[CASE] EEE GEE på europæisk eksportophold i London

Udgivet
18.01.2024
eee gee af Niklas Vindelev

af Viktoria Skovhus

Som noget helt nyt kunne MXD tidligere på året lancere projektet ”Europæiske Eksportophold med MXD”, der har til formål at styrke positionen for danske artister på eksportmarkederne ved at give dem mulighed for at opholde sig i en europæisk hovedstad over flere sammenhængende dage. eee gee er den første artist, der prøver kræfter med en tur under denne nye pulje, og hun er sammen med sit team netop hjemvendt fra en travl uge i London. MXD har taget en snak med hendes manager, Emilie Pil, om hvordan det gik.

Bag kunsternavnet eee gee står danske Emma Grankvist, der, siden hun udgav sin første single i 2021, har haft nogle forrygende år både herhjemme og uden for landets grænser. Fra dag ét har teamet omkring hende haft ambitioner om at musikken skulle nå et internationalt publikum – med en artist baseret i New York, et pladeselskab i Australien, publishing i Los Angeles og management i København, har konstruktionen også understreget, at man ikke nødvendigvis skulle gå traditionelt til værks, hvor man bryder igennem lydmuren på hjemmebane, før man begynder at fokusere udenlands.

“Alle samarbejdspartnere har fra starten haft et internationalt blik på eee gee, og der har været enighed om, at hun skulle være en international artist allerede fra første udgivelse. Vi fandt hurtigt ud af, at der hvor eee gee virkelig får vind i sejlende – både i form af nye samarbejdspartnere, nye festivalbookinger og fans – er når folk oplever hende live. Hver koncert afføder en masse nye, og derfor har karrieren virkelig taget fart, efter hun spillede på Eurosonic her i 2023,” fortæller Emilie Pil, der er grundlægger af managementagenturet FRIDAY, og eee gees manager.

Et live-fokus er effektivt men dyrt

eee gee udgav debutalbummet Winning i 2022, hvor hun blev præsenteret for den europæiske musikbranche på branchefestivalerne by:larm og Reeperbahn. Det affødte en optræden på Eurosonic i januar i år, hvilket ledte til intet mindre en syv internationale festivaler hen over sommeren, hvorefter hendes andet album, SHE-REX, blev udgivet. Hun har netop offentliggjort en headliner-tour rundt i 13 forskellige europæiske storbyer til foråret. En imponerende bedrift på imponerende kort tid.

”Der opstår så mange muligheder, hver gang folk har set hende spille live. Det går virkelig godt, og det går også rigtig hurtigt. Det eneste problem er, at et live-fokus er den allerdyreste måde at promovere en artist på overhovedet. Realiteten er, at vi måske bliver betalt 700 euro for et udenlandsk festivalshow, hvor vi har udgifter for omkring de 35.000 danske kroner – og det har vi måske gjort fem gange bare i år. Så uden MXD havde vi været helt ruineret nu,” fortæller Emilie.

Med et team fordelt over hele verden, og en artist der i raketfart vinder frem over forskellige territorier, har der været et behov for at mødes i virkeligheden og fokusere indsatsen på en måde, som der ikke er mulig ved for eksempel branchefestivalerne.

”Branchefestivalerne er rigtig gode til at præsentere live-showet for branchen, men der er sjældent tid til at mødes med alle dem, man gerne vil. Man kan indlede en dialog, som man senere kan følge op på, men med get-ins, soundchecks og shows er der ekstremt kort tid til rent faktisk at få skabt nye bæredygtige forbindelser. En hel uge i London gav os tid til alt det, vi gerne ville – samle teamet, skabe nye kontakter og være godt rustede til den kommende tid,” fortæller Emilie.

Snebolden er begyndt at rulle

Foruden eee gee selv var Emilie Pil og Anders Lohmann fra FRIDAY Management og Anders Meisner fra MXD med i London. Label manager Ed Sholl fra pladeselskabet Future Classic blev fløjet ind fra Sydney. I løbet af ugen var der sammensat et flot program med alt fra fotoskydninger til middage – alt sammen med en fokus på en koncert lørdag aften.

Vi fløj til London søndag aften, for at kunne mødes med Ed mandag morgen. Det er faktisk første gang vi møder ham, og det har været tiltrængt – vi har efterhånden samarbejdet om projektet i 3 år, uden rigtigt at have kigget hinanden i øjnene og skabt en personlig forbindelse. Senere på dagen tog vi sammen ud og spiste en frokost med hele fem nøglepersoner fra Virgin UK teamet, som er dem Future Classic distribuere igennem, her i Europa. Selvom vi var mange fremmede mennesker samlet om ét bord, så var det ret hyggeligt, og vi havde nogle sjove snakke undervejs. De har jo et virkelig godt netværk, som vi rigtig gerne vil aktivere, og det kræver, at de folk der sidder med musikken også bliver personlige fans af eee gee. Det kunne jeg mærke vi lykkedes med til den frokost. Både fordi de fik lov til at opleve Emma i virkeligheden, men også fordi de kom til koncerten om lørdagen og var meget begejstrede,” fortæller Emilie Pil.

Det overordnede mål med at tage af sted var at styrke samarbejdet mellem eee gees kernehold og samarbejdspartnerne i England. Det er et marked, som eee gee er godt på vej til at indtage, og derfor skal det være nemt at rykke hurtigt, hvis en single lige pludselig tager fart, eller hvis der opstår andre muligheder af lignende art.

”Snebolden er begyndt at rulle i UK, og det skal vi udforske. I et set-up med så mange forskellige kokke i vidt forskellige tidszoner, så er det vigtigt at have en menneskelig relation til hinanden og til eee gee. Selvom det er forretning, kan det være svært at motivere sit team når man ikke har et eller andet form for personligt bånd. Og det føles næsten endnu vigtigere at få skabt, når der også logistisk set er langt mellem os.,” forklarer Emilie.

eee gee foran et eee gee billboard i London

Showcase, vigtige møder og venue besøg

”Tirsdag havde eee gee interviews med forskellige britiske medier. Det var sat op af Sarah Richardson fra Allstripes og Mike Hale fra Underplay, som arbejder på PR og radio i UK. Om aftenen havde vi en showcase-koncert primært målrettet music supervisors, men vi havde også nogle enkelte fans til stede. Det var blot eee gee og hendes guitarist, der spillede, og det var et kort set, med rig mulighed for at eee gee kunne fortælle baggrundshistorien for sangene. Det fungerede supergodt, kunne jeg mærke, for det gør en kæmpe forskel for en music supervisor at kende til tankerne bag en bestemt sang, når de skal pitche den til forskellige film og TV outlets. Der var omkring 20 branchefolk til stede, og det gik virkelig godt,” fortsætter hun.

Onsdag bød på en række forskellige møder mellem eee gee og blandt andet en musikvideoinstruktør og en producer. Emilie fortæller, at den slags møder er rigtig godt givet ud – fremfor for eksempel blot at sætte en session eller en videoproduktion i gang uden at have hilst på hinanden i virkeligheden:

”Man risikerer at kemien ikke er der, og så vil man spilde en masse tid på at sætte noget i gang som ikke fungerer. Så den her form for vibe check, hvor man lige sikrer sig, at man faktisk kan arbejde sammen og kan kommunikere, den er altafgørende,” fortæller Emilie.

Senere på dagen tog de ud på venuet La Fayette, som eee gee skal headline til foråret. Her optog de videoer i samarbejde med en lokal videograf, som skal bruges til at promovere koncerten. Om aftenen spiste de middag med Ed, Sarah og Alice fra deres engelske PR bureau samt en journalist fra DYI Magazine, der efterfølgende har medgivet, at hun gerne vil lave en større feature i forbindelse touren i det nye år. Efter middagen fortsatte de til en koncert på La Fayette for at se, hvordan venuet var under en koncert.

”Torsdag udnyttede vi, at der hang store billboards rundt omkring i byen, der promoverede SHE-REX albummet og lørdagens koncert. Vi skulle selvfølgelig have lidt billeder med eee gee foran dem. Hun var også på et foto shoot med magasinet Solo House, der bringer et større interview og billedserie med eee gee her i december. Det bliver en super god introduktion af hende til det engelske publikum.

eee gee og band på vej til Paris af Niklas Vindelev

Smuttur til Paris

Fredag tog Emilie og eee gee til Paris for at spille ved Pitchfork Paris om aftenen med fuldt band. Her var Ed Sholl også med, og Virgin France var mødt talstærkt op. Hver især havde de inviteret en masse andre mennesker med, og ifølge Emilie gik det helt som forventet, at eee gee samler nye fans op ved hvert live-show:

”Vi kan se, at eee gee har fået sig nogle nye fans og followers, især på Virgin France. Det er bare live, magien sker,” fortæller hun.

Lørdag morgen tog de toget tilbage til London, nu i selskab med hele bandet og fotograf Niklas Vindelev, der var stødt til i Paris. Koncerten på EartH Theatre var en del af Pitchfork London, og det var især her, at de håbede at se en hel masse branchefolk.

”Salen er forholdsvis stor med plads til omkring 500 mennesker. Til koncerten inden var der nok omkring 150 publikummer inde, så vi blev lidt nervøse for, hvordan det skulle gå. Men der blev fyldt godt op, og det lød bare fantastisk. Dels kom alle de mennesker, vi havde håbet på at se, men det var som om rygtet også havde spredt sig udi den engelske musikbranche om, at her var altså en artist, man skulle holde øje med. Vi fik en masse gode kontakter ud af det, og vi kan mærke at flere er ret ivrige efter at samarbejde,” fortsætter Emilie.

Engagementet smitter af på udlandet

Efter Emilie, eee gee og teamet er kommet hjem igen har de offentliggjort den europæiske turné, som nu er fikspunktet for deres fokus det næste stykke tid.

”Nu peger vi pilen hen mod den europæiske tour. Vi er ret sikre på, at vi har fået skabt noget røre i andedammen på London-turen, og at der nu sidder nogle pålidelige mennesker ret højt oppe i hierarkiet, som kan stå inde for eee gee som artist. Vi kan mærke, at de alle sammen ser noget unikt i hende – og det er det bedste udgangspunkt vi kan ønske os, på det her tidspunkt,” fortæller Emilie.

”Jeg kan også mærke, at folk som Sarah og Mike, der står for vores PR og radio i UK, er meget mere med på projektet igen. Det hele kan hurtigt komme til at handle om tal, statistikker og målbare resultater, men de fortalte begge to, at nu hvor de har mødt eee gee, forstår de virkelig hendes historie og hvem hun er som artist, og det gør deres arbejde meget nemmere,” fortsætter hun.

Emilie er enormt glad for at team eee gee fik muligheden for at have en hel uge i London, på netop dette tidspunkt, og hun er sikker på, at det har gjort en stor forskel for den fremtid, som eee gee ser ind i:

”Der er virkelig mulighed for at skabe store resultater med en indsats af den her karakter. Vores udenlandske partnere bliver også langt mere motiverede, når de kan se den støtte og energi, der bliver lagt i projektet fra MXD’s side. De bliver bekræftet i, at der er mange, der har forpligtiget sig og engageret sig, og det smitter af på dem,” afslutter Emilie.

MXD fortsætter med at udforske og udvikle dette nye format, for at støtte danske kunstnere i deres internationale karriere. Puljen ser indtil videre ud til at have åbnet en række vigtige døre for eee gee og dermed bidraget til den danske musiks globale udbredelse.

Redigeret
18.01.2024