Mik Christensen fra Mermaid Records deltog i november måned, for tredje år i træk, i den nordiske handelsmission til Tokyo, som arrangeres af NOMEX (samarbejdet mellem de nordiske musikeksportkontorer, heriblandt MXD).
Christensen ved, at når man arbejder på det japanske marked, kræver det tålmodighed. Man skal være indstillet på, at det er en langsigtet investering. Tilgangen har båret frugt. Da Mik Christensten deltog i år, havde han et af Mermaid Records’ bands, H.E.R.O., med under armen.
Bandet optrådte for den japanske musikbranchen under handelsmissionen, heriblandt en række af de selskaber, som Christensen har opbygget et forhold til over årerne.
Christensen fortæller:
”Jeg var sådan set helt rolig. Mine japanske kontakter sagde, at de kom. Og jeg ved, at et løfte er et løfte i Japan. Jeg vidste også, hvad bandet kan på en scene – de blæste publikum omkuld! Det var en perfekt aften”.
Mik Christensen lukkede i forrige uge en aftale med Sony Music Japan, om udgivelse i april måned. Christensen uddyber:
”Vi er tilfredse. Bandet får en høj royalty. Og Sony har lagt en gennemtænkt plan, hvor de investerer i PR og marketing, uden recoupment (red.: dvs. omkostningerne trækkes ikke fra bandets royalties). Der er altså en reel vilje fra Sony, for at få det her til at ske”
Herudover fik bandet en booking-aftale med den ene af Japans to største promotere, Creativeman, der står bag nogle af japans største musikfestivaler, fx Summer Sonic. Og det samarbejdet har allerede båret frugt. Christensen fortæller:
”H.E.R.O. er blevet tilbudt at spille opvarmningsjobs for SLASH i Japan, i januar måned!!! Vi arbejder på højtryk lige nu, om vi kan skubbe andre ting og få det til at lykkes. Vi må se. Men det må siges at være en god start på vores samarbejde med Creativeman”.
Slutteligt fortæller Christensen, at han er kommet langt i forhandlingerne med japanske selskaber ift. andre Mermaid-bands: Lydmor og Velvet Volume.
MXD’s direktør, Thomas Rohde, er ikke overrasket over, at Mik Christensen kom hjem med aftaler i bagagen:
”Da jeg selv deltog i Handelsmissionen for første gang i 2015, kom flere topledere fra industrien over og bad mig – sådan noget højtideligt – at overrække en hilsen til Mr. Mik Christensen. De talte med meget stor respekt, om de samarbejder de havde haft med Mik-san (frit oversat: den ærværdige Mik).”
De japanske samarbejder omfatter blandt andet Anne Dorte Michelesen, som solgte 250.000 (dansksprogede!) albums i Japan. Dizzy Mizz Lizzy, som solgte omkring 150.000 albums derovre. Og så var der Me & My, der solgte mere end 1,6 mio. plader.
Og ifølge Rohde spiller hierarki og tidligere erfaring en stor rolle i Japan:
”I USA kan du få et møde med stort set alle i musikbranchen, også selvom du er forholdsvis ny i branchen. I Japan lægges der stor vægt på erfaring. Det er absolut ingen ulempe at have gråt hår, når du gør forretning derovre. Og du skal introduceres af nogen, som respekteres, for at få de tunge møder. Det er derfor, vi afvikler denne handelsmission, år efter år. Det er tydeligvis et samfund præget af en stor magtdistance og et stærkt hierarki. Når jeg kører i Taxi med Sony Music Japan, sidder præsidenten altid på en bestemt plads, vicepræsidenten på en anden fast plads. Og så fremdeles. Det betyder også, at hvis du gør forretninger med nogle oppe i hierarkiet, så respekteres du pr. automatik.”
Rohde kommer med en uddybende anekdote på sidstnævnte pointe:
”Handelsmissionen omfatter blandt andet en handelsdag. Alle de nordiske musikbranchefolk sidder i et mødelokale, ved hvert deres bord. Den japanske industri kommer løbende og har på forhånd udvalgt, hvilke selskaber de skal mødes med. Der opstår som regel en mindre kø foran Mik Christensens bord. Sidste år kom en af Japans største radio DJs, Masa Ito, for at møde Mik. Masa Ito havde været med til at breake Dizzy Mizz Lizzy i Japan. Da han trådte ind i lokalet gik rummet i stå. Der gik et ”ohi” igennem de japanske deltager. Og bagefter blev køen hos Mik ekstra lang. Dem, som ikke allerede kendte ham, vidste nu, at han måtte være særlig vigtig.”
Ud over receptioner, handelsdag, seminarer og en showcase for nordisk heavy metal og hard rock, var der også i år arrangeret en songwriting camp af Sony Music Publishing Japan for nordiske sangskrivere/producere. Den danske deltagelse heri er muliggjort vha. støtte fra DPA og Musikforlæggerne via Kodas Kulturelle Midler.
I år blev Danmark repræsenteret af ANYA.
MXD har interviewet ANYA om det at skrive for det japanske marked i artiklen her.
You must be logged in to post a comment.