Musik er ikke blot følelser, fællesskab og fordybelse. Det er også forretning. For første gang nogensinde kortlægger en analyse det samlede økonomiske fodaftryk fra den danske musikindustri. Konkret sætter rapporten tal på, hvor meget den danske musikindustri bidrager til BNP, beskæftigelse, statskassen og eksport i Danmark. Rapporten Musikindustriens bidrag til dansk økonomi 2025 er udført af HBS Economics på vegne af Dansk Live, Gramex, Koda, MXD, Musikforlæggerne og IFPI Danmark.
Konklusionen er tydelig: Musiklivet er en økonomisk drivkraft, der årligt genererer 16,3 mia. kr. til dansk BNP. Den danske musikindustri bidrager i samme ombæring med 7,1 mia. kr. til statskassen hvert år, svarende til hvad det omtrent koster at bygge et nyt supersygehus.
Rapporten kommer samtidig med, at musikbranchens økonomiske grundlag er under et voldsomt pres fra en accelererende digital udvikling, nye distributionsformer og øget pres fra internationale tech-giganter. Et udfordringsbillede, der får direktør i Koda, Gorm Arildsen, til at understrege nødvendigheden af, at vi som samfund værner om vores musikindustri.
”Det er helt afgørende, at vi værner om og beskytter den danske musikbranche – særligt i en tid, hvor kunstig intelligens og big tech udfordrer de grundlæggende strukturer for musikskabelse, ophavsret og indtjening. Hvis vi vil fastholde og udvikle en industri, der hvert år bidrager med over 16 milliarder kroner til BNP, så kræver det politisk handling, der kan være med til at sikre ordentlige rammevilkår for det professionelle musikliv,” siger direktør i Koda, Gorm Arildsen.
I rapporten er musikindustrien afgrænset til at inkludere alle, der helt eller delvist lever af at skabe, indspille, udgive og fremføre musik. Kernen af musikindustrien kan derudover opdeles i tre hovedområder: Livemusik, indspillet musik og brand/image.
Bidraget til dansk BNP kommer især fra livemusik, som står for 10,2 mia. kr. af musikindustriens BNP-bidrag. Det skyldes især aktiviteter, som udspringer fra festivaler og koncerter.
En anden af rapportens hovedkonklusioner er, at musikindustrien skaber arbejdspladser i alle dele af Danmark, hvilket gør den til en vigtig aktør for vækst og beskæftigelse på tværs af hele landet.
“Det er glædeligt at få dokumenteret den levende musiks store samfundsbidrag og den betydning koncert- og festivalarrangørernes arbejde har for både sammenhængskraft og bosætning i lokalområder i hele landet. Derfor er det afgørende, at landets livescener fortsat kan være den økonomiske motor i musiklivet – uden at udviklingen bremses af unødigt bureaukrati,” siger Esben Marcher, direktør i Dansk Live.
Rapporten konkluderer derudover, at musikindustrien er et produktivt erhverv, og at produktiviteten i musikindustrien er højere end i mange andre erhverv.
Et årsværk i musikindustrien skaber i gennemsnit værdi svarende til et BNP-bidrag på godt 1,3 mio. kr. årligt. Til sammenligning skaber et gennemsnitligt årsværk i resten af økonomien værdi svarende til et BNP-bidrag på godt 1,2 mio. kr. årligt.
Det betyder, at et gennemsnitligt årsværk i den danske musikindustri skaber værdi for omtrent 8 pct. mere end et gennemsnitligt årsværk i resten af økonomien.
Udover selve kerne af musikindustrien er der en række følgeerhverv, som helt eller delvist baserer deres forretning på musikindustrien, heriblandt hoteller og restauranter, udlejning af lokaler og ejendomme samt IT og kommunikation.
Titel: Musikindustriens bidrag til dansk økonomi 2025
Udgiver: HBS Economics på vegne af Dansk Live, Gramex, Koda, MXD, Musikforlæggerne og IFPI Danmark
Formål: At give et samlet overblik over den danske musikindustris bidrag til dansk økonomi
Definition af musikindustrien: I rapporten er værket sat i centrum for afgrænsningen af musikindustrien. Ud fra selve værket løber musikindustriens økonomiske strømme, og industrien er afgrænset til dem, der helt eller delvist lever af at skabe, indspille, udgive og fremføre musik. Musikindustrien er altså den direkte aktivitet, der skaber økonomisk værdi på baggrund af værket.
Metode: Baseret på Danmarks Statistiks input-output-model og data fra blandt andre Koda, Gramex og Musikforlæggerne. Der tages udgangspunkt i 2023-tal.
You must be logged in to post a comment.