Importpuljen: Hvad får danske kunstnere og musikselskaber ud af den?

Udgivet
06.10.2025

Den 2. april 2025 lancerede MXD – som en del af Den Strategiske Indsats, hvor Koda er samarbejdspartner – Importpuljen, en ny støtteordning, hvor der kan søges midler til at invitere udenlandske kunstnere til Danmark for at samarbejde med danske artister, sangskrivere og producere.

Formålet er at løfte niveauet for danskproducerede sange og styrke danske artisters repertoire. På længere sigt er visionen at etablere Danmark som en central destination for global musikproduktion.

Det er en stor ambition. Derfor satte Henrik Friis fra MXD sig for nylig ned med tre selskaber – Escho, Tigerspring og Camp 86 – for at høre, hvordan de konkret har brugt puljen, og hvilke erfaringer de har gjort sig.

Her er nogle af konklusionerne:

Hurtige ansøgningssvar er et plus

Hvis Danmark skal kunne konkurrere med internationale musikbyer som Los Angeles, London og Stockholm, er det afgørende at kunne slå hurtigt til, når mulighederne opstår.

Nis Bysted fra Escho fremhæver netop puljens fleksibilitet:

“Puljen er enkel og konkret. Det batter bare. Det jeg oplever som det gode ved puljen er først og fremmest, at man kan søge, hvis der opstår en mulighed – og at man får hurtigt svar. Meget tit opstår de her ting pludseligt, og er ikke noget, der er planlagt seks måneder i forvejen…”

Ringe i vandet på dansk jord

Escho brugte puljen til at invitere amerikanske Fousheé og Yves Tumor til København i august – primært for at skrive med Elias Rønnenfelt, men samarbejdet bredte sig hurtigt til Fine og Erika de Casier, i sessions overvejende sat op af Villads Øster (tidl. Liss).

Nis Bysted fortæller, at besøget også kom danske talenter til gode: 

“Vi præsenterede Fousheé for andre navne og deres musik, og det sagde hun lød helt fantastisk. Så dem ville hun vildt gerne mødes med. Det gode ved at have dem på besøg er, at det åbner op for mange flere muligheder – og det er meget lettere at lave mindre og kortere sessions og prøve ting af. Hvis man er generøs med sine kontakter, så kan man få nye folk med, som måske ikke har helt det samme netværk.”

Elias Rønnenfelt. Foto af Morrigan Rawson

Fordelen ved at arbejde internationalt på dansk jord

Ifølge Olivia Junget, Creative A&R hos Tigerspring, giver samarbejderne på hjemmebane nogle helt særlige fordele:

“For det første: Det kan blive meget mere fokuseret end eksempelvis at være i Los Angeles Du vil kunne have artisterne inde på livet længere, som ikke skal skynde sig videre til alle vennerne. Og der er så crowded i LA, at det hurtigt kan blive en masse ikke-så-fede pitch-sessions, du deltager i. Derimod, hvis du har arbejdet sammen med artisten tidligere her i Danmark, og endelig skal til LA på et tidspunkt, så har du en brugbar connection,” siger hun.

Tættere relationer – og bedre sange

Også hos Camp 86 har samarbejde på dansk jord vist sin værdi. Managementet har fx brugt Importpuljen til at bringe den canadiske R’n’B-artist Aqyila og amerikanske Maya J’an B til København for at arbejde med producer Jonathan Elkjær.

For Kristoffer Winkler fra Camp 86 handler succesen ikke kun om studietid, men om alt det, der sker udenfor:

“Bare det, at man bruger mere tid og koncentreret tid sammen er så vigtigt. For når man er i Danmark, hænger man ud på en anden måde. Det er jo teorien bag det hele. Så i Aqyilas uge var vi til fodboldkamp i Parken, ude at spise, på museer og så på arkitektur. I Danmark har man solisternes fulde opmærksomhed, og den personlige relation man bygger op til folk, når de er her, er bare så anderledes og væsentlig sammenlignet med i udlandet,” siger han.

Maya J’an B (Atlantic) fra studio session med Jonathan Elkjær.

Internationale samarbejder er livsnødvendige

Camp 86 har benyttet Importpuljen til at sætte flere sessions og camps op i Danmark.

Når talen falder på talentudvikling, pointerer Kristoffer Winkler, at selvom mange danske artister og sangskrivere har fokus på den dansksproget musik, er international erfaring og samarbejde afgørende, hvis man vil skabe musik på højeste niveau:

“Jeg har en anke med, at man i ikke-engelsksprogede lande laver meget lokal musik. Problemet ligger gerne ved sangskriverne, hvor de mangler 10-15 års øvelse, fordi der ikke er nogen at skrive på engelsk til – der er ingen afsætning i Danmark. Og dét er en kæmpe kæp i hjulet på vores musikeksport. Men når de internationale folk er mere her i landet, åbner det flere muligheder. Vi så det i vores camp med Øhenry, hvor feelingen var ‘Hey! Kom med ind’, og hvor folk som Daniel Schulz, Carlina og Gusto var med et par dage. Så jo, der vil komme ringe i vandet netværksmæssigt også…” 

Døråbner til nye markeder

Tigerspring inviterede i august den tyske duo YouNotUs til København for at skrive sammen med blandt andre Tigersprings egne Mattis og mcdc, samt også Cutfather og hans sangskrivere. 

Tigerspring har længe haft ambitioner om at etablere sig på det tyske marked og har allerede sendt flere af sine folk til Hamburg og Berlin for at skrive. Men at komme tættere på de større tyske artister og dybere ind i miljøerne er blevet stadig sværere.

Olivia Junget fra Tigerspring forklarer:

“Alle har fundet ud af, at Tyskland er et fedt sted at tage hen, fordi der er god radio, så det med at kunne vende den om, betyder utroligt meget: At kunne invitere tyskerne hertil, betale fly og hotel, give dem en eksklusiv oplevelse og lade dem arbejde sammen med nogle rigtig stærke writers og producers her – og med mange flere, end vi kan sende til Tyskland. Dét åbner virkelig nogle nye døre på en helt anden måde.” 

Olivia Junget, Creative A&R hos Tigerspring

——

Læs de fulde interviews og andre, når MXD’s årsrapport for 2025 publiceres. 

Søg om støtte til dit projekt her: Importpuljen

Importpuljen er en del af den ‘Strategiske indsats for international udbredelse af dansk musik,’ som har til formål at styrke samarbejdet på tværs af musiklivet. Indsatsen er en del af Kulturministeriets Musikhandlingsplan og er forankret hos MXD med Koda som hovedpartner. Læs mere her.

 

Redigeret
07.10.2025