[DANSK MUSIKOMSÆTNING 2020] Omsætningsfald på 3 milliarder kroner

Udgivet
06.10.2021

Den danske musikbranche står over for et stort genopbygningsarbejde. Det afslører dugfriske tal fra musikbranchen, som i dag bliver offentliggjort af Dansk Live, IFPI, Koda, MXD, Gramex, Musikforlæggerne og Dansk Erhverv. Tallene viser blandt andet, at omsætningen for landets koncert- og festivalarrangører faldt med 52 procent i 2020. Dansk Erhverv opfordrer til hjælp til branchen fra ’krigskassen’. 

Selvom musikbranchen omsatte for knap 6,3 milliarder kroner i 2020 venter et stort genopbygningsarbejde i dansk musik oven på en tid med nedlukning og restriktioner. Det er en af konklusionerne i rapporten Dansk Musikomsætning, som Dansk Live, IFPI, Koda, MXD, Gramex, Musikforlæggerne og Dansk Erhverv sender på gaden i dag i samarbejde med Rambøll. Den samlede branche oplevede i 2020 en nedgang i omsætningen på hele 35 procent som følge af nedlukninger og restriktioner i forbindelse med corona. Det gør musikbranchen til en af de hårdest ramte brancher i Danmark. Koncertdelen af branchen har været særligt hårdt ramt med en nedgang på 52 procent i omsætningen sammenlignet med 2019. Men heller ikke den indspillede musik har kunnet undgå en mavepuster.    

Billetomsætning hårdt ramt

For koncert- og festivalarrangører har nedlukning og restriktioner især påvirket billetomsætningen, der i 2020 faldt med 65 procent sammenlignet med 2019. Hos de danske spillesteder faldt billetomsætningen med 51 procent sammenlignet med året før, mens festivalerne mistede hele 97 procent af deres billetomsætning i 2020.

“Den lave billetomsætning viser tydeligt, at 2020 på mange måder var et rædselsår for dansk musik. Selvfølgelig påvirker det i høj grad arrangørerne, men det har spredt ringe til den øvrige del af musiklivet – herunder artister, sangskrivere og producenter,” siger Esben Marcher, Sekretariatschef i Dansk Live. 

For de lokaltforankrede spillesteder og festivaler har nedlukninger og restriktioner haft store konsekvenser, og det vil tage tid og opbakning at få gang i aktiviteter og den gode udvikling, som herskede inden coronapandemien.

”Det er nedslående tal, men selvfølgeligt ikke overraskende. Samtidig ser vi imod afslutningen af 2021, hvor vi specielt som festivalarrangører ikke forventer bedre tal. Uafklarede hjælpepakkeansøgninger, pressede leverandører og vigende interesse for at arbejde med den tekniske del af festivalbranchen udfordrer bredt,” siger Mikkel Xavier, booker og head of development for Smukfest.

Selvom indtægterne fra streaming fortsætter med at vokse markant fra 2019 til 2020, oplever den indspillede musik alligevel et fald på fire procent. Det skyldes blandt andet, at de penge, som sangskrivere, artister og musikselskaber modtager, når der spilles musik på hoteller, natklubber, restauranter, frisører og fitnesscentre, er udeblevet i forbindelse med nedlukning under corona. 

Dansk Erhverv opfordrer til fokus på genstart

Publikum er atter på vej tilbage til landets scener, og restauranter og natklubber er åbnet igen, men den danske musikbranche befinder sig fortsat i en skrøbelig økonomisk situation oven på corona. Derfor er det helt afgørende, at politikerne prioriterer midler til, at musikbranchen kan komme ordentligt på fode igen.

”Den danske musikbranche er kendetegnet ved at være et sammenhængende økosystem, hvor udsving i den ene del af branchen også mærkes i andre dele af branchen. Vi kender ikke endnu det fulde omfang af konsekvenserne for musikbranchen, men det er helt tydeligt, at særligt festivaler og hele livedelen, herunder ikke mindst musikeksporten, har lidt gevaldigt under nedlukning og restriktioner. Derfor er der behov for fokus på en god genstart, og her bør en del af midlerne i regeringens såkaldte ’krigskasse’ prioriteres til musikbranchen.  Det har både konsekvenser for eksporten på området og for hele fødekæden, og det er vigtigt, at skaderne ikke bliver større, end de behøver at være,” siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.   

Music Export Denmark (MXD) er enige i den analyse.

Musikeksporten risikerer at blive sat år tilbage

Omsætningen for eksport af dansk musik i 2020 faldt med 54% sammenlignet med 2019. Der er brug for en akut indsats. Efter 2 år med slet ingen eller en stærkt begrænset live-aktivitet skal alle kunstnere nu ud og turnere. Der bliver med andre ord hård konkurrence om den begrænsede kapacitet, som spillesteder og festivaler verden over råder over.

“MXD understøtter eksporten af dansk musik via blandt andet 11 uddelinger af eksportstøtte om året. Vi er allerede gået 30% over budget og har tre uddelinger tilbage. Det bliver endnu mere presset i 2022. Konkurrencen bliver ikke mindst særdeles hård for talentsegmentet, der er i gang med at opbygge deres internationale karrierer, idet vi forventer, at agenter og koncertarrangører m.fl. i først omgang vil fokusere på de mest kommercielle acts. Der er således ikke blot brug for ekstra støttemidler til at sende alle artisterne ud på eksportmarkederne igen. Der er også brug for ekstra støttemidler til marketing og PR, som kan være medvirkende til, at de danske kunstnere prioriteres af publikum og branchen i udlandet”, uddyber Thomas Rohde, direktør i Music Export Denmark. 

—-

Dansk Musikomsætning er udarbejdet af Rambøll. Bag publikationen står Dansk Live, IFPI, Koda, MXD, Gramex og Musikforlæggerne i regi af Dansk Erhverv. 

Hent rapporten her

 

Redigeret
06.10.2021