Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Skal Du Til SxSW (South by SouthWest) i 2018?

Thomas Rohde

Hvis du overvejer at sende et band til South by SouthWest i 2018 (d. 12.-18. marts), skal du være opmærksom på følgende:

Nære deadlines 

  • Absolut sidste ansøgningsfrist, showcases : 20. oktober 2017.
  • Du ansøger her: Music Festival Showcase Application $55 
  • Hvornår har du et svar fra SxSW på din ansøgning: Senest d. 19. januar 2018.
  • Visum til bands: Hvis du ikke allerede er igang, så bør ansøgningsprocessen igangsættes NU. Man er altså desværre nødsaget til at søge om visum, inden man har fået svar fra SxSW! Men her skal det dog understreges, at nogle af de mest attraktive shows/events ikke er en del af SxSWs officielle program (se afsnittet “gode råd fra MXD).
  • Bureauer, der kan hjælpe dig med at få et Visum: Traffic Control Group, Tamizdat

MXD’s SxSW-strategi og støttemulighederne

Her har du et overblik over MXD’s SXSW-strategi og dine muligheder:

  • Fokus lægges fortsat på at give danske musikbranchefolk (med relevante eksportprojekter) øget mulighed for at søge om støtte til deres mødeaktiviteter på SXSW.
  • Der gælder således stadig den undtagelse, at danske musikbranchefolk kan søge om “eksportstøtte til branchefolk” til deres SXSW-rejser mere end én gang (for alle andre messer og festivaler gælder fortsat, at man kun kan modtage støtte til førstegangsrejser).
  • Bands kan fortsat søge om støtte til showcases. Men MXD fastholder sin politik og yder støtte til et begrænset antal bands – de bands, hvor forretningsplan, timing og forberedelse er allermest overbevisende.
  • Ansøgningsfristen 1: Du kan søge om eksportstøtte til markedsudvikling til bandets rejseomkostninger og markedsføring fra d. 15. november 2017 og frem til sidste deadline, d. 15. februar 2018.
  • Ansøgningsfristen 2: Branchefolk kan søge løbende og indtil 7 dage før afrejsen til SXSW. Men se næste punkt:
  • Søg først om eksportstøtte, når din plan er konkret! Vi er velvidende om, at SXSW er en dynamisk størrelse, men forarbejdet skal være på plads og planen overbevisende. Og MXD prioriterer hårdt!
  • Hvorfor afvikler MXD ikke en showcase på SxSW: Startprisen for et dansk fremstød på SXSW med en vis eksponerings-tyngde, ligger på omkring 250.000 kr. (og hertil kommer så eventuel eksportstøtte til de medvirkende bands). De midler, vurderer MXD, kan komme dansk musik bedre til gavn via andre aktiviteter. I relation til SXSW har MXD altså kanaliseret noget af dette budget over i støtte til flere musikbranchefolk. I flere af de tidligere år har MXD også givet mindre støttebeløb til mindre, intime danske showcases på SXSW, arrangeret af musikbranchen selv. Har du forslag hertil – skriv til thomas@mxd.dk

Gode råd fra MXD og dine kolleger i branchen

  • Q: Hvornår giver det mening for et dansk band at tag til SxSW: 
    A: Det er naturligvis svært at sige eksplicit. Håbet om en international karriere og drømmen om at turnere på amerikansk asfalt får mange danske bands til at tage turen til SXSW. Men det er langt fra alle (og skal her understrege: langt fra alle), der rejser hjem med succes. For mange ender det som en stor skuffelse med spildte muligheder og en unødig høj udgift for et ellers stramt band-budget. MXD fraråder hvert år adskillige danske bands i at tage derover; Hvis man ikke er forberedt til tænderne, så er der en stor risiko for at drukne i mængden af de 3-4.000 koncerter, der afvikles på få dage. Konkurrencen er meget intens blandt de deltagende artister/bands… At du er blevet udtaget til SXSW’s officielle program er i sig selv ingen garanti for succes. Der skal meget mere til. Tager du derover for at spille et enkelt show eller to, kan du lige så godt glemme det. Det gælder naturligvis om at optimere chancerne. Mellem 6 til 10 koncerter og et lignende antal aftaler om interviews eller mediedækning af koncerterne, er et fornuftigt mål. Men måske endnu mere vigtigt, så handler det om at optræde på nogle af de mest attraktive og promoverede fester (eksempelvis de populære dayparties arrangeret af Filter Magazine, Hype Machine, Doritos, Vans, Converse og andre store brands). Og så bør du også selv have stærke samarbejdspartnere på PR-fronten.

    Endelig gælder det om at få sat møder i stand med potentielle og relevante samarbejdspartnere.

    Er alle disse elementer og den generelle timing i orden, så kan SXSW være en fornuftig (omend stadig ganske chancebetonet!) investering for et band og musikselskab.

  • Do’s & Don’ts: MXD har i en årrække (fra 2010 til 2016) samlet den danske musikbranche i november måned for at dele cases og erfaringer i forhold til SxSW. I de senere år har orienteringsmødet været ordstyret af branchen selv – af Søren Falk Madsen fra Playground Music, Andreas Nielsen fra Koda og Thomas Jepsen fra Roskilde Festival. Det (for ansøgere om eksportstøtte) obligatoriske orienteringsmøde afholdes ikke i år, da der er opbygget en stor erfaring i branchen. Men skal du til SxSW for først gang, så læs nedenstående artikel med Do’s & Don’ts, som også er en glimrende tjekliste for selv SxSW-veteraner. 

SxSW (South by SouthWest) – Tjekliste med Do’s & Don’ts

  • Herudover kan du også søge om medlemsskab i MXD’s Facebook-gruppe, som efterhånden er blevet et forum for mange forskellige, danske erhvervs fremstød på SxSW: DENMARK @ SXSW 2018