Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

[DPA-puljen] Vejen til USA – for Tim Braüner og Soleima

Henrik Friis

I begyndelsen af 2018 benyttede Tim Braüner fra Warner Music Denmark sig af MXD’s såkaldte DPA-pulje (finansieret af Kodas Kulturelle Midler) og fulgte Soleima til USA. Og mens hun havde co-write-sessions med amerikanske producere og sangskrivere, drog Tim Braüner ud til masser af møder for at shoppe Soleima og skabe nye kontakter og forretningsforbindelser. Det ophold har ikke blot resulteret i vigtige sange og en amerikansk pladekontrakt for Soleima, men har været en af trædestene, da Tim Braüner d. 1. december startede i nyt job hos Atlantic Records-labelet Big Beat Records i New York (der har Warner Music Group som moderselskab) – og tog Soleima og hendes producer Vasco med sig på hver deres selvstændige internationale kontrakt.

I forrige uge krydsede Tim Braüner Atlanten. Bag sig lagde han stillingen som A&R manager efter 2 1/2 år hos Warner Music Denmark – forude venter rollen som Senior Director of A&R hos Big Beat, elektronisk orienteret sublabel til Atlantic Records under Warner Music Group i New York.

–  Jeg skal gøre det samme, som jeg har gjort herhjemme: Signe nye artister og udvikle dem. Men nu med det amerikanske marked som fokus og hele verden som legeplads, siger 29-årige Tim Braüner, som tager Soleima og produceren Vasco med fra Warner Music Denmark over på nye amerikanske kontrakter.

Teamet hos Warner Music Denmark, som har stået bag opbygningen af SOLEIMA’s karriere, der nu får et næste skub i ryggen. På billedet ses (fra venstre): Senior Product Manager Katja Sønderhauge, Direktør Mikkel Torsting, Soleima, A&R Tim Braüner og A&R Jan-Erik Stig

Aarhus-fødte Tim Braüners speciale er blevet den elektroniske scene. Den tidligere bassist for bl.a. Burhan G, Christopher og Kesi tog i 2012 til København med en handelsskole-eksamen i baglommen. Og efter et par år af sin bachelor på konservatoriet, dannede han et producer-team med Dúné’s Ole Bjørn, hvor de nørdede og fik inspiration fra små elektroniske subkulturer og labels såsom Skrillex’ eget indie label OWSLA, Diplo’s Mad Decent m.fl.

Netop dé talenter har vist sig vigtige: Først gav det jobbet hos Warner, hvor han signede navne som AV AV AV, Nicklas Sahl, Morten Breum, og KING – ud over Soleima. Ja, hans allerførste aftale var med Faustix, hvis debut-single gik guld i både Danmark og Norge. Og giver det sig altså resultat i stolen hos Big Beat:

– Den baggrund, jeg har inden for elektronisk musik, har helt klart vægtet rigtig højt. De havde brug for en A&R, der besidder den specifikke knowledge og forståelse for elektronisk musik, helt ned i de subgenrer de arbejder med. Samtidig tror jeg, at Gina Tucci (general manager, Big Beat) så en fed energi i at tage en mand ind fra et helt andet sted i verden – med et helt andet netværk og et helt andet take på tingene.

Forbindelsen til Big Beat er blevet skabt over det seneste halvandet år. Som Warners ”elektroniske medarbejder” blev Tim bl.a. sendt til de internationale elektroniske branchefestivaler som ADE (Amsterdam Dance Event) og IMS (International Music Summit på Ibiza). Og på IMS sidste år mødtes hele det internationale Warner-hold – inklusive Gina Tucci, general manager for Big Beat og selskabets marketingschef Blake Foster:

– Dér spillede jeg Soleima (Sarah Mariegaard ) for dem, og det syntes de bare var SÅ fedt. De spurgte med det samme ind til worldwide-rettigheder, med henblik på om de kunne ”pick’e det op i USA”. Og da vi udgav singlen ”Low Life”,  formåede Big Beat at løfte Sarah til Top 5 på den amerikanske ”New Music Friday” på Spotify – en liste man virkelig lægger mærke til derovre –  i en uge hvor Justin Timberlake, Kendrick Lamar også udsendte nyt. Det resulterede også i at Soleima gik direkte ind i Top 200 på den amerikanske Spotify Chart, og herudover skabe det enormt meget interesse fra store amerikanske musik medier såsom Billboard, Paper Mag m.fl.

Warner Music’s globale dance team på IMS Ibizia 2017. Tim Braüner (med solbriller) ved siden af sin kommende chef, Gina Tucci. Tidligere på dagen introducerede han teamet for SOLEIMAs seneste sange.

Snebolds-effekt

Siden har det bare ”snowball’et” som Tim siger. Eksempler:

Da Soleima i februar-marts var på sangskriver-camp i LA, rejste Tim Braüner med hende. Han havde søgt MXD’s såkaldte DPA-pulje (støttet via KODA’s Kulturelle Midler via DPA – Danske Populær Autorer og administreret af MXD), der netop har til hensigt at støtte danske branchepersoner, der rejser ud for at afsætte dansk-producerede sange.

Så mens Soleima skrev sange i L.A. med henblik på et kommende album sammen med et hold super kompetente kolleger (som Tim,  Soleimas manager Paul Soncamble og A&R teamet hos Big Beat havde samlet), rejste Tim rundt og holdt massevis af møder. Og da camp’en var overstået, drog han og Soleima videre til New York – til nye præsentationer og mere af den uvurderlige netværks-opbygning.

– Forud for turen til LA og New York introducerede Gina Tucci og Craig Kallman (CEO for Atlantic Records) mig til praktisk talt samtlige A&R’s fra Atlantic Records, hvilket gav mig mulighed for at tage møder med nogle af de helt tunge spillere derovre. I disse møder kunne jeg sidde og spille dem musik fra de danske artister, som jeg arbejdede med, hvilket lynhurtigt resulterede i nye samarbejder for både Soleima og Vasco. De har virkelig en åbenhed derovre, som netop skyldes en forståelse for, at vi er trådt ind i en tid hvor hittet kan komme alle steder fra, siger Tim.

Can we cross her..?

Da Tim og Soleima var ankommet til New York sad Tim og Gina på et tidspunkt i møde med Atlantic Records’ CEO, Craig Kallman hvor at snakken netop gik på Soleima.

– Og så stiller Craig spørgsmålet: ”Can we cross her?”. Altså løfte Soleima fra den indie-profil hun har i dag, og breake hende på det amerikanske marked? Det svarede både Gina og jeg ja til. Og det var startskuddet til dialogen med Warner i Danmark om at løfte Sarahs artistaftale til USA.

På Big Beat-kontoret i Warner-bygningen er de cirka 15 ansatte, som alle involveres i arbejdet med signingerne. Her vil Soleima ud over Tim som A&R, få tilknyttet en product manager, en publicist og marketings-folk som har orkestreret globale marketings-strategier for albums som Skrillex og Diplo’s ”Jack Ü”, Clean Bandit, David Guetta, musikfilmen ”808”, og andre storsællerter. Som Tim siger: – Det bliver mega sjovt at skulle sætte sig ned sammen med de her mennesker, og lægge planen for, hvordan man skal breake Soleima globalt…

Men Tim har også været glad for tiden hos Warner, Danmark, så han var lidt nervøs for bossens reaktionen om jobskiftet: – Men Mikkel (Torsting, red.) blev bare sindssygt stolt. Men for ham som direktør på et majorlabel i Danmark – et forholdsvis lille land – kan jeg godt forstå, hvis det er en stor ting for Mikkel, dels at vise, hvordan at de har udviklet mig som medarbejder, men også at kunne vise resten af den danske musikbranche, at hvis du bliver ansat hos Warner i Danmark, så er karrieremulighederne altså potentielt rigtig store.

Hvad Tim tager med sig herhjemmefra? – Et godt overblik, synes jeg. I Danmark er det ikke unormalt at en enkelt A&R gerne arbejder med en roster på 10-15 artister – i USA er det nærmere en god håndfuld. Jeg har fået nogle skills i at bevare overblik i et stort puslespil og strukturere min hverdag og mit arbejde, hvilket er et must når at du arbejder med så mange artister på én gang. Men jeg glæder mig vildt meget til at få mere tid til den enkelte artist, have tiden og have midlerne til at dykke endnu dybere ned i musikken end nogensinde før. Men det betyder selvfølgelig også, at jo færre artister du arbejder med, desto større pres er der for at man skal lykkes med sine projekter.

Det begyndte med bassen. Her ses Tim, da han spillede med Christopher, hvilket blandt andet førte til jobbet hos Warner Music Denmark.

I sofaen, hos Big Beat/Atlantic Records i New York, imellem Tim Braüner og Gina Tucci, sidder Vasco, efter de underskrev kontrakter og lagde planer for fremtiden