[Handelsmission Tokyo 2019] Den japanske jury har valgt…

Udgivet
02.10.2019

Der er nu valgt danske kunstnere til den Nordiske Handelsmission til Tokyo (på japansk: Hokuo Music Fest):

Creativeman valgte to bands fra Danmark i år

Handelsmissionen afsluttes med en koncertaften med nordisk metal/hard rock under titlen: “Hokuo Loud Night – A Mysterious Evening With Nordic Rock Bands”, som arrangeres af Creativeman Productions, der står bag nogle af Japans største festivaler, fx Summer Sonic og metalfestivalen, Loud Park.

Opløftet af sidste års store succes (med det danske band H.E.R.O. – se nedenfor) har Creativeman i år besluttet at præsentere to danske bands, som de mener har potentiale i Japan:

South Haven – et nyt band på den københavnske musikscene, der spiller fængede pop/metal med kant. Jacob Hansen og Martin Pagaard (Volbeat, Amaranthe), Christoffer Stjerne (H.E.R.O.), Chris Kreutzfeldt (CABAL, Ghost Iris, MØL) og Mirza Radonjica-Bang (Siamese, Helhorse) har alle arbejdet med bandet i forbindelse med tilblivelsen af deres kommende debut-album. 

Urkraft – dansk melodisk dødsmetal, som kombinerer voksne mænds visdom med unge mænds vanvidsraseri. Bandet har 4 albums bag sig og en omfattende turnéaktivitet: koncerter i Skandinavien, på vulkaner i midnatssolen i Island samt i Europas hovedstæder og mest dunkle afkroge i selskab med ét af metalhistoriens største navne Cannibal Corpse. 

Handelsmissionen åbnede døre sidste år (interview med H.E.R.O. og Mik Christensen)

I 2018 deltog det danske band H.E.R.O. i handelsmissionen sammen med den Japan-erfarne Mik Christensen fra bandets danske pladeselskab, Mermaid Records.

Kort efter koncerten fik bandet en konktrakt med Sony Music i Japan og Creativeman, hvilket efterfølgende resulterede i support shows for Slash i Tokyo og Osaka samt en førsteplads (fem uger i træk) på den internationale radiohitliste i Japan. 

Læs om forløbet i artiklen “H.E.R.O. – det seneste danske stjerneskud i Solens Rige“. 

Herudover har MXD interviewet manden bag aftalerne, Mik Christensen, fra Mermaid Records om hvordan man bearbejder det japanske marked: “Punktlighed, høflighed, masser af tålmodighed – og respekt for hierarki”.

Sony Music Publishing Japan’s Nordiske Songwriting Camp

Handelsmissionen inkluderer også en songwriting camp, arrangeret af Sony Music Publishing i Japan, hvor sangskrivere fra de nordiske lande arbejder sammen med japanske sangskrivere på opgave fra Sony og andre japanske forlag og J-pop label-A&R’s.

Det er en unik mulighed for at få afsat sange til J-pop artister og knytte længerevarende samarbejder med artister og musikselskaber på verdens næststørste musikmarked, hvor en meget stor del af de lokale udgivelser skrives af udenlandske sangskrivere.

I år valgte Sony den danske Sangskriver Frederik Jyll, som har skrevet til både danske og udenlandske artister som Omi, Karen Harding, Svea, Ea Kaya og Benjamin Rihan.

I løbet af 2019 er han begyndt at fokusere mere på de Asiatiske markeder, hvor han viser stort potentiale både som producer og topliner. Han har allerede brilleret på diverse K-pop og J-pop camps herhjemme – campen i November vil være hans første besøg i Tokyo og Sony’s studier.

Musikforlæggerne yder støtte til produktionen af campen og DPA til sangskriverens rejseomkostninger (fly, hotel og lokaltransport) via Kodas Kulturelle midler. 

Danske musikselskaber stærkt repræsenteret på turen

Endelig vil handelsmissionen byde på en række networking-events, en handelsdag med 1-til-1 møder med den japanske branche og seminarer om det japanske marked. I år deltager 10 danske musikbranchefolk. 

 

Redigeret
02.10.2019