Øget fokus på det engelske marked

Udgivet
27.03.2014

Indtil videre har 10 prominente UK labels bekræftet deres deltagelse på SPOT Festival. På MXD.dk vil vi i de næste par uger præsentere dig for nogle af de engelske branchefolk og selskaber, du kan møde under festivalen.

MXD og SPOT Festival er nu gået ind i den sidste fase af invitationsarbejdet. Hovedprioriteten har igen været at invitere nogle af de vigtigste musikselskaber og medier fra vores store nabo, Tyskland.

Men i år har SPOT og MXD desuden et øget fokus på den engelske musikbranche.

Drømmen om et gennembrud i UK (og USA) har eksisteret hos danske musikere og pladeselskaber i årtier. Men England er et af de sværeste markeder at komme ind på.

MXD har talt med Lisa Marxen, der ved siden af sit arbejdet som manager har afviklet flere projekter for MXD igennem årerne. Siden 2011 har hun været bosat i London. Derfor har vi spurgt ind til hendes oplevelser af det engelske marked.

LISA MARXEN -83 x 100transparentLISA MARXEN, 30 år, har arbejdet for MXD siden organisationens begyndelse i 2005 og har været involveret i SPOT Festival siden 2004.

Som projektmedarbejder for MXD har Lisa kørt fremstød for bl.a. følgende projekter: SPOT On Denmark, Danish Night på henholdsvis Popkomm og Reeperbahn Festival, The Danish Entourage m.fl.

Da hun i 2011 flyttede til London, blev hun projektleder for Ja Ja Ja Club Night (under det nordiske musikeksportkontor-samarbejde, NOMEX) og er fortsat ansvarlig for en del af invitationsarbejdet til SPOT Festival.

Ved siden af sit arbejde for MXD, driver Lisa Marxen til dagligt Black Wood Management, der pt. repræsenterer: When Saints Go Machine, Kenton Slash Demon, Cancer og amerikanske Teengirl Fantasy.
transparent

Du har boet i London siden 2011. Hvilke artister er du manager for pt. – er det de samme du repræsenterede, da du boede i København?
Mit første band Oh No Ono (The Leaf Label, Friendly Fire Recordings) gik jo desværre i opløsning, allerede inden jeg flyttede. Treefight For Sunlight (Bella Union, Friendly Fire Recordings) og jeg besluttede at stoppe samarbejdet, fordi de havde behov for at arbejde med folk, der fysisk var tættere på dem, og vi havde lidt forskellige visioner for, hvad vi gerne ville. Så jeg er rigtig glad for at Tambourhinoceros har taget dem under vingerne både i forhold til management og pladeselskab. Lige nu sidder jeg med When Saints Go Machine (!K7) og Kenton Slash Demon og Cancer, som er Nikolaj Vonsilds projekt sammen med Kristian Finne (Chorus Grant). Og så er jeg blevet co-manager for min første internationale artist som hedder Teengirl Fantasy, der er en electronicaduo fra New York. De har udgivet på flere seje pladeselskaber såsom True Panther og R&S.

Hvordan er du blevet modtaget af den engelske musikbranche?
Jeg var enormt heldig og blev tilbudt en kontorplads hos managementfirmaet This Is Music, som bl.a. repræsenterer Simian Mobile Disco og Tensnake. Sammen med TIM er jeg nu co-manager for Teengirl Fantasy. Udover This Is Music er det mig, og så Greco-Roman som bl.a. står bag udgivelser for Totally Enormous Extinct Dinosaur og Disclosure. Det går rigtigt godt for mange af deres artister på verdensplan, men specielt i UK. Igennem dem har jeg fået en masse nye kontakter og viden om det britiske marked.

Har du planer om at blive manager for nogle engelske artister?
For mig er det underordnet, hvor artisten kommer fra. Men grænsefladen mellem elektronisk og alternativ popmusik, som jeg bevæger mig mest i, har et større potentiale i Europa end i USA. Og der er London stadig en af de centrale byer i musikbranchen. Så det vigtigste er egentlig, at det er en artist, som også ville kunne fungere i UK.

Har du planer om at blive boende i London?
Ja. Jeg ved dog ikke, om jeg bliver her for evigt. London er vildt dyr at bo i. Men det er utroligt givende. Arbejdsmoralen er meget høj – det er sjældent, at folk tager hjem inden kl. 19. Og oftest tager de direkte videre på pub og så ud at se en masse shows. Det har klart været en fordel, at jeg kom herover i slut-20’erne og allerede havde en del års erfaring i musikbranchen og en række artister i bagagen, der havde bevist deres værd. Så jeg har ikke skullet arbejde mig op fra bunden af… Det kan godt være, at jeg på et tidspunkt bliver træt af at bo i en papkasse til afsindigt mange penge om måneden, specielt når jeg engang skal have børn. Men lige nu er London det helt rigtige sted at være. Udover folk fra den britiske branche, møder jeg generelt mange flere musikbranchefolk herovre, fordi London er epicentret for vores branche i Europa.

Forventer du, at der kommer mange britiske branchefolk til SPOT i år?
I takt med at mine egne artister er blevet mere aktive på UK markedet og også min involvering i vores Ja Ja Ja Projekt, har jeg kunnet udbygge mit engelske netværk markant. Desuden bliver flere danske artister signet til UK labels eller US labels med UK afdeling. Så interessen for at komme til SPOT Festival er stigende. Derfor har vi i år stor fokus på invitationer til engelske pladeselskaber. Allerede nu har ti labels, som både præsenterer meget store og mere nicheprægede navne, bekræftet deres deltagelse til SPOT i år.

Disse UK-labels kan du møde på SPOT Festival 2014
Fra nu og i ugerne op til SPOT, vil MXD poste små features på de pladeselskaber/pladeselskabspersoner, der kommer til SPOT i år, for at give den danske branche et større indblik i, hvem disse selskaber arbejder med.

Du finder dem her:

Glassnote Records kommer til SPOT Festival

Memphis Industries kommer til SPOT Festival

Fat Possum Records kommer til SPOT Festival

Chess Club kommer til SPOT Festival

Matador Records kommer til SPOT Festival

Domino Records kommer til SPOT Festival

Modular Recordings kommer til SPOT Festival

Warp Records kommer til SPOT Festival

Because TV kommer til SPOT Festival

Ninja Tune kommer til SPOT Festival

Full Time Hobby kommer til SPOT Festival

Transgressive Records kommer til SPOT Festival

Secretly Label Group kommer til SPOT Festival

R&S Records kommer til SPOT Festival

Redigeret
27.03.2014