[Denmark Blooms At ESNS 2018] MXD’s kampagne ramte et tocifret millionantal læsere, lyttere og seere … og lukker aftaler til de danske bands

Udgivet
04.07.2018

Den vigtigste konference og musikbranchefestival for europæisk musik, Eurosonic Noorderslag, satte dette år (mellem d. 17.-20. januar) fokus på dansk musik. 

Under titlen “Denmark Blooms At Eurosonic” byggede MXD en større kampagne op omkring de 22 udvalgte danske bands, der skulle sikre, at muligheden blev udnyttet maksimalt (download rapport over projektet og PR-resultater her). Fremstødet blev støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik og Det International Kulturpanel (IKP). SPOT Festival og Promus var partnere på fremstødet. 

Se hvordan Denmark Blooms At Eurosonic forløb her:

Kampagnen har via 191 medieomtaler ramt et tocifret millionantal læsere, lyttere og seere 

MXD var den centrale koordinator af pressekampagnen. MXD engagerede to PR-bureauer (henholdsvis Verstärker i Tyskland og Kartel Music Group fra UK) og samarbejdede med både Eurosonics’ pressemedarbejdere og direkte med flere medier i Benelux. 

Målet var at opbygge en hype og interesse for de danske bands i månederne op til Eurosonic Noorderslag, der animerede de internationale musikindkøbere (fra festivaler, spillesteder og musikselskaber) og medier til at prioritere de danske koncerter på festivalen. 

Og det lykkedes! Kampagnen har via 191 medieomtaler ramt et tocifret millionantal læsere, lyttere og seere – igennem medier som fx: 

UK: BBC Radio 1, BBC 6 Music, BBC Arts, NME, Clash Magazine, The Independent, The Line Of Best Fit, Noisey/Vice, Red Bull UK, Dummy Mag, Drowned In Sound, The Fader, Ja Ja Ja Online Magazine, Nylon Magazine, DORK Magazine, London In Stereo, The 405, Hype Machine, DIY Mag, Loud & Quiet, God Is In the TV, Indie Shuffle, Little Indie Blogs, Overblown. 

Tyskland: Intro, Intro.de, Musikexpress, Musikexpress.de, Rolling Stone, Nylon, Nylonmag.de, Visions, Visions. de, BLN FM, Bayern2, FluxFM, JAM FM, MDR / Kultur, WDR/Radio1 Live, Dressed Like Machines, Fazemag.de, Festivalguide, NBHAP.com, Noizz.de, NZR.de, Tonspion.de, Welt.de, WDR.dk (Rockpalast m.m.)

Benelux, Frankrig: deVolkskrant, Oor Magazine, Dagblad Van Het Noorden, NRC.nl newspaper, Noisey/Vice, Focus Knack, 3voor12.nl, 3FM National Radio, HUMO, The Daily Indie.nl, The Next Gig, L’express, Tsugi, Grazia.fr

Endelig skal det nævnes at blandt andet Danmarks Radio (DR.dk, P6Beat, P3) var en stærk mediepartner, som foruden en stor dækning i egne kanaler leverede indhold til Eurosonic’s program-website.

Læs mere om kampagnen og se presseklip i rapporten nedenfor:

Køberne stod klar

“Denmark Blooms At Eurosonic” gav prompte resultater til flere af de danske bands. Det skal her pointeres, at det endnu ikke er alle resultater, som vi kan offentliggøre, samt at det vanligvis kan tage op til et år før alle resultater materialiserer sig, pga. kontraktforhandlinger osv. 

Her følger nogle af de resultater, vi indtil videre har registreret og må offentliggøre: 

AV AV AV blev booket af følgende festivaler: Puls Open Air (DE), Obstwiesen Festival (DE),  Body and Soul (IR), Europavox (FR), Open Air St. Gallen (CH), Colors of Ostrava (CZ), FM4 Frequency Festival (AT), Iceland Airwaves (IS).

Velvet Volume indgik booking aftaler med MOJO (NL), FKP Scorpio, Ink Music (AU) Sofa Agency (CH). Derudover blev bandet booket til følgende festivaler:  Paaspop (NL) London Calling (NL), Support for Black Rebel Motorcycle Club (CH), Iris Festival (SE), Getoese in Moese Festival (DE), Musikschutzgebiet Festival (DE) + yderligere flere tyske festivaler TBA.

Svin blev booket af By:LARM (NO).

D/Troit indgik booking aftale med Friendly Fire (NL). Bandets tyske booker FKP Scorpio bookede en længere klub turne i Tyskland med 8 spillejobs. Derudover blev bandet booket til Orange Blossom Festival (DE), Weinturm Open Air (DE), Sommerbühne Festival (DE), Burg Hertzberg Festival (DE), Tallinn Music Week (EST), Nordic Delight Festival (NL), Koll an Aktioun Festival (Lux)

Bæst indgik booking aftale med Doomstar booking (BE) og MOJO (NL). Derudover fik bandet en worldwide pladekontrakt med Century Media (Sony DE). Bæst blev derudover også booket til Summer Breeze Festival (DE) og Tuska Open Air Metal Festival (FIN).

Phlake blev booket af følgende festivaler: Imagine Festival (CH), Dockville (DE), Lowlands Festival (NL), SND (FR), Malmø Festival (SE).

Lydmor – Thomas Bredahl fra Heartbeat Management fortæller, at Eurosonic har været et vigtigt salgsargument ift. Lydmors sommertur (15 jobs i udlandet).

Off Bloom blev booket som support (8 jobs) for Alma i UK. Derudover blev bandet booket til Iceland Airwaves, Electric Castle Festival (RO) og FM4 Frequency Festival (AT).

Snavs blev booket til Bootshaus (DE), Dance Valley (NL) og NEXT (DE).

Scarlet Pleasure blev booket til Pinkpop Festival (NL).

Ellis May indgik aftale med Coda Agency.

Soleima fik sat hele sit europæiske hold af booking agenter. 

MXD følger op på resultaterne på MXD.dk – der er en masse i kog!

Denmark Blooms At Eurosonic 2018 blev muliggjort ved hjælp af støtte fra:

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik

Det International Kulturpanel (IKP)

 

 

Redigeret
04.07.2018