Nomex (de nordiske musikeksportkontorer, heriblandt MXD) arrangerer i maj måned en handelsmission, som bringer nordiske musikeksportører til Atlanta i forbindelse med Music Biz Conference 2025. På vejen hjem vil delegationen besøge Nashville for at pleje netværket i denne stærke “songwriter”-by.
Music Biz er blevet en af de vigtigste forretnings- og netværksbegivenheder for musikindustrien i USA. De seneste mange år har konferencen fundet sted i Nashville, men i 2025 flytter den til Atlanta. Byen har oplevet et økonomisk boom de sidste år med stor vækst i både tech- og kultursektoren. Atlanta er primært kendt for at levere hiphop, R&B og trap-musik til de største stjerner inden for disse genrer. Samtidig er byen blevet et favoritsted for film- og serieproducenter, når der skal vælges location, hvilket har øget dens kulturelle relevans.
Under Music Biz Conference vil Nomex arrangere et særskilt program for den nordiske delegation i samarbejde med MusicAlly (UK). Programmet kommer blandt andet til at omfatte firmabesøg i Atlanta og netværksbegivenheder, der afholdes sideløbende med Music Biz. Der vil også være “huller” i programmet, så de danske deltagere kan planlægge egne møder og deltage i selve konferencen.
Deadline for ansøgning
14. februar
Hvornår
Handelsmissionen ligger mellem 12.-16. maj (12.-15. maj i Atlanta og Nashville den 16. maj).
Hvem henvender projektet sig til?
Forlag og managements, der repræsenterer sangskrivere. MXD prioriterer at sende en delegation af sted, som fokuserer på salget af danske sange og etableringen af nye internationale samarbejder for danske sangskrivere og producere.
Deltagerne fra Danmark i sidste års handelsmission fremhævede følgende:
Team Danmark
Ud over Nomex-dagsprogrammet anbefaler MXD, at de danske deltagere arrangerer en netværksmiddag i Nashville i slutningen af handelsmissionen. Denne middag, som MXD betaler, er for det danske team samt amerikanske publishers, sangskrivere, managements m.fl., og MXD hjælper med at facilitere den.
Det er vigtigt at understrege, at planlægning af middagen og invitere de rette brancheaktører til B2B-samarbejde er en fælles opgave. Det kan være udfordrende, men vi kan og bør drage fordel af hinandens netværk. Derudover anbefaler MXD, at man koordinerer og holder hinanden opdateret om mulige møder. Vi anbefaler at oprette en WhatsApp-gruppe til formålet og fastsætte nogle retningslinjer for samarbejde og gensidig hjælp. Deltagerne skal være indstillet på at dele viden og kontakter med hinanden.
Hvordan ansøger jeg?
Du ansøger ved at udfylde denne formular. Deltagerne udvælges af MXD’s bestyrelsesleder og direktør, der vil lægge vægt på eksportrelevans, erfaring, diversitet og muligheden for at sammensætte en gruppe, som kan samarbejde om at skabe resultater. Som nævnt prioriteres især deltagere fra forlag og managements.
Støtte til deltagere?
Alle deltagere får et “delegate pass” til Music Biz (værdi 1499 USD) og kan desuden søge om MXDs “støtte til branchefolk“. MXD dækker op til 50 % af de samlede omkostninger til hotel og fly (økonomiklasse). I 2024 kostede turen i gennemsnit 18.000 kr. for de danske deltagere, hvoraf MXD-støtten dækkede 9000 kr.
Hvem leder handelsmissionen?
Som sidst ledes handelsmissionen til Nashville af vores kolleger i Music Finland. MXD har i år besluttet at give alle danske pladser i handelsmissionen til den danske musikbranche og rejser derfor ikke med selv.
Hvor mange danske branchefolk kan deltage?
Der er aktuelt plads til 3-4 danske branchefolk i den nordiske handelsmission.
Du kan læse mere om Music Biz her.
Spørgsmål kan rettes til anders(@)mxd.dk.
You must be logged in to post a comment.