Når det gælder on-demand streaming overgås Indien i dag kun af USA. Store udenlandske stjerner besøger i stigende grad landet, og indiske navne gør også på de internationale hitlister – for sig selv og i collabs. Verdens folkerigeste nation ligner mulighedernes land, men der er også hurdler, der skal forceres..
Det indiske musikmarked undergår store forandringer og udviklinger i disse år. Kun USA kan fremvise større tal, når vi taler musikstreaming. Den seneste opgørelse (fra 2023) fortæller om 1.037 trillioner* streams i Indien (en stigning på 463 mia.) kun overgået af USAs 1.454 trillioner (steget med 184 mia.). Altså tal der er vækstet eksplosivt gennem de senere år, og skaber gisninger om at Indien snart kan overtage 1. pladsen.
(*1 trillion svarer til 1 million milliarder).
Samtidig er der en markant stigning i antallet af internationale stjerners besøg i landet:
På den elektroniske front har Indien – især Goa – været et internationalt DJ-hotspot siden 90’erne, men i de senere år har navne som Sting, Maroon 5, Keane, One Republic, Green Day og mange flere har besøgt landet – enten ved enkeltstående koncerter eller som del af den indiske udgave af Lollapalooza-festivalen. I marts 2024 var der 50.000 til Ed Sheerans koncert i Mumbai, som i følge sitet Music Ally fremhæves som lakmustesten på at Indien også kan handle megakoncerter hvad angår teknik, infrastruktur, sikkerhed m.v. – og tilskuermæssigt blev den milepæl så allerede overhalet med flere alen 26. januar i år, hvor Coldplay spillede for over 134.000 betalende publikummer i Ahmedabad (450 km stik nord for Mumbai).
Læg dertil at Indisk musik også har åbnet ørerne hos det internationale publikum i den senere tid: Sangen “Naatu Naatu” fra filmen “RRR fik både en Oscar og en Golden Globe”, “Big Dawgs” med rapperen/sangeren Hanumankind fra sidste år i samarbejde med ASAP Rocky fik fat i flere verdensdele, Og ikke mindst Diljit Dosanjh: sikh af afstamning og en stolt kulturbærer, der som den første inder blev præsenteret på Coechella-festivalen, og som allerede havde vundet stor international interesse med sin punjabi-musik inden hans nu så omtalte collabs med folk som Sia, Ed Sheeran, Camillo m.fl.
Så der er masser af positive signaler. Men udviklingen har også fået inderne til at se indad, og denne hurtige overflyvning peger på et par af hovedpunkterne, som Inderne selv ved, der skal arbejdes med.
Øget streaming-mulighed, men få betalere
For at blive i sammenligningen med USA er der over en mia. flere mennesker at tage af i Indien – og vækstmulighederne derfor store: Over 65 procent af befolkningen er under 35 år, som anses for at være det potentielt bedste publikum, når det gælder musikinteresse – og de vurderes at være en kraftig medvirkende årsag til den 81 procent stigning (!) på blot et år (fra 2022 til 2023) når det gælder streaming. Med omtrent 60 procent af befolkningen som faste brugere af internettet, kan det tal også vokse, samtidig med at middelklassen bliver større.
Til gengæld betaler langt hovedparten af de indiske brugerne ikke for deres brug af musik. Inden for det sidste halvandet år er tre ud af fem større nationale musik-platforme lukket ned, fordi den annonce- og reklame-finansierede indtægt er skrumpet ind, og kampagner for brugerbetaling er slået fejl. Så der er kun to udbydere tilbage nu, Gaana (støttet af Times Internet) og JioSaavn (ejet af Reliances Jio Telecom), som begge skønnes at få det svært fordi Apple Music og især Spotify har langt større lommer og dermed tålmodighed i arbejdet med at sikre betalende brugere.
Månedlige priser på 8-9 kr. for et streaming-abonnement er stadig meget for mange inderes økoniomi, og lagt sammen med en indgroet vanetænkning om at musik er gratis, stiller mange sig tilfredse med den musik, de kan høre kvit og frit via YouTube (med afstand den største musikformidler i Indien med anslåede 462 mio. brugere), radio og piratkanaler.
Langsom vækst – lavt afkast
Det går dog langsomt opad – og ikke bare via pakke-løsninger i forbindelse med mobilabonnementer etc. Med skønnet 3 mio. betalende brugere er Spotify nu den største spiller på det område, og ifølge en fælles brancherapport var det samlede antallet af betalte musikabonnementer i Indien omkring 8 millioner i 2022 og voksede til 10-11 millioner i 2024. Men dette er ud af en aktiv streamingbrugerbase på langt over 175 millioner. Der tales om, at en fordobling er realistiskindewn for de næste år – hvis priserne vel at mærke ikke stiger, på et marked der i forvejen har lavt afkast.
Det skrabede afkast betyder til gengæld, at kunstnernes indtjening fra streaming pt. ikke regnes for meget af de lokale kunstnere – lige som indernes musiksmag i forvejen er en helt andet: Hverken Spotify eller Apple Music havde én eneste international sang i deres respektive Top 50 for 2024, fortæller Music Ally. Den nationale og regionale musik er i højsædet. Men retfærdigvis skal det nævnes, at undersøgelser også fortæller, at især det unge publikumssegment også er begyndt at interessere sig for international musik samtidig med interessen i Bollywood synes faldende. Så med så stor en befolkningsgruppe, kan selv små procenter udgøre store tal. Men lige nu kræver det stadig tålmodighedens lange lys.
Det samme gælder rettighedbetalingen for brug af musik i indisk tv, hvor blot 50-60 ud af ca. 800 tv–kanaler betaler licensgebyrer til IPRS (Indian Performing Right Society (IPRS)). Også et tal med plads til forbedring.
Livescenen – infrastruktur – og mudret billetsalg
Når talen falder på live-scenen, glæder inderne sig over den seneste tids internationale stjernebesøg. Og en markant øgen i antallet af festivaler. Men de peger selv på infrastrukturen i landet og de manglende rammer som et fortsat problem. I en oversigtsartikel op til årsskiftet pegede sitet Music Ally bl.a. på, at selv i underholdnings-industriens hovedstad Mumbai – den absolut mest populære destination for gæstende kunstnere – er der stadig kun en væddeløbsbane, en statsejet åben grund, et udstillingscenter og en cricketbane at vælge imellem.
Og så afslørede den føromtale megakoncert i Ahmedabad med Coldplay et andet problem, der skal tages hånd om i takt med de nye muligheder åbner sig: Koncerten blev udsolgt næsten med det samme, billetsalget åbnede – for blot få minutter efter at blive udbudt hos sekundære billetsælgere som Viagogo og lignende til kraftigt opskruede priser, selvfølgelig. Anklager om medvirken til sortbørshandel, blokering af almindelige billetkøbere til fordel for tredjeparts-firmaer og andre slibrigheder er føget gennem luften i den interessante, men også uforudsigelige fortælling om det indiske marked..
Kilder: The Streaming Lab, Music Ally, The Indian Music Charts Podcast, Spotlight/Luminate, Financial Express, The Economic Times/India Times – og tak til Hasan Shah for supplerende info.
You must be logged in to post a comment.