Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

[DEADLINE: 22. januar] Att. musikbranchefolk og sangskrivere – eksporter din musik til Japan

Thomas Rohde

Japan er verdens næststørste marked for musik (Foto: Andi Winata)

Online Nordisk Handelsmission til Japan inkl. en Songwriting Camp  arrangeret af Sony Music Publishing Japan

MXD har i en årrække sendt danske branchefolk, bands og sangskrivere på handelsmission til Tokyo sammen med kolleger fra det øvrige norden. Den nordiske handelsmission, der er arrangeret af Nomex (samarbejdet mellem de nordiske musikeksportkontorer, heriblandt MXD), har ikke blot givet deltagerne netværk og viden om det japanske marked, men har også været med til at etablere flere danske kunstnere på det japanske marked. 

Nederst i denne artikel kan du læse mere om dansk musiks success i Japan og de tidligere handelsmissioner.

I 2021 bliver handelsmissionen afholdt online pga. pandemien. Det er endnu engang det finske musikeksportkontor, Music Finland, der projektleder dette Nomex-fremstød. 

De danske og andre nordiske musikbranchefolk vil få en grundig introduktion til en række vigtige selskaber i den japanske musikindustri, heriblandt Avex (label), Onigiri media (News site + PR Agent), JVC Victor (label), Ubi’q (boutique ad agency/video production), JNCA (anime/vocaloid music creators association), MCJP (publisher, presenting sub-publishing opportunity), Color Red Japan (label/ music discovery platform, presenting licensing/collaboration opportunity), United Future Creators (music production company, presenting co-write opportunity) og Disk Union (label, presenting licensing opportunity)

Tentativt program for de nordiske musikbranchefolk

12. februar: Nordic get-together: Music Finland orienterer de nordiske deltagere om handelsmissionens program. 
15-17. februar, kl. 10:00-12:00: Præsentationer af de japanske selskaber. 
17. februar: Networking og afrunding. 

Sådan deltager du (branchefolk)

6-8 danske branchefolk kan deltage i handelsmissionen. Programmet henvender sig til både erfarne samt også de mindre erfarne branchefolk. 

Send en mail senest d. 22. januar med emnet “Ansøgning – Nordisk Handelsmission Japan” til anders@mxd.dk, hvori du begrunder (kort), hvorfor du ønsker at deltage i handelsmissionen.

Deltagerne udvælges af MXD’s direktør samt to medlemmer af MXD’s bestyrelse.

Bemærk: Du forpligter dig til at deltage i hele programmet. Der er et no-show fee for udeblivelse på 2.000 kr. pr. dag, som ikke er meddelt til og accepteret af MXD. 

ANYA deltog i Sony Music Publishing Japan’s Songwriting Camp i 2018 (Foto: Petri Artturi Asikainen)

Songwriting Camp Japan 

Handelsmissionen inkluderer også i år en sangskriver-camp arrangeret af Sony Music Publishing (Japan) Inc, som ligeledes afvikles online.

De danske og andre nordiske sangskrivere kommer til at arbejde med japanske skrivere på opgave fra Sony Publishing og andre japanske forlag samt j-pop label-A&R’s.

Det er en unik mulighed for at få afsat sange til j-pop artister og knytte længerevarende samarbejder med artister og musikselskaber på verdens næststørste musikmarked, hvor en meget stor del af de lokale udgivelser skrives af udenlandske sangskrivere.

Tentativt program for de nordiske sangskrivere

De to danske deltagere vil arbejde i grupper af tre og vil hver især arbejde med to japanske eller nordiske sangskrivere. Hver deltager kommer til at arbejde i to forskellige hold og vil således være med til at producere to demoer. Sessions finder sted på en online platform, men herudover anvender sangskriverne eget grej. 

Planen er som følger: 

15.-16. februar, kl. 10:00-12:00: Session 1.
17. februar: Networking for sangskriverne og de nordiske og japanske deltagere i handelsmissionens program.
18.-19. februar, kl. 10:00-12:00: Session 2.
26. februar: Deadline for den færdige produktion af sangene samt en “listening session” for alle deltagerne. 

Sådan deltager du (sangskrivere)

To danske sangskrivere kan deltage i Campen. Rent konkret søger Sony henholdsvis en topliner og en producer fra Danmark:

  • Produceren arbejder på tracket og producerer den endelige demo.
  • Toplineren arbejder på melodi og demo tekst. Toplineren skal kunne både synge og indspille sig egen demo.

Herudover er der følgende krav til sangskriverne: 

  • Du skal have nogen erfaring med at skrive til det japanske marked eller som minimum det asiatiske marked.
  • Du skal have nogen erfaring med online sessions.
  • Du skal have et studio eller kontor med en stabil og hurtig internetforbindelse.

Hvis du ønsker at komme i betragtning, så send en mail senest d. 22. januar med emnet: “Ansøgning – Songwriting Camp Japan” til Anders@mxd.dk med følgende info på engelsk: 

  • CV.
  • Oplys, om du ønsker at deltage som producer og/eller topliner.
  • Angiv din tidligere erfaring med at skrive til det japanske og/eller øvrige asiatiske marked.
  • Dine eventuelle forretningspartnere i DK (forlag, management etc.) og Japan (sub-forlag etc.)

Sangskriverne udvælges af MXD’s direktør samt to medlemmer af MXD’s bestyrelse.

Bemærk: Du forpligter dig til at deltage i hele programmet. Der er et no-show fee for udeblivelse på 2.000 kr. pr. session, som ikke er meddelt til og accepteret af MXD. 

Læs mere om det japanske marked og tidligere handelsmissioner

H.E.R.O. – det seneste danske stjerneskud i Solens Rige

[Handelsmission til Tokyo] En hilsen til Mr. Mik Christensen samt konkrete råd til danskere, der vil ind på det japanske marked

Gråt hår lukker aftaler i Tokyo

ANYA om at skrive til det japanske marked

Anne Dorte og den japanske forbindelse