selv prioritere at komme derhen og spille, lave promo og producere det indhold, hvis det ikke kan laves herhjemme,” uddyber hun.
”Vi må ikke antage, at det er en one-size-fits-all. Alle markeder er forskellige. Derfor udvælger vi de steder, hvor der har været lidt mere billetsalg, lidt flere streams, eller der hvor vi kan se et ekstraordinært engagement på sociale medier, og prioriterer at arbejde deri,” fortsætter hun.
Tomas Jernberg er enig i den betragtning: ”Jeg tror mange artister kan have en tendens til at drømme om nogle specifikke områder. Man hører folk sige, at de vil være big in Japan eller i slå igennem i USA, og sådan noget i den stil. De har et billede af, hvor de ser sig selv have succes. Men det dur ikke. Man skal kigge på, hvor man har noget kørende. Og så skal man tage derhen. Hvis du streamer godt i Polen, så tag til Polen. Hvis der opstår noget interesse i Portugal, så er det dér, du skal hen. Spil en koncert, lav en masse promo, arbejd dig ind i markedet. Det er det, vi har gjort med Christopher.”
Så når det handler om tid, handler det om, hvordan man bruger den rigtigt. Og ikke mindst hvor man bruger sin tid. Det var sådan det hele startede, da Christopher begyndte at demonstrere boots on the ground i Kina, lang tid før resten af den vestlige musikbranche havde tænkt det kinesiske musikmarked ind i deres strategier.
”Og nu er han en af de største eksportsuccesser nogensinde. Det kan undre mig lidt, at vi ikke bliver lagt ned at danske medier, der vil fortælle den her historie. Altså, hvilke andre danske artister kan sælge billetter i tusindvis i en storby udenfor Danmark? Er der andre danske artister, der kan tage til Korea og spille dobbeltkoncerter i stadiumstørrelse? Det er virkelig fuldstændig sindssygt, hvad han har opnået,” fortæller Tomas.
Og det er som bekendt på ingen måde slut endnu. Drømmen er at være på det niveau, han er på i Korea og i Danmark, men i flere territorier. At kunne gøre det han gjorde i Royal Arena igen og igen – men på verdensplan. Det kræver en artist, der bliver ved med at arbejde så utrætteligt, som han gør, men det kræver også et team af musikprofessionelle, der gør det samme. Heldigvis er de mindst lige så motiverede som Christopher selv.
”Jeg elsker bare vækst. Det har faktisk ikke som sådan noget med penge at gøre, jeg elsker bare at være med til at få noget til at udvide sig og se det vokse. Jeg dur ikke til at arbejde med noget, der er succesfuldt ét sted, og så er det bare det,” afslutter Tomas Jernberg.
Og det er tydeligt, at resten af holdet også er motiveret af det stigende eksportpotentiale for deres artist. På ultrakort tid har de skulle sikre sig, at de mange muligheder ikke gik til spilde. En præstation der kun kan lade sig gøre, hvis alle mand knokler mod samme mål. Den ene hånd skal vide, hvad den anden gør. Og artisten skal være villig til at slippe kontrollen og samtidigt yde en gigantisk indsats.
Christopher blev efter koncerterne i Royal Arena sendt på ferie med familien, hvor Netflix-holdet afsluttede deres optagelser til den kommende dokumentar. Det er svært at spå om fremtiden, men det er efterhånden også svært at forestille sig et scenarie, hvor Christopher ikke fortsætter sin eksportvækst – Katja, Martin, Tomas og Jan-Erik er i hvert fald mere end klar til at indtage endnu flere territorier og vokse i de efterhånden talrige musikmarkeder, der er blevet helt vilde med den danske artist.
Christopher has been supported by MXD
You must be logged in to post a comment.