Med MXD’s europæiske eksportophold får danske artister mulighed for at målrette deres eksportindsats til én europæisk hovedstad over flere sammenhængende dage. En strategisk satsning på en enkelt by, der kan sende ringe ud i vandet til andre byer og lande. Her fortæller Birk Storm og Nikolaj Gøeg om Prismas eksportophold i Berlin i januar – en vigtig indsats, skulle det vise sig, for at skabe momentum forud for udgivelsen af duoens debutalbum og deres optræden på showcase-festivalen Eurosonic.
Rock- og elektroniske genrer klarer sig godt i Tyskland
Sjældent har et dansk indie-act fået så meget medvind så hurtigt, som det gik for duoen Prisma, da de i 2021 i tæt samarbejde med producer, co-writer og manager Birk Storm udgav EP’en ”Inside Out”:
”Først skete der faktisk ikke rigtig noget. Men så samlede Gaffa den lige pludselig op, anmeldte den til seks stjerner og kaldte den Årets Udgivelse – og så ville hele branchen være med. Det hele skete nærmest fra den ene dag til den anden,” fortæller Birk Storm om begyndelsen på det eventyr, der nu er ved at trække stærke tråde ud til det store udland.
Efter branchen fik øjnene op for Prisma, der består af søstrene Sirid og Frida Møl Kristensen, gik det stærkt. De spillede på velbesøgte koncerter på både by:larm og den corona-venlige efterårsudgave af Spot Festival 2021, hvor også internationale industrifolk stiftede bekendtskab med den nye danske duo. Manageren for det legendariske svenske rockband The Ark, der stod over for at skulle på en genforeningstour efter 11 års pause, fik også nys om Prisma, og inden de så sig om, skulle de med på stadionturné og spille foran hundredtusindvis af svenske publikummer.
”Det har hele tiden været en kæmpe prioritet at komme til udlandet for at vækste fanbasen. Rock- og elektroniske genrer er lidt snævre herhjemme, så det er nødvendigt at se udenfor landets grænser. Historisk set klarer den slags musik sig rigtig godt i Tyskland, hvor de har gode festivaler og venues til den slags,” fortsætter Birk Storm.
Prisma havde forinden eksportopholdet spillet på showcase-festivalen Reeperbahn og som support for Trentemøllers tour i Tyskland, og i efteråret 2023 spillede de deres første headliner-koncert i Berling, hvilket sikrede dem agenten Marie-Christine Scheffold fra Selective Artist. En vigtig partner i teamet omkring duoen, der også tæller den danske agent Sarah Sølvsteen fra Luger i resten af verden, No3 som pladeselskab og Edition Wilhelm Hansen som publisher.
”Vi har set stor interesse fra både industrifolk og publikum i Berlin og Tyskland generelt, så et eksportophold i byen skulle videre på dén via både synlighed i medier og en showcase målrettet bookere, labels og journalister. Alt sammen med formålet at booke festivalshows for sommeren 2024, skabe relationer til pladeselskaber, der eventuelt kan blive partnere på længere sigt, og samtidigt styrke relationen til nye og eksisterende fans ved at være til stede i byen,” fortæller Nikolaj Gøeg der er product manager hos pladeselskabet No3, der siden 2023 har samarbejdet med Prisma.
”Vi ville også skabe opmærksomhed omkring bandet forud for deres optræden på Eurosonic. På sådan en branchefestival er der rigtig mange optrædende artister, og derfor skal man være god til at promovere sin artist, hvis man vil sikre sig, at de rigtige mennesker kommer forbi koncerten. Hvis vi kunne skabe hype i Berlin, skulle det gerne give genlyd i Holland,” fortæller Birk Storm.
”Samtidigt lå besøget også i slipstrømmen af udgivelsen af sidste single inden albummet. Vi så det som en nødvendighed at gøde jorden, inden vi pitchede albummet ind til de tyske musikmedier. Det er dumt at sætte alle kræfter ind på et album – men hvis man først har en single, så en koncert, en showcase-optræden og også et album, så er der virkelig mange nedslag at bruge. Det åbner flere døre til presseomtale,” supplerer Nikolaj Gøeg.
Tre travle dage
Med målet om at skabe momentum forud for pladen og koncerten på Eurosonic indgik teamet en samarbejdsaftale med Better Things PR, der havde til opgave at sammensætte en presseplan for duoens tre dage i Berlin samt eksekvere en PR-kampagne for albummet og singlerne i Tyskland.
Prismas første dag i byen lagde benhårdt ud med et interview på Berlins førende radiokanal for indie/alternativ-genrer; FluxFM, efterfulgt af et besøg hos radiostationen Deutchlandfunk Kultur, der er en del af Tysklands nationalradio. Hos sidstnævnte spillede duoen også en sang live i radioen. Om aftenen var der arrangeret en netværksmiddag med en udvalgt skare af industrifolk.
”Det var nogle ret vilde folk, der kom til middagen. Både festival-bookere, supervisors, nogle af de folk vi allerede samarbejder med, men også folk som Better Things havde hevet ind. Joe Brine fra TMRW Magazine, var tilfældigvis også i Berlin. Han kom med til middagen og endte med at lave en feature i magasinet om den nye single ugen efter,” fortæller Birk Storm.
”Ja, det var sindssygt effektivt. Og det var også en rigtig god mulighed for at mødes med vores eksisterende samarbejdspartnere. Vi står et rigtigt stærkt sted med Prisma i Tyskland lige nu, så der var også brug for lige at mærke, at de er klar på at fortsætte samarbejdet,” lyder det fra Nikolaj Gøeg.
Efter netværksmiddagen fortsatte aftenen på spillestedet Schokoladen, hvor der er plads til omkring 120 personer, og hvor der var fuldstændig udsolgt. Publikum var nogenlunde ligeligt fordelt betalende fans og inviterede branchefolk.
”Vi valgte Schokoladen fordi vi gerne ville have et venue, der kunne fungere uanset om der kom 30 eller 60 mennesker. Men vi endte med at sælge halvdelen af billetterne fuldstændig organisk, hvilket vi faktisk slet ikke havde regnet med –det viser bare, at der har været en opmærksomhed omkring bandet i byen,” fortæller Nikolaj Gøeg.
”Det var vigtigt for os, at det ikke blev en helt stiv branche-ting, som det godt kan blive, når der kun er industrifolk til en koncert. Prisma-oplevelsen er bedst med fans i publikum, og det lykkedes vi virkelig godt med. Det var en rigtig god energi i crowded, og den smittede helt klart af på branche-personerne. Det skabte en virkelig fed historie om koncerten, at vi kunne melde udsolgt på forhånd,” supplerer Birk Storm.
Det var godt tænkt, at der var gjort plads til at Prismas fans kunne komme ind og skabe lidt god stemning til koncerten. For der var nemlig vigtige tyske mediefolk til stede. Blandt andet fra Dussmann, MYP Magazine, egoFM, Småll Sessions, Nothing But Hope And Passion og RadioEins.
Dagen efter mødtes holdet med Better Things PR for at snakke den kommende albumkampagne igennem, og så fik de tid til at koble lidt af efter en heftig førstedag med både interviews, netværksmiddag og koncert.
På eksportopholdets sidste dag lavede Prisma et videoportræt til magasinet DIFFUS, der er et af de førende tastemaker onlinemagasiner i Tyskland, Schweiz og Østrig. De er kendt for deres dybdegående interviews med nye bands fra forskellige genrer, og især disse videoportrætterne er populære. Efterfølgende besøgte de RadioEins, der er en af de vigtigste radiostationer i Berlin- og Brandenburg området. På hverdagsaftener holder de livesessions, hvor lytterne inviteres med ind i radiostudiet til en lille live-koncert og et interview. Det var netop sådan en udsendelse Prisma deltog i, og resultatet kan ses her.
Hype virker – men den skal vedligeholdes
Efter tre intense dage på eksportophold i Berlin tog holdet videre til Holland og Eurosonic. Og her var der ingen tvivl om, at strategien om at skabe en synlighed omkring Prisma i Berlin, og det udsolgte show på Schokoladen, smittede gavnligt af når snakken gik blandt branchefolkene på showcase-festivalen.
”Det var rigtig nyttigt for Prismas booking agent Sarah Sølvsteen, at hun kunne hive de folk, der ikke havde haft mulighed for at komme til koncerten i Berlin, ind til showcasen på Eurosonic. På det her tidspunkt havde hun også nogle PR-resultater at følge op med, så det har også været med til at stadfæste, at det her var en koncert, man ikke skulle gå glip af,” fortæller Nikolaj Gøeg.
Prismas koncert på Eurosonic var på et helt tætpakket venue, Huize Maas, hvor der er plads til 1200 mennesker.
”Folk stod i kø for at komme ind, og det har været et af de shows, som man har snakket om efterfølgende – det har vi i hvert fald hørt fra flere mennesker. Hype er jo ikke noget man kan måle, men det er vores helt klare fornemmelse, at Prisma er blevet nævnt talrige gange både før, under og efter årets Eurosonic,” supplerer Birk Storm.
Strategien omkring at bruge et eksportophold som affyringsrampe til en showcase-optræden så altså allerede her ud til at have båret frugt. Men hypen omkring Prisma stoppede langt fra på Schokoladen og Eurosonic, for efterfølgende har duoens debutalbum fået en mere end varm velkomst hos de tyske medier. De har allerede været tilbage i landet i april for at spille på IN.DIE Musik Festival i Hof, og til august skal de både forbi festivalen Skandaløs i Flensborg, Brückenfestival i Nürnberg, og Reeperbahn Festival. I oktober spiller de koncert på Kantine am Berghain, hvor der er plads til omkring 300 personer – altså lidt mere end en fordobling af kapacitet, hvis man sammenligner med koncerten på Schokoladen.
”Hvis man som band vil klare sig i udlandet, svarer det til, at man skal tænde et bål. Går der lang tid mellem du lægger brænde på, så går ilden ud,” fortæller Birk Storm om at komme tilbage til Tyskland efter eksportopholdet.
”Man bliver nødt til at være fysisk til stede i de territorier, man gerne vil ind på. Men det handler i høj grad også om, at de besøg du har, skal være slagkraftige nok – ellers kan det være lige meget.”
”Og så skal man prøve at få en forståelse for, om den musik man arbejder med, kan noget på det tyske marked. Det er også noget man mærker, når man er der. Man forstår kulturen bedre, man møder fans og så videre – det er afgørende, at man overordnet forstår den kultur, man gerne vil indtage,” fortsætter han.
”Ja, det er enormt vigtigt at være der, og at man sørger for at have en god PR-partner, der kan hjælpe med at skabe opmærksomhed. Interviews lavet over mail har bare slet ikke samme slagkraft som en livesession i et radiostudie,” supplerer Nikolaj Gøeg.
”Mit bedste råd til andre, der vil forsøge sig i Tyskland er, at man allierer sig med kyndige lokale folk, sådan som vi for eksempel gjorde med Better Things. Man skal bruge nogle kræfter på sine samarbejdspartnere i stedet for at forsøge selv – det er altså money well spend,” fortsætter han.
”Den tyske branche er kæmpestor og ekstremt svær at overskue. Og medielandskabet er noget helt andet end herhjemme. For os danskere kan et medie for eksempel virke gigantisk, når de har 250.000 følgere på deres instagram-profil, men det er ikke nødvendigvis udtryk for, at det er hverken et stort medie i Tyskland eller det rigtige for den pågældende artist. Man har virkelig brug for et sæt lokale øjne og hænder, der kan navigere i det hele og lægge en god plan,” afslutter han.
Prisma er stadig på det tidlige stadie af deres udlandseventyr, men de har helt sikkert fået en god start. Ved at have en stærk PR-samarbejdspartner, der sørgede for at eksportopholdet blev udnyttet til fulde, og ved at rejse til Eurosonic med fortællingen om et tætpakket Berlin-show, fik de den medfart der skulle til, for at lyse op i mængden af andre internationale artister in spe på den store branchefestival.
Af Viktoria Skovhus
You must be logged in to post a comment.