GL Music afslører tips og genveje til K-Pop

Udgivet
16.01.2025

I 2024 arrangerede Music Export Denmark (MXD), Musikforlæggerne og DPA – i samarbejde med GL Music og i partnerskab med sydkoreanske musikselskaber – songwriting camps og sessions i København og Seoul for danske og sydkoreanske sangskrivere og artister.

GL har haft hul igennem til det sydkoreanske musikmarked siden firmaets start i 2011 – med tråde, der går endnu længere tilbage! A&R Manager Johannes Bruun giver her råd og vejledning til de sangskrivere og producere, der overvejer at satse på det populære, men specielle popmarked.

Af Henrik Friis

– K-pop? Det er lidt ligesom, når man får det første glas vin. Det er ikke noget, der virker lige godt for alle med det samme. Men man kan hurtigt få smag for det. Og så kan man finde ud af og lære, hvilke nuancer der er, og hvor dyb og skarp produktionen skal være, for at blive populær.

Vi er blevet lukket indenfor hos GL Music i det københavnske Nordvest-kvarter, hvor A&R Manager Johannes Bruun har sagt ja til at give gode råd og anbefalinger videre på basis af egne og GL’s mangeårige erfaringer med K-pop. Alt sammen med tanke på danske sangskrivere/producere (og deres baglande), inden de investerer i rejser til Seoul og kaster sig ud i kommende K-pop-songwriting-camps eller andre aktiviteter og samarbejder.

Kate og Mindy fra SM Entertainment var taget til København for at arbejde med sangskriverne på den K-pop-camp, som MXD, DPA og Musikforlæggerne arrangerede i GL Music-studierne, juni 2024

At GL Music er hovedsamarbejdspartner, når MXD sammen med DPA og Musikforlæggerne arrangerer K-pop-sangskriver-camps herhjemme og i Sydkorea, er ingen tilfældighed. For allerede fire år før GL blev skabt i 2011, havde den ene af de tre grundlæggere, Lasse Lindorff, fået cuttet (solgt) en sang til det store koreanske pladeselskab SM Entertainment. Ud fra det formede GL fra første dag strategien omkring et fokus på det store koreanske marked – inden Japan og siden Kina kom til.

Som Johannes Bruun fortæller, var det måske ikke et marked, der blev anset for at være superattraktivt eller smart dengang:

– Men succesen i starten – parret med det voksende marked i Sydkorea – lagde fundamentet for at lægge flere kræfter i og få GL’s egne sangskrivere til også at skrive til K-pop-markedet, ud over de territorier de ellers skrev til. Og med ideen om at kunne sprede succesen ud til andre lande også.

GL MUSICS TIPS OG GENVEJE TIL K-POP

Johannes Bruun, A&R Manager hos GL Music, fortæller om sin og GL Musics mangeårige erfaring med K-pop.

Hvis man nu tænker på at deltage i en camp for sangskrivere/producere i Seoul, hvordan forbereder man sig ordentligt? Hvordan får man den rigtige baggrund, hvad skal man undersøge forinden, hvad gør man for at få et optimalt udbytte undervejs, og hvordan kan man arbejde videre med det efterfølgende?

LYT

– Det bedste råd, jeg kan give, hvis man vil ind i K-pop, er at sætte sig ned og lytte til det: Gå ind på playlisterne, gå ind på charts – fx Spotifys Top 50 i Sydkorea, eller find nogle K-pop-lister, som har gode lyttertal. Sæt dig og lyt til det – fordi det kræver noget tilvænning. Dit øre skal tilvænnes, for hvis du har været vant til at finde appel i vestlig musik, og hvis det er det, du har hørt hele livet, så kræver det, at du hører K-pop og dyrker K-pop, inden du tager afsted. Sørg for, at du i ugerne før du tager afsted, bruger tid hver dag på at lytte nogle sange igennem.

Er det for at høre opbygning, alle de skift, tonaliteten, eller …?

– Det er for at fange alle komponenterne af en K-pop-sang: hvor legesyg den kan være, hvor mange genrer man kan blande i sangen, tonaliteten, teksterne – hvad de synger om. Det er klart, at når man taler om Korea, så må sangene ikke være så eksplicitte, som de er herhjemme. Helst ikke noget med det frække eller om stoffer – det skal være mere poleret. Det skal gerne være lidt mere pink-lovey-dovey-agtigt.

– Og så gør dig bevidst om, hvad der er gældende på tværs af alle K-pop-sange, fordi hvis du tager til Korea og ikke har gjort dét forarbejde, så kan det godt være, at du ender med at lave en masse sange, men som måske lyder mere vestligt. Så har du måske skaffet dig et netværk, men du har også lidt spildt en uge. For sangene kommer ikke til at blive cuttet (solgt, red.), hvis de ikke har den her K-pop-legesyge – eller det meget mørke, der også er populært. Der skal være den dér typiske appel.

– Grundlaget for alle K-pop-ting er jo groft sagt, at alt er skruet 10 procent mere op, så hvis det er en mørk ballade, så er den ultra-mørk, enormt dramatisk, med store armbevægelser: Det var “the love of my whole life”, der forsvandt dér, intet mindre. Og hvis den er sjov og legesyg og glad, så er den virkelig højt pitched – en mio. BPM, siger Johannes og griner.

– Så det ér noget helt andet. Man skal gøre sig klar på at smide mange af ens presets herhjemmefra i skraldespanden, inden man tager afsted. Og så lade sig inspirere af de sounds, du får ved at lytte til K-pop. Hvis du ér en dygtig producer eller sangskriver, kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne gøre dig i Korea også. Man skal bare være opmærksom på, at sounden er meget anderledes.

Men når man gerne vil have vestlige sangskrivere/producere ud, er det vel også for at give vestlige fingeraftryk, men inden for deres ramme…?

– Der er jo ikke andre steder i verden, hvor det så stringent handler om, at der kommer sange ind udefra. Det er historisk: Den kultur, der er i den koreanske musikbranche, er, at man – på nogle pladeselskaber mere end andre – tager sange ind udefra fra Danmark, Sverige og UK. Tyskland er også ved at blive en stor spiller.

– Men de har lavet en arbejdsmodel derovre, hvor de siger, at “der er dygtigere producere og sangskrivere i udlandet, end dem vi har her i Sydkorea, så derfor fokuserer vi i stedet på at gøre vores artister til de allervildeste performere”. Derfor får de sangene leveret udefra.

HAV ET PAR TRACKS KLAR

Andet man skal forberede?

– Hvis du er producer, så hav et par tracks klar: ideer, der er produceret og færdige nok til, at du kan spille dem for de andre i en session. Det kan være mange ting: beats, et kvart nummer, et helt track, en topline uden vokaler – som producer er det bare fedt at have med, hvis man ikke lige rammer den fra start i sessionen. Så kan man hive noget frem og sige: “Jeg har faktisk lavet det her – er det en idé?” – og så arbejde videre med det. Det kan tackle nogle akavede situationer. Så det har alle vores producere, fordi man nogle gange ikke fanger den med det samme, når man prøver at skabe et nummer helt fra bunden.

Eller hvis kemien bare ikke er der…?

– Ja, det er jo enormt menneskebåret. Det skal man også være opmærksom på i mit arbejde omkring sessions. Man er nødt til at acceptere, at der er en fejlmargin. Det er ikke alle sessions, der går op. Folk har måske en dårlig dag. Sådan er det. Og det er også en ting, man skal være opmærksom på, når man tager til Korea: at det hele ikke afhænger af, om den ene session går godt eller dårligt. Man kan ikke vide det. Men man kan i hvert fald gøre sig klar til sessionen ved at lytte på forhånd og have forberedt lidt beats og tracks (som producer) i baghånden.

Hvad gør man i øvrigt, når man er derude?

– Når vi har sangskrivere eller producere i Korea, så sætter vi sessions op for dem. De sessions, de kommer i, er for sangskrivere og artister. Det kan godt ske, at der er en koreansk A&R med til sessionen, ligesom det kan ske herhjemme. Og det kan godt være, at det sker oftere i Korea end her – de er jo rimeligt hands-on derude. Men normalt vil der være sangskrivere og producere i sessionen, hvor det så er mit arbejde at mødes med songpluggers, publishere og managere, når jeg er derude.

VIGTIGE MØDER UNDERVEJS

– Hvis du er din egen virksomhed og ikke har en publisher, skal du helt klart sætte en hel dag af derude bare til møder med publishers og managers. Du skal tænke din egen karriere som en virksomhed. Og så skal det også tænkes ind på forhånd og aftales, inden man tager afsted. Har du ikke et forlag, skal du mødes med folk, som er A&Rs, eller projektledere eller managere, og sørge for at skabe dit eget netværk. Men i det tilfælde kan det være lidt svært at finde frem til de rigtige mennesker. Der skal du helst have forbindelser, som kan hjælpe dig – og det helst, før du tager afsted.

– Skal du afsted alene, så snak med nogen, der har gjort det før, for de kan sikkert connecte dig til en person – eller snak med os. Det er klart, at hvis vi skal åbne vores netværk på GL, så skal vi nok også have noget igen – om ikke en fuld aftale, så en song-by-song-aftale på den tur. Men netværk åbner sig relativt hurtigt op, hvis du bare har én person i branchen.

– Hvis du arbejder med en producer, der har været i Korea før, så spørg ham, om han har en mailadresse eller to på nogle koreanske A&Rs. Det har de typisk. Og min erfaring er, at koreanerne er superflinke og meget høflige, så hvis de ikke selv har tid, vil de gerne sende dig videre til nogen, der har det.

Efter at have været til sessions og fået nye gode producer- og sangskriver-kontakter, har du så råd til, hvad man gør for at pleje forbindelsen videre?

FØLG OP, FØLG OP, FØLG OP – HURTIGT

– Man skal være god til at følge op. Det vigtigste som sangskriver/producer er, at du er tjekket og god til at følge op. Sørg for at skrive til de andre allerede dagen efter. Hvis du er producer, er det jo dig, der har materialet på computeren. Sørg for – hvis du gerne vil lave nogle tweaks i musikken – at gøre det relativt hurtigt for så at sende det ud til dine co-writers. Gør det hurtigt, så det stadig er varmt og lækkert. Også fordi det jo er et volumenspil at være sangskriver: Du skal have enormt mange sange skrevet i løbet af et år, rent statistisk, for at få x antal cuts.

– Så du er nødt til at få volumen rimeligt højt op. Der bliver jo lavet mange sange på tre uger, hvor sangen, du lavede i starten, ret hurtigt kan blive glemt. Men det må ikke ske! For den sang kan jo være et kæmpehit. Så sørg for at følge op – sørg altid for at få publishing-information på alle, der er med, og gør det med det samme. Det vil sige fulde navne, deres IPI-numre (Interested Party Information, red.), og hvis de har en publisher, så også info på, hvem deres publisher er.

– Hvis du ikke har noget forlag (og du skal være dit eget forlag), så sørg for at holde et stramt Google Sheet, hvor du skriver alt dette ind. For igen: Hvis der et år efter kommer nogen, der vil købe denne sang – og du ikke har fået writer-info og de andre nævnte detaljer, så skal du kunne huske det. Det kan du måske ikke. Hvordan var det nu, splitsene var? Sørg altid for at afstemme dine splits – få al info ind på sangen, hver gang du er færdig med en session i Korea.

– Splits skal man gerne have snakket om på forhånd. Som udgangspunkt synes jeg, man skal gå efter lige splits, fordi alle bidrager på en eller anden måde, og det er svært at kvantificere bidrag. Men hvis der er nogen, der går meget tidligt eller ikke er særligt oplagte, er det fair nok at justere en smule. Men som udgangspunkt – også i de camps, vi afvikler, som den i foråret – siger vi, at det er equal splits. Men publishing-info og den slags vil jeg ikke forstyrre den kreative proces med. Det er noget, jeg vil maile om lige bagefter – eller sende via Instagram eller sms.

MAN VED ALDRIG, HVILKEN SANG DER FÅR SUCCES

Hvordan holder man på sine kontakter bagefter, og skal man ud og “varme sædet”?

– Ja, det skal man. Man skal holde sig til. Det er en stor del af det arbejde, vi laver med vores sangskrivere – det handler om at følge hurtigt op bagefter. Snakke med de andre publishers, der har været involveret i sangen. Sørge for, at denne sang er top of mind og bliver grebet. Hvis du ikke har et forlag, er det supervigtigt, at du gør det arbejde selv, fordi dem, du har været i session med, sandsynligvis også har mega travlt og kommer til at lave fem andre sange de næste fem dage.

– Det er et spørgsmål om at tage sin egen karriere seriøst. Du er nødt til at følge op på de her ting – værdisætte og tillægge hver enkelt demo en del værdi – og du kan ikke afskrive en demo. Nogle gange er det ikke lige den sang, man regnede med, der ender hos et act. Du kan aldrig vide det, især ikke når man arbejder internationalt. Man kan aldrig vide, hvilke tendenser der dukker op i de forskellige områder, eller hvornår.

– Det er også nogle virkelig specielle sange, vi har landet i Korea, fordi deres trends fluktuerer på en anden måde end herhjemme. Forrige måned landede vi en sang, der var 12 år gammel! Så du er nødt til at være superskarp til at følge op på de her ting. Hvis du er sangskriver og producer, så gør du det på Instagram, sms eller Messenger – og saml alle i en gruppechat. Eller mail. Men min erfaring er, at det ikke er alle sangskrivere og producere, der er lige gode til mails, som vi A&Rs og managers er.

– Så sørg for at få fulgt op. Sørg for, at alle er opmærksomme på, at der er blevet lavet en demo – og sørg også for at tale den lidt op. Skab noget stemning omkring den. Skriv i gruppechatten: “Det var fandeme en god session”. Du må godt pynte lidt på det og måske allerede spørge dem, om de har ideer til, hvor man kan sende den hen. Hvilke acts kunne være fede at pitche til? Snak dig selv op, prissæt dig selv på en god måde – sørg altid for at få grebet tingene og holde sædet varmt. Det er vigtigt – ellers er der nogle andre, der kommer.

HVOR TIT SKAL MAN TIL SYDKOREA?

Men hvordan holder man sædet varmt i Sydkorea – hvor tit skal man derud?

– Det er et vildt godt spørgsmål. Det er også noget, mange taler om herhjemme lige nu. Det er jo en lang tur – og en dyr tur. I starten, hvor du begynder at arbejde på K-pop-markedet, vil jeg anbefale en tur på en uge – gerne to uger – og lad os bare sige: to gange det første år.

– Det kan godt være mange penge at bruge. Derfor er svaret også forskelligt, hvis du har et forlag i ryggen, der kan lægge ud og søge penge. Men det er vigtigt at komme dertil, lære processerne at kende, møde nogle mennesker, få et netværk – fordi når du har et netværk, og hvis du har et aktivt forlag, der pitcher for dig, vil jeg sige, at efter de to første ture er én gang om året nok.

– Vi sender jo sange ud fra GL ugentligt, som er lavet af vores sangskrivere, og selvfølgelig er det uafhængigt af, om de har været i Korea eller ej.

– Du har ikke det samme behov for at være derude, som du ville have, hvis du skulle ind på det svenske, tyske eller amerikanske marked. For vil du slå an i USA, skal du flytte dertil. Det gør alle sangskrivere, der har haft succes i USA.

– Sydkorea er en lidt anden fisk, hvor du godt kan penetrere markedet uden at bo der, fordi arbejdsgangene er så strukturerede omkring en proces, hvor du får sangene tilsendt. Deres A&Rs lytter til alle demoer, bedømmer dem samlet og kollektivt, og de sange, der får bedst score, ender med at blive sendt til artisten. Så der arbejdes på en meget anderledes måde end herhjemme, og derfor er det muligt for en sangskriver at breake i Korea, selvom personen kun har været der to gange. Men det er også, fordi GL har så godt et netværk, at jeg kan sige det her. At komme ind udefra og opbygge sådan et netværk er svært og kræver noget af dig.

JALOUSI OG ANBEFALINGER

Nu har I på GL en ret god kontakt til pladeselskabet SM. Men der er jo andre store selskaber derovre – hvordan har de det med jalousi og indbyrdes konkurrence?

– Når du prøver at finde frem til et forlag – en subpublisher – så er det ret vigtigt, at du har én, som du vier dig til og laver en aftale med. Som jeg oplever det, er koreanerne meget ærekære – det er vigtigt for dem, at de har en tæt og tillidsfuld relation til en partner herhjemme. Og der er det vigtigt, at du er ærlig og kun sender sange til det forlag, du har en eksklusiv aftale med. For så plugger de for dig. Hos GL plugger vi dog også selv, og det gør vi direkte til pladeselskaberne – og dér er der ikke noget drama. Pladeselskaberne konkurrerer nok indbyrdes, men vi kan fx sende sange direkte til de fire største – til SM, til HYBE, til YG og til JYP – uden problemer. Der er ingenting i vores aftaler, der siger, at vi ikke også selv må sende direkte til de her pladeselskaber. Men man bruger kun én publisher/songplugger.

Andre gode tips til vedligeholdelse af kontakterne, når man først har været afsted?

– Hvis du ikke har et forlag, så snak med nogen, der er aktive derude – det er meget det job, vi laver: vedligeholdelse af kontakter, møder, pleje af relationer, pitches, mails osv.

– Og for en sangskriver/producer er det lettere med en publisher. Men du skal ikke hvile på laurbærrene, bare fordi du har pladeselskab eller publishing. Det er ikke en lykkelig slutning i sig selv at signe en kontrakt – hverken med pladeselskab eller forlag. Det er en tilføjelse til din karriere, som kan være værdiskabende, hvis samarbejdet er godt. Men det er ikke noget, der gør, at du kan stoppe med at være en aktiv, opsøgende sangskriver. Det vigtigste er, at du fortsat ser dig selv som en virksomhed, der skal tjene penge og skabe kontakter. Det er noget, vi gerne hjælper med, men de, der har allerstørst succes, er også dem, der er skarpest socialt.

– Publishing-samarbejdet er godt, hvis man spiller hinanden gode, hvor begge parter bringer ideer til bordet. Det skal være en gensidig, legende proces i de her typiske to-tre års kontrakter, hvor vi kaster bolde op ad hinanden – for det er meget begrænset, hvad en publisher kan gøre, hvis du ikke selv har lyst til at være opsøgende. Selvfølgelig, når du får et forlag, skal vi nok sørge for en stor del af det faciliterende arbejde. Men hvis du tror, at du bare kan blive i studiet, ikke rejse, ikke tage særligt mange sessions og ikke komme med ønsker til din publisher, så vokser karrieren ikke så hurtigt, som hvis du selv er opsøgende.

– Det er en balance. Man kan sige, at en del af det pitch, vi også selv giver til sangskrivere, er, at hvis du signer hos os, får du mere tid til at være “udelukkende kreativ”, fordi du ikke skal tænke på at registrere dine sange. Det skal vi nok klare. Økonomi sørger vi også for osv. Men du er stadig nødt til at være opmærksom, komme til netværksarrangementerne, tage turene – du er stadig nødt til at være opsøgende. Det er din karriere.

TÆTTERE PÅ SKYERNE OG STJERNERNE

De seneste år er søgningen mod det sydkoreanske marked vokset markant, og stadig flere vil gerne have en bid af kagen. Men Johannes Bruun ser ingen tegn på, at det vil begrænse danske sangskriveres chancer. For ham at se er det stadig et marked i total vækst, hvor den øgede vestlige interesse vil betyde flere penge i systemet og dermed flere muligheder.

Samtidig noterer han sig, at et navn som Rosé (der har lavet en sang med Sam Smith og er tidligere BLACKPINK-medlem) nu er kæmpestor i Europa. Han peger også på, at et band som ENHYPEN samt K-pop-stjernerne Lisa og Jennie alle er blevet booket til Coachella-festivalen i Californien. Koreanske acts hitter altså worldwide og bliver booket til store amerikanske festivaler. Nej, han kan ikke se, hvorfor det skulle stoppe – hverken derude eller i Vesten. Men derfor kan man godt begynde at se sig om efter andre asiatiske markeder, mener han:

– Japan er langt fremme. De tager ikke lige så mange sange ind som Korea, og de har et lidt mere lokalt økosystem, men er på vej. Man skal være opmærksom på Sydøstasien – Thailand, Filippinerne – som jeg også ved, at mange af de koreanske selskaber kigger hen imod. Det er også et område, der boomer. Kina er begyndt at tage vestlige ting ind, og tidligere i år var der en indisk rapper, der gik viralt … Hvis man er smart og har midlerne, så lægger man små investeringer ud i de markeder, ligesom GL gjorde i sin tid med Sydkorea …

Men lige nu og her er Sydkorea stadig lettest tilgængeligt, så K-pop-camps har fortsat høj prioritet for GL – både herhjemme og i Seoul. Og helst arrangeret i samarbejde med et sydkoreansk pladeselskab.

– At selskabet så får et halvt års hold på sangene er ok, når man tænker på, at det også giver en større chance for, at de kan lande sangene hos deres klienter. Vi får i hvert fald den vildeste feedback på vores sangskrivere, når de har været med i Seoul. De synes, det er totalt fedt – de virker mega professionelle derovre, det er nogle seje studier, og det er en enormt inspirerende by at være i generelt. Seoul er helt crazy på så mange punkter. Du kommer på pladeselskaber, der er 20 etager høje – du kan røre skyerne og stjernerne lidt mere derovre …

Johannes Bruun fra GL Music, som også repræsenterer Carmen Tynell (aka TMI Tammi), som i september måned 2024 deltog i camps og sessions i Seoul

Baggrund

I 2024 arrangerede Music Export Denmark (MXD), Musikforlæggerne og DPA – i samarbejde med GL Music og i partnerskab med sydkoreanske musikselskaber – songwriting camps og sessions i København og Seoul for danske og sydkoreanske sangskrivere og artister.

Formålet var at styrke de danske kunstneres håndværk og forståelse for at skrive musik til K-pop-artister samt at etablere netværk og samarbejder med den sydkoreanske musikindustri.

Ud over partnerskabet og støtten fra ovennævnte danske organisationer er projektet muliggjort gennem “Strategisk Indsats for International Udbredelse af Dansk Musik”, der er søsat af Kulturministeriet via Musikhandlingsplanen, og som løftes af Koda og MXD i fællesskab. Læs mere her.

Den strategiske indsats sætter blandt andet fokus på den sydøstasiatiske region, hvor der er gode vækstmuligheder for både danske sangskrivere og artister.

 

 

Redigeret
16.01.2025